Terve
Olen itse pähkäillyt tässä tuon toisen takaoven lukkomoottorin toimimattomuuden kanssa ja kun toimimattomista lukoista on yleisesti niin paljon jauhettu niin ajattelin että jos voitaisiin tehdä tuonne Vinkit-osioon juttua tuollaisen lukkosysteemin korjauksesta. Kun en uuden lukon hintaa (120e) suostunut nielemään ja käytetty voi aina olla yhtä susi kuin tuo oma niin avasin tänään B-Vectrasta tuon lukkokoneiston ja tuli pähkäiltyä sen kanssa melko paljon päivän mittaan. Tein ainakin seuraavia huomioita.
1. Lukkopaketin purkaminen on helppoa, kun avaa ne 3 ruuvia ja poraa pois ruuvien kanssa samalla puolella keskellä pakettia olevan niitin. Sen oven lukkonupin ohjaaman lukkovarren voi huoletta irrottaa, kun ei aiheuta mitään jousien lentelyä ja näin saa itse sähkömoottorin sisältävän osan irti lukkopaketista.
2. Jos itse moottori on palanut, sen vaihto on yksinkertaista. Itse moottorin vaihtoon ei periaatteessa tarvita mitään tuokaluja lukkopaketin avauksen jälkeen. Kyseessä ihan standardin kokeinen leluautoissa käytetty moottori.
3. Lukon mikrokytkin on ilmeisesti myös yksinkertainen vaihtaa. Samanlaisia saa muutaman OCF:n keskustelun mukaan ihan elektroniikkaliikkeistä ja juotettavia kontakteja on kolme.
4. Väljistynyt muovinen lukkovarren ohjurihahlolla varustettu osa otti kiinni turvalukituksen vipuun ja aiheutti jumiutumista. Pienellä veistelyllä ja vaseliinilla ongelma tuntui poistuneeni.
5. Jumiutuminen johtui ehkä osaltaan myös rasvattomista 'nystyröistä' jotka liukuvat pyöreiden ulokkeiden yli moottori avatessa/sulkissa lukitus. Ei varmaan selventänyt asiaa mutten osaa selittääkään.
Koitin ottaa kuvia kyseisistä toimenpiteistä, mutta saas nähdä kuinka onnistuivat. On niin hankalaa aina kun pitäisi kameraa käyttää aina juuri silloin kun kädet ovat pahiten vaseliinissa.
Kyseessä kun tuntuu olevan samanlainen 'merkkisairaus' kuin kaasuläppäkotelon likaantumisesta aiheutuva tyhjäkäyntimoottorin vioittuminen. Eli jos uuden osan ostaa, maksaa melko paljon mutta puhdistamalla voi päästä puoli-ilmaiseksi samaan lopputulokseen.
Heittäkää tosiaan aiheesta myös omia kokemuksia ja koitan noita kuvia laitella operaatiosta tänne. Vajaan vuoden Opelistina olemisesta on kyllä tullut todettua ettei mikään ole ärsyttävämpää kuin joka kerta tarkistaa, että kaikki ovet menevät varmasti lukkoon. Eipä paljon kauko-ohjattua keskuslukko enää hyödytä.
Oma lukkopaketti tuntuisi nyt toimivan kyseisen korjauksen (kohdat 4 ja 5) ja tietysti yleisen rasvauksen jälkeen. Jään mielenkiinnolla odottamaan tulevaa.
Keskuslukkomoottorin korjausta (ainakin B-Vectra)
Keskuslukkomoottorin korjausta (ainakin B-Vectra)
Toyota Corolla 2006 1.6 A
No koitan noita kuvia saada ensin, jos niitä ei minulla ole enää oikeuksia kuitenkaan lisätä tuonne Vinkit-osioon. Voisi vähäsen paremmin selvitä mistä pitää vuolla ja mitä erityisesti rasvata. Voi olla että tänä iltana ne kuvat mahdollisesti saisin, kun ovat isäukon kamerassa.
Eipä ole lukko jumittanut vieläkään. Jos viikon päästä vaikka raaskisi ovipahvin kasata kun on nähnyt että toimii kanssa. Kuputan puuta.
Eipä ole lukko jumittanut vieläkään. Jos viikon päästä vaikka raaskisi ovipahvin kasata kun on nähnyt että toimii kanssa. Kuputan puuta.
Noniin, nyt on vähän kuvaa saatu lukosta. Kuva kyllä aika kehnolaatuinen kun on Paintilla muokattu ja pienennetty. Pääkohdat siis numeroitu ja tässä vähän selityksiä eri kohdille.

Poisporattu kiinnitysniitti 1. No varmaan aika itsestäänselvyys, mutta pistimpä kumminkin.
Lukkovartta ohjaileva muoviosa 2 joka väljistyessään ottaa kiinni turvalukon vipuun 3. Kannattaa siis tuon kohdan 2 muoviosaa hieman veistää matalammaksi ja voidella vaseliinilla jottei takerru tuohon turvalukkovipuun.
Kohta 4 selviää vasta kun on poistanut lukkovarren 5, joka lähtee pois ihan ilman ongelmia. Kannattaa kuitenkin varoa ettei siinä kiinni oleva pieni jousi hävyä. Kun lukkovarsi on poistettu voi koko moottorin ympärillä olevan muoviosan nostaa pois. Sitten irrotetun muoviosasta kierretanko irti ja rasvaa kierretankoon tulevan muoviosan ja lukkovartta liikuttavan muoviosan liukupintaan. Siellä on semmosoiset nystyrät jotka liukuvat toistensa yli aina kun lukko menee kiinni tai auki moottorin voimin. Tuosta itse kohdasta ei ole kuvaa kun kädet oli silloin yltäpäältä vaseliinissa. Kyselkää jossei selvinnyt.
Kohta 6 ovat kohdat joihin mikrokytkin osuu. Kannattaa myös rasvata jottei mikrokytkimeen tule niin paljon sivuttaisvääntöä.
Näillä ohjeilla oma lukkoni toiminut ongelmitta viikon verran kun aikaisemmin oli aika 50/50 että meneekö kakesta painessa lukkoon vai ei. Maanantaina voisi vaikka Jallupullon korkata tuon kunniaksi jos vielä toimii.
(syysloma)
Poisporattu kiinnitysniitti 1. No varmaan aika itsestäänselvyys, mutta pistimpä kumminkin.
Lukkovartta ohjaileva muoviosa 2 joka väljistyessään ottaa kiinni turvalukon vipuun 3. Kannattaa siis tuon kohdan 2 muoviosaa hieman veistää matalammaksi ja voidella vaseliinilla jottei takerru tuohon turvalukkovipuun.
Kohta 4 selviää vasta kun on poistanut lukkovarren 5, joka lähtee pois ihan ilman ongelmia. Kannattaa kuitenkin varoa ettei siinä kiinni oleva pieni jousi hävyä. Kun lukkovarsi on poistettu voi koko moottorin ympärillä olevan muoviosan nostaa pois. Sitten irrotetun muoviosasta kierretanko irti ja rasvaa kierretankoon tulevan muoviosan ja lukkovartta liikuttavan muoviosan liukupintaan. Siellä on semmosoiset nystyrät jotka liukuvat toistensa yli aina kun lukko menee kiinni tai auki moottorin voimin. Tuosta itse kohdasta ei ole kuvaa kun kädet oli silloin yltäpäältä vaseliinissa. Kyselkää jossei selvinnyt.
Kohta 6 ovat kohdat joihin mikrokytkin osuu. Kannattaa myös rasvata jottei mikrokytkimeen tule niin paljon sivuttaisvääntöä.
Näillä ohjeilla oma lukkoni toiminut ongelmitta viikon verran kun aikaisemmin oli aika 50/50 että meneekö kakesta painessa lukkoon vai ei. Maanantaina voisi vaikka Jallupullon korkata tuon kunniaksi jos vielä toimii.