Miksi uudet dieselit näin epävarmoja vehkeitä?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Nyky päätönormit ja tehovaatimukset vaativat Dieseliltä paljon kehittyneempä ja hienompaa tekniikkaa kuin bensiinimoottorilta.

2 litrainen bensiinimoottori menee päästö normit helpohkosti läpi pienillä lisävermeillä: lambdaam EGR, kattia, muuttuva venttiiliajoitus jne.) ja autossa on kohtuullinen kulutus. Vastaavan tehoisessa ja saman päästöluokituksen diesel autosta löytyy, turboa, välijäähdytintä, muuttavaa imukanavistoa (hajotessaan rikkoo moottorin), korkeapainepumppua ja kallista ruiskutussuutinta, kattia, hiukkassuodatinta, EGR, lambda jne...

Nykyaikaisessa dieselissä on paljon enempi kalliita hajoavia komponenttejä, kuin bensakoneessa.

On kiva nähdä mikä on VW TSi moottorin kohtalo, sen käyttöominaisuudet ovat hienot, mutta miten kestävyys. Tuleekohan siitä surullisen G-ahtimen seuraaja kestoltaan :-(.

j.h

Ahdettusuorasuihkutus bensiinimoottori lähestyy dieseliä komponenttien määrässä (=ja ongelmissa). Kuitenkin 150 baria ruiskutuspaineena on helpompi hallita kuin yli 2000 bar, siis bensiini on siten helpompi tapaus.
astramaani
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja astramaani »

siis sun mielestä ahdettu bensakone on vieläkin kestävämpi ku vastaava diisel..jos mun pitäisi valita kuten olen tehnyt niin ei puhettakaa et bensakoneen valitsisin..eriasia jos työmatka olis sen 5-10km
Exät, Ascona b, Astra f, Vectra b, Vectra C, Zafira 1,7cdti Nyk. Astra j 1.6cdti
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

astramaani kirjoitti:siis sun mielestä ahdettu bensakone on vieläkin kestävämpi ku vastaava diisel..jos mun pitäisi valita kuten olen tehnyt niin ei puhettakaa et bensakoneen valitsisin..eriasia jos työmatka olis sen 5-10km
Oli aihe...
"Miksi uudet dieselit näin epävarmoja vehkeitä?"

Pääsääntöisesti dieselin ja bensakoneen ongelmat ovat lisälaitteista johtuvia, harvemmin tulee moottorikorjaus vastaan alle 300 tkm. (ellei motori ole susi suunnittelussa ja niitä löytyy molemmista moottorirakeintaista).

Dieselit moottorinlohkon (perusmekaniikan) suhteen ovat yleensä mekaanisesti kestäviä, mutta ne erot tulevat +300 tkm kilometreillä. Dieselin korjaaminen on usein kallista, ellei peräti erittäin kallista.

j.h

Omistan bensiini ja dieselmoottorilla olevia vimpaimia, joten omalla kohdalla mielummin ihan miten vaan. Molemmilla on hyviä puolia ja huonoja.
Hepokatti
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Hepokatti »

Omalla C-Vectralla on nyt ajettettu 117tkm ja ensirekisteröintihän oli 1.3.2005.... koneessa ei ole ollut mitään vikaa, vaihdelaatikko kylläkin vaihdettiin takuuseen. Kerran hiukkassuodattimen automaatinen putsaus (?) ei ollut toiminut oikein ja vekotin sytytti moottorinvikavalon, joka täytyi nollata huollossa. Toki kaiken näköistä muuta on ollut, etupyöränlaakeria, yms... Mutta itse koneessa ei mitään!

Tätä ennen Skoda Octavialla (1,9TDI 110hv) ajoin 130tkm kolmen vuoden aikana ja ainoa vika oikeastaan oli? Siis vikoja ei ollut! Vain normaalit huollot.

Kai mulla on vaan ollut vaan hyvä tuuri?
Nykyään jotain ihan muuta...
EX: Opel Vectra Wagon 1.9 CDTI
Vastaa Viestiin