Rengastietoutta kaivataan!
Mulla on hieman samanlainen kysymys. Olen saanut syksyllä ostamani E-Kadetin 1.6i -91 beauty mukana kesärenkaat, jotka ovat kokoa 195/65r14. Kuitenki rek.ote sanoo muistaakseni, että vaihtoehtoinen rengaskoko 175/65(vai70)r13. Nyt on katsastus tulossa kahden viikon sisään (ekan kerran mun omistuksen aikana) ja hieman jännittää että onko noi liian leveät renkaat siihen autoon? Olen joka tapauksessa hankkimassa uusia kumeja, kun mukana tulleista 2 rengasta on ihan slicksejä! Eli onko 195/65r14 laittomat e-kadetissa?
Edit:Virhe poistettu
<font size=-1>[ This Message was edited by: Nelly on 2003-05-04 20:11 ]</font>
Edit:Virhe poistettu
<font size=-1>[ This Message was edited by: Nelly on 2003-05-04 20:11 ]</font>
itellä on ollu 13"-18" ja mittari on heittäny aina kympillä ei siis ole vaikuttanu renkaan koko mitenkään... mut tiedä sitten..On 2003-04-27 23:19, Ahnuld wrote:
Itselläni on Vectrassa nyt 185/65/14" kumit alla ja mittarivirhettä on lähes 10%.... Ei ne kehältään pienemmät renkaat ainakaan auta! Ainakin itseäni alkaisi pahasti syömään tuota isompi mittarivirhe.
Vectra B2 caravan
http://www.rengaspari.fi/index4h.htm
ja sieltä vanne- ja rengaslaskuri
ja sieltä vanne- ja rengaslaskuri
Sain erittäin hyvän "sukulais"tarjouksen 195/50r15 kumeista/vanteista. Ne pitäis ilmeisesti muutoskatsastaa, jotta saan pitää ne laillisesti autossa. Mutta ne ovat vanteet ovat golffista ja niidenOn 2003-04-27 19:24, Nelly wrote:
Mulla on hieman samanlainen kysymys. Olen saanut syksyllä ostamani E-Kadetin 1.6i -91 beauty mukana kesärenkaat, jotka ovat kokoa 195/65r14. Kuitenki rek.ote sanoo muistaakseni, että vaihtoehtoinen rengaskoko 175/65(vai70)r14. Nyt on katsastus tulossa kahden viikon sisään (ekan kerran mun omistuksen aikana) ja hieman jännittää että onko noi liian leveät renkaat siihen autoon? Olen joka tapauksessa hankkimassa uusia kumeja, kun mukana tulleista 2 rengasta on ihan slicksejä! Eli onko 195/65r14 laittomat e-kadetissa?
ET on 35. Onko teillä hajuakaan, että meneekö muutoskatsastuksesta läpi. Laitoin yhden renkaan kiinni taakke ja yritettiin saada perä mahdollisimman alas jotta näkis tuleeko ongelmia, mutta taitaa olla siinä ja siinä että kelpaako katsastajalle... Tämän hetkiset kumit on 195/60r14 ja vanteiden ET on 38. Eli miten toi ET juttu menee katsastuksessa?
Edit: Niin ja autohan on 5 ovinen kadetti suorilla takalokareilla ja sitä ei ole madallettu yhtään...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Nelly on 2003-05-02 18:08 ]</font>
Edelliseen viitaten:
Ei tarvi muutoskatsastaa, kadetin otteessa lukee vaihtoehtoisena kokona 14" ja tuumalla saa vannekokoa kasvattaa ilman muutoskatsastusta. Myöskään leveys ei kasva liikaa. (tämäkin oli näköjään kerrottu jo aiemminkin..)
Eri asia tietysti on, mahtuuko ne siellä pyörimään.. Ei muuta kuin renkaat alle ja pari kaveria takapenkille ja baanalle!! Jos ei raavi, niin leimastakin menee läpi heittämällä
<font size=-1>[ This Message was edited by: Veccura A on 2003-05-02 21:37 ]</font>
Ei tarvi muutoskatsastaa, kadetin otteessa lukee vaihtoehtoisena kokona 14" ja tuumalla saa vannekokoa kasvattaa ilman muutoskatsastusta. Myöskään leveys ei kasva liikaa. (tämäkin oli näköjään kerrottu jo aiemminkin..)
Eri asia tietysti on, mahtuuko ne siellä pyörimään.. Ei muuta kuin renkaat alle ja pari kaveria takapenkille ja baanalle!! Jos ei raavi, niin leimastakin menee läpi heittämällä
<font size=-1>[ This Message was edited by: Veccura A on 2003-05-02 21:37 ]</font>
Nyt on renkaat alla ja kyllähän ne siellä mahtuu pyörimään. Ei muuta kuin katsastukseen...
Jännä juttu kun laitoin uuden ja vanhan renkaan vierekkäin seinää vasten, niin uusi rengas on myös reilusti (varmaan 2 senttiä) leveämpi, vaikka molemmat olivat 195 levyisiä. Mistähän se johtuu? Vanha vanne oli tuuman kapeampi, mutta ei kai se vaikuta niin paljoa. No onhan myös eri renkaiden valmistajat, niin sekin tuo kait oman lisänsä.
No joka tapauksessa vanteiden ET kun on pienempi ja renkas on leveämpi, niin renkaan ulkoreuna on lokarin kaa melkein samassa linjassa. Mut eiköhän se siitä...
Jännä juttu kun laitoin uuden ja vanhan renkaan vierekkäin seinää vasten, niin uusi rengas on myös reilusti (varmaan 2 senttiä) leveämpi, vaikka molemmat olivat 195 levyisiä. Mistähän se johtuu? Vanha vanne oli tuuman kapeampi, mutta ei kai se vaikuta niin paljoa. No onhan myös eri renkaiden valmistajat, niin sekin tuo kait oman lisänsä.
No joka tapauksessa vanteiden ET kun on pienempi ja renkas on leveämpi, niin renkaan ulkoreuna on lokarin kaa melkein samassa linjassa. Mut eiköhän se siitä...
No niin tässäpä sitten ihan AKE:n kanta asiaan niiden omilta sivuilta, niin loppu jossittelu:
Sallitut rengaskoot
Auton rekisteriotteella on merkitty kyseisen ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot. Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Muutoskatsastuksessakaan ei renkaan ulkohalkaisijaa voida hyväksyä suurennettavaksi enempää kuin 51 mm, eikä renkaan leveyttä enempää kuin 102 mm. Jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
Sallitut rengaskoot
Auton rekisteriotteella on merkitty kyseisen ajoneuvon alkuperäinen rengaskoko tai rengaskoot. Auto on muutoskatsastettava, jos vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm tai renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm. Muutoskatsastuksessakaan ei renkaan ulkohalkaisijaa voida hyväksyä suurennettavaksi enempää kuin 51 mm, eikä renkaan leveyttä enempää kuin 102 mm. Jos renkaan ulkohalkaisijaa muutetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.