Tekniikanvaihto 2.0NE --- C20XE
Mulla on auto -89 ,eikä tarvinu laittaa! (Ei ole ollu vähäpäästöinen alkujaankaan)On 2002-05-27 13:49, Kimi wrote:
Autoni on vm -88 eli tarviiko uuteen tekniikkaan laittaa katti paikalleen? Autoahan koskee ns. "tiukemmat" päästörajoitukset, eikö? Olen kuullut huhua, että katti pitäisi olla paikallaan, mutta sen ei välttämättä tarvisi alentaa päästöjä. Kuin on kun ihan 100%:sta tietoa ei ole...
Jos auto on otettu käyttöön 1.7. '87 jälkeen, niin silloin autoon pitää laittaa katalysaattori jos siihen laitetaan katalysaattorikone, kuten C20XE vaikka auto ei vähäpäästöinen olisikaan. Autoa kuitenkin koskee muuten edelleen aivan samat rajoitukset kuin ennenkin, eli katsastuksen päästörajat ovat samat kuin ennen, ja moottoriin on luvallista tehdä muutoksia.
Jos auto on ennestään vähäpäästöinen, niin silloinhan sen pitää luonnollisesti pysyäkin vähäpäästöisenä moottorinvaihdossa.
Aina noihin autoihin ei vaadita sitä katalysaattoria, mutta se johtuu arvatenkin lähinnä siitä että katsastusmies ei ole täysin perillä asetuksista. Kokemuksen perusteella katsastusmiehet ovat huonosti perillä muutosasioista, eli heiltä ei mm. kannata kysyä mikä on mahdollista ja millä muutoksilla, aika epävarmaa saako oikeaa vastausta. Parempi aina selvittää pykälät ensin itse, ja mennä sitten keskustelemaan katsastajan kanssa ainoastaa pykälien soveltamisesta.
Jos auto on ennestään vähäpäästöinen, niin silloinhan sen pitää luonnollisesti pysyäkin vähäpäästöisenä moottorinvaihdossa.
Aina noihin autoihin ei vaadita sitä katalysaattoria, mutta se johtuu arvatenkin lähinnä siitä että katsastusmies ei ole täysin perillä asetuksista. Kokemuksen perusteella katsastusmiehet ovat huonosti perillä muutosasioista, eli heiltä ei mm. kannata kysyä mikä on mahdollista ja millä muutoksilla, aika epävarmaa saako oikeaa vastausta. Parempi aina selvittää pykälät ensin itse, ja mennä sitten keskustelemaan katsastajan kanssa ainoastaa pykälien soveltamisesta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Kiitoksia Ari dokumenteista...Noista näkee aika perusteellisesti konttorin pojat mustaa valkoisella...Sanon niille et on 20XE ni eiköhän se mene sillä läpi ni ei tarvitse katin kaa pelleillä, kun eivät ne tuntuneet noista tekniikan vaihdoista mitään tajuavan kun rupesivat tyrkkäämään jotain lupahakemusta kouraan?!? Eihän minun tarvitse koko lupahakemusta täyttää, johon pitäisi merkata vanha ja uusi kone jos kerta lisään vaan tehoja +20%, vai pitääkö täyttää?!? Eli eikös se osalista pidä vaan täyttää mihin merkkaa että kone ja loota vaihdettu? Ota näistä nyt sit selvää 

<font size=-1>[ This Message was edited by: Kimi on 2002-05-28 22:28 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: Kimi on 2002-05-28 22:28 ]</font>
-
havericky
- 'Diplomat'

- Viesti:
Et sä mun mielestä ainakaan mitään lupia tohon motin vaihto projektiin tartte. Toi c20xe menee tosiaan ton +20% säännön sisään joten suikkalakilla ei siihen pitäis olla sanomista.Noista näkee aika perusteellisesti konttorin pojat mustaa valkoisella...Sanon niille et on 20XE ni eiköhän se mene sillä läpi ni ei tarvitse katin kaa pelleillä, kun eivät ne tuntuneet noista tekniikan vaihdoista mitään tajuavan kun rupesivat tyrkkäämään jotain lupahakemusta kouraan?!? Eihän minun tarvitse koko lupahakemusta täyttää, johon pitäisi merkata vanha ja uusi kone jos kerta lisään vaan tehoja +20%, vai pitääkö täyttää?!? Eli eikös se osalista pidä vaan täyttää mihin merkkaa että kone ja loota vaihdettu? Ota näistä nyt sit selvää![]()
Siitä katti hommasta vielä sen verran että voithan sä tietty kokeilla leimata sitä ilman kattia ja sanoa että ois 20xe mutta lohkon stanssistahan ne sen "c" kirjaimenkin todennäkösesti löytävät...jos löytävät
Just, voi vee...Sain kyllä paikallisesta opel liikkeestä romulavalle heitetyn katin mikä ahdisti eli siitä pitäs ottaa sisuskalut pois...Eli pitääkö mun autos sit myös olla päästöt katti tasoo vai ei? Eli jos mul ois vaa se katti siel ja se ei laskis päästöi...Ja sit toi toinen juttu et mites noiden sähköjen kaa käy ku ne soveltaa c-asconaa. Pitäisikö soveltaa 8v johtosarjasta vai lyödä se c20xe:n johtosarja kii suosiolla, kertokaa viisaammat...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kimi on 2002-05-29 10:58 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Kimi on 2002-05-29 10:58 ]</font>
moottorin tulee täyttää auton käyttöönoton aikaisen säännöt katsastuksessa
vaihdettavan moottorin tulee täyttää em tai tiukuempi normi
jos moottoriin kuluu vakiona katti pitää sekin olla jottai voidaan olettaa sen täyttävän päästörajat johon tehdas on sen tyypittänyt
siis koneenvaihdon ehto on katti jos kone vakion aon katilla
sitten vuosikatsastuksessa moottorin tulee täyttää em varusteineen vähintään auton käyttöönoton aikaiset arvot
vaihdettavan moottorin tulee täyttää em tai tiukuempi normi
jos moottoriin kuluu vakiona katti pitää sekin olla jottai voidaan olettaa sen täyttävän päästörajat johon tehdas on sen tyypittänyt
siis koneenvaihdon ehto on katti jos kone vakion aon katilla
sitten vuosikatsastuksessa moottorin tulee täyttää em varusteineen vähintään auton käyttöönoton aikaiset arvot
EI EI EI! Heti ollaan tunkemassa kapuloita rattaisiin...Sen verran pitää olla urheilumieltä, että se konehan sinne laitetaan vaikka väkisin. Mä sain jo 5-huollosta käytetyn katin romulavalta ilmaiseksi joten sinne sit laitetaan se katti kii(tietysti ilman sisuskaluja) ja sillä sipuli.On 2002-05-29 11:37, JL wrote:
Eiköhän se Kimi oo vaan viisainta kun annat sen Asconan olla sillä 8 tappisella koneella ja laitat sen myyntiin. Ja tilalle sitten ostat jo valmiin Opelin joka on varustettu alkujaan tuolla 16V tekniikalla;-))
JL
-
havericky
- 'Diplomat'

- Viesti:
Onko kenelläkään hajua siitä miten helppo ois soveltaa 8-venttiilisen sähköt tohon 16v koneeseen? Tuottaako paljonkin tuskaa?
Vai onko helpompaa ottaa 16v johtosarja ja iskeä se asconaan kiinni ja mulkata siitä virrat yms. kojelaudan ja konehuoneen puolelle?
<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2002-05-29 12:51 ]</font>
Vai onko helpompaa ottaa 16v johtosarja ja iskeä se asconaan kiinni ja mulkata siitä virrat yms. kojelaudan ja konehuoneen puolelle?
<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2002-05-29 12:51 ]</font>