Vectra B -97 resonointiäänet
Vectra B -97 resonointiäänet
Viikko Opelin (Vectra -97) omistajana takana, muutoin täysin tyytyväinen uuteen ajokkiin, mutta eräs ärsyttävä ääni (yllätys yllätys) painaa mieltä. Kyseessä on nimittäin vaikeasti kuvailtava resonointi, joka syntyy yleensä 2-3 vaihteella ns. vedätettäessä tai päinvastoin moottorijarruttaen. Olen yrittänyt kuunnella mistä resonointi tarkalleen kuuluu mutta sitä on vaikea paikallistaa sillä se kuuluu yleisesti ottaen melko laajalta alalta..olen epäillyt välillä pakoputken resonointia, jotain kojelaudan takana. Ääni muistuttaa hieman jyrinää, mutta on vaimeaa resonointia, myös iskaritestissä katsastusasemalla kuuluu samaa muistuttavaa ääntä. Tämä ei kuitenkaan tapahdu kuin vedätettäessä 2-3 vaihteella ja alakierroksilla. Kiitos jos jotain vihiä löytyy.
Tsekkasin pakarin pelllit ja ne o visusti kii ja kunnossa, mutta tein uuden täsmäävämmän havainnoin ja huomasin että katon seudultahan ne äänet kuuluukin. Täytyy searchata forumilta onko jo muilla ollut joskus samoja kokemuksia ja niistä skriivauksia.Janne M kirjoitti:Pakoputken lämpösuojapelllit etuputkessa irronneet hitsauksistaan.
ihan sedani se on. kohta tässä on ihan pihalla mistä se jurnutus ja murina kuuluu, mutta pakoputken suojapelti se ei ainakaan ole, sen olen tarkistanut..Mietin pakoputkea ja sitä mahtaisiko jotkut kiinnikekumit antaa myöten..tuntui melko hepposilta kun auton alla kurkistelin..joskus tuntuu että ääni kuuluu jostain ovien tai kynnyslistojen alta, joskus jostain airbagien ja kojelaudan uumenista, toisin sanoen varsin vaikea määrittää.
Tipautat kattoverhoilua alas, niin näet kyllä. Katossa on poikittainen tukirauta, johon kattopelti pitäisi olla kiinnitetty. En ihan millilleen muista, mutta se tukirauta on jossain etu- ja takaoven välisen palkin kohdalla. Sikamassaa laitoin sitten sen tukiraudan ja kattopellin väliin. Oli tosi keljua se resonointi, kuului taajama-ajossa ja silloin, kun laittoi ovia kiinni.bax kirjoitti:Mistä kohti tarkalleen sitä pitäs lähteä tutkimaan ja minne sitä "sikaflexii" pitäis tyrkätä?Kosla kirjoitti:Kyllä se voi silti olla se kattokin. Ei mullakaan ole farmarimallia, ja silti oli kattopelti irti liimauksistaan.