Eli on tuossa alkanut naputtaa joku venttiilin nostin kylmänä c30se koneessa, ja nyt kun tulee ajankohtaiseksi avata konetta(ketjun ja kannentiivisteen vaihto), niin aattelin kysäistä että näkeekö/pystyykö mittaamaan jotenkin että mikä noista naputtaa, kun ei kyllä pysty kaikkia uusimaan (20€ motonetissa/kpl 24kpl=480€).
Onko jollain kokemusta että millaisilla välyksillä mahtaa alkaa naputus kuulumaan noin yleensä(muutkin koneet)?
Voisi olla hetken ensiapu jos olisi vain yksi tai kaks kun naputtaa, vaikka kaikkihan siellä kuluneita on muttei vielä niin paljoa että naputtaisi.
venttiilinnostimien kunnon tarkastus?
Taitaapi olla aika hankala mittaamalla löytää viallinen nostin koska nostin tulee vanhemmiten väljäks sisältä ja ei heti kylmänä voitele mutta nokka akselin nokkien kunnosta voi päätellä jo jotain jos esim joku nokista on kulunut enempi kun muut.Myös keinuvivut voi olla kuluneita ja aiheuttaa ääntä.Nostajat voi myös purkaa ja putsata ja sen jälkeen pumpata öljyä täyteen ainakin jos on vähänkään saman moiset nostajat kun esim 1.6 kadetissa.
Mullakin alkanut c30sej moottorista kuulumaan vastaavaa naputusta. Kun kone on seissyt esim. yön yli niin kun käynnistää moottori käy hyvin, mutta muutaman minuutin kuluttua alkaa kuulumaan naputusta. Naputus kyllä poistuu kun on ajanut hetken aikaa...
Itse ajattelin suorittaa öljyn vaihdon ja sen yhteydessä tehdä moottorin "pesun" STP:n MotorFlush (tai mikä sen nyt tarkalleen olikaan??) aineella.
Teetkä rempan itse?? Mullakin olis toi ketjun vaihto edessä...
-m-
Itse ajattelin suorittaa öljyn vaihdon ja sen yhteydessä tehdä moottorin "pesun" STP:n MotorFlush (tai mikä sen nyt tarkalleen olikaan??) aineella.
Teetkä rempan itse?? Mullakin olis toi ketjun vaihto edessä...
-m-
Jep itse olen tekemässä. Tuo on itse asiassa myös C30SEJ eli farkku on kyseessä myös minulla. Sama mottihan tuo on kuin SE. SE on vaan tunnetumpi mm Opelilla, kun tuota SEJ:tä eivät ole tuoneet maahan.
Täytyy nyt katsoa sitten näkyisikö niissä nostimissa jotain.
Tiivisteitä on jo hommattuna iso kasa ja samaten tuo ketju, joten ainoat mitä puuttuu on kansipultit, joita en kuitenkaan ajatellut vaihtaa. 6,5€ kplx14 sutiilla, Opelilta en uskalla edes kysyä, kun on nuo hinnat tämän koneen osilla olleet sitä luokkaa verrattuna sutiin hintoihin.
Aika kallista on tuon motin avaaminen, joten mahdollisimman paljon tarttis saada kuntoa katsottua ja osia uusittua kerralla.
Täytyy nyt katsoa sitten näkyisikö niissä nostimissa jotain.
Tiivisteitä on jo hommattuna iso kasa ja samaten tuo ketju, joten ainoat mitä puuttuu on kansipultit, joita en kuitenkaan ajatellut vaihtaa. 6,5€ kplx14 sutiilla, Opelilta en uskalla edes kysyä, kun on nuo hinnat tämän koneen osilla olleet sitä luokkaa verrattuna sutiin hintoihin.
Aika kallista on tuon motin avaaminen, joten mahdollisimman paljon tarttis saada kuntoa katsottua ja osia uusittua kerralla.
kannattaa vaihtaa ketjun laahaimet samalla. Ite vaihdoin ketjun pari vuotta sitten ja nyt muun projektin ohella oli moottori auki ja ketjun kiristimestä oli muovit haljennu (pakkanen?) ja yhdestä kohdasta näky jo metalli.
Laahaimien vaihto kun ei edes onnistu ilman kannen irroitusta.
Kyllä ne kannenpultit kannattaa uusia, koska ovat venyviä. Muuten kannen kiristysohjeiden mukainen kiristys menee aivan metsään (muistaakseni 60nm + 90 astettta + 30 astetta). Soita ekegreenille, sillä kannenpultit makso ~3e kpl.
Tossa mun autossa kylmänä käynnistettäessä (yli 5 astetta pakkasta) venttiilinnostajat naputtaa ~4 sekunttia. Moottori kannattaa tosiaan "pestä". Fortea ainakin Lahden Länsiautolla käyttävät, eli pitäisi olla hyvää tavaraa.
Samalla kun tuo kansi oli irti niin käytin kannen koneistamossa, jossa venttiilit koneistettiin ja kansi oikastiin.
Huomena olisi tarkoitus laittaa kansi takasin moottoriin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2003-05-06 22:39 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2003-05-07 11:19 ]</font>
Laahaimien vaihto kun ei edes onnistu ilman kannen irroitusta.
Kyllä ne kannenpultit kannattaa uusia, koska ovat venyviä. Muuten kannen kiristysohjeiden mukainen kiristys menee aivan metsään (muistaakseni 60nm + 90 astettta + 30 astetta). Soita ekegreenille, sillä kannenpultit makso ~3e kpl.
Tossa mun autossa kylmänä käynnistettäessä (yli 5 astetta pakkasta) venttiilinnostajat naputtaa ~4 sekunttia. Moottori kannattaa tosiaan "pestä". Fortea ainakin Lahden Länsiautolla käyttävät, eli pitäisi olla hyvää tavaraa.
Samalla kun tuo kansi oli irti niin käytin kannen koneistamossa, jossa venttiilit koneistettiin ja kansi oikastiin.
Huomena olisi tarkoitus laittaa kansi takasin moottoriin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2003-05-06 22:39 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: gremlin on 2003-05-07 11:19 ]</font>
Kannenpulttien venyminen on aika suhteellinen käsite. Venyviksi pulteiksi käsitetään aika lailla kaikki joissa venymispituus on laskettu. Vakiokoneeseen tuskin on tarvetta vaihtaa kansipultteja. Pulttien todellisen venymisen voi ja kannattaakin mitata, että saa oikean kuvan "venyvistä" tai "venymättömistä" pulteista.