Calibra -93 16V moottorin tunnistusapua?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Gunner
'Agila'

Calibra -93 16V moottorin tunnistusapua?

Viesti Kirjoittaja Gunner »

Heippa kaikille uudelta foorumin jäseneltä. Olen muutaman vuoden tauon jälkeen palannut Opelihmisten pariin, koska poika tarvitsee kohta kortin saatuaan ajopeliä allensa. Mikäpä olisi parempi tekosyy ostaa hänelle sitten vaikkapa Calibra :D

Eli auto on vuodelta -93 2-litainen 16V kone, ajettu vajaa 280.000km. Moottorin tyypin tunnistaminen ei onnistunut fikkarin kanssa kurkkien, joten laitanpa tähän konehuoneesta kuvan joka kertoo teille varmasti enemmän kuin minulle:

Kuva

Olen juuri lähtökuopissa Motonettiin lähdössä hakemaan peruskulutusosia, mutta tulppien yms kilkkeiden valitsemiseen tarvitsisin tiedon moottorin tyyppimerkinnästä.

Mottorissa on tyhjäkäynti noin 1000 kiekassa ja käy epätasaisesti, joten tekemistä riittää...
Gunner
'Agila'

Itse itselleni vastaten: lisähaun jälkeen olen jo noin 97,32% varma, että kyseesä on C20XE-kone.

...lähdenpä siis kaupoille...
vectraaa
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vectraaa »

kyllähän tuo siltä näyttäisi...
BMW 5351 V8
Toxic
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Toxic »

Juu C20XE
A Vectra 2.0 16v X20XEV
B Omega 2.5 td X25DT
F Astra 1.6 X16SZ
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

C20XE M2.5 (sisältää mm. virranjakajan, uudemmassa M2.8-Motronicilla varustetussa on erilainen moottorin ohjaus, ilmamäärämittari, anturit ym. eli vaikuttaa varaosiinkin), mutta tuosta kuvasta ei vielä näy onko uudemmalla vai vanhemmalla jakopäällä ja onko Coscastin vai Kolbenschmidtin kannella. Kannen valmistaja ei vaikuta varaosiin, mutta jakopää vaikuttaa. Uudemmassa ohjaustehostin pyörii moniurahihnalla ja vanhemmassa kiilahihnalla helpoimpana tunnistuskeinona ilman jakopään suojalevyn irroitusta.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

jos rungon numeroltaan vm:93 mallinen niin pitäs olla moniurahihnalla ja uudemmalla jakopäällä.

sylinteri kansi voi olla kumpi vaan vuosimalliin katsomatta.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Gunner
'Agila'

Eli siis C20XE M2.5, selvä hommeli. Kaksi kiilahihnaa tuossa jakopuolella näyttäisi olevan, eli ns. vanhempaa mallia. Ilmeisesti joissakin varaosissa täytyy siis hankkia vm -92 versioita. Kiitoksia kaikille ystävällisistä vastauksista :)
Vastaa Viestiin