H Astra vuotaa öljyä ja naftaa, Kumpi maksaa?

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Delco Romu
'Kadett'
'Kadett'

H Astra vuotaa öljyä ja naftaa, Kumpi maksaa?

Viesti Kirjoittaja Delco Romu »

Meneeköhän tämä liikkeen virhevastuun piikkiin kun
18.9-07 ostin Opel liikkeestä Astra 1,7CDTI;in aj.95000km.
Ennen kauppaa auto huollettiin ja jakohihna vaihdettin.
Reilu viikko myöhemmin huomasin että koneesta vuotaa öljyä mm. öljypohja oli ulkopuolelta ihan öljyinen ja näytti siltä että kampiakselin stefa vuotaisi koska jakohihnakopan sisältä tuli jotain märkää.
2.10-07 vein auton takaisin Opel liikkeeseen ja ilmoitin työnvastaanottajalle epäilykseni että kampiakselin stefa vuotaa.
Iltapäivällä kun hain auton sain tietää että olivat vaihtaneet öljypohjan tivisteen. Sanoin vielä siinä että toivottavasti tää sitten auttaa koska minun mielestä se öljy tulee ylempää.

Nyt olen sen jälkeen ajanut autolla reilun kuukauden ja tarkkaillut tilannetta, vuoto on vähentynyt joten öljypohja oli ainakin osasyyllinen vuotoon, mutta edelleen vuotaa venttiilinkopan tiiviste ja sieltä öljy valuu alas jakohihnakoppaa pitkin öljypohjaan. Ja mikä pahinta jakohihnakopan sisältä vuotaa naftaa joka valuu ulos kampiakselin kohdalla, tämä on se vuoto minkä itse luulin kampiakselinstefan vuodoksi, elikkä vaikuttaa siltä että korkeapainepumppu vuotaa akselinsa kautta naftaa hihnakoppaan (hihna pilalla).
Huomenna (ma.19.11) vien auton liikkeeseen. Aikaa varatessani ei ollut puhetta siitä että kuka tän lystin maksaa.
Vaihtoehtoina tässä tapauksessa lähinnä on.

1. Liike maksaa koko lystin ja minä jatkan (tyytyväisenä) Opel kuskina kunnes jotain uutta vikaa taas ilmenee.

2. Joudun maksaa koko rempan itse (pelkkä korkeapainepumppu maksaa Saksassa yli 1000€ Suomessa varmaan tuplasti)

3. Ajan vuotavalla pumpulla ja naftassa uitetulla hihnalla kunnes se katkeaa ja tulee täystuho, ja hommaan sen jälkeen Saksasta vaihtokoneen 2000€;lla.

4. Pistän vahingon kiertäämään ja menen kiireenvilkkaan vaihtamaan Astran Toyota (kirosana tällä foorumilla) Corollaan d4d;hen. Siinäkin häviää rahaa kun menin vielä ruostesuojaamaan tän Astran

P.S.
Ei mulla ole kokonaan usko mennyt Opeliin, seisoohan pihassa vielä (ikiliikkuja) Corsa D -98 ja se lähtee meiltä vain kuolleen ruumiini yli.
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Otit varmaan _heti_ vian huomattuasi yhteyttä myyjään ja keskustelit asian läpi ? Mitä hän tai muu myyjätahon edustaja sanoi korvattavuudesta ?
Delco Romu
'Kadett'
'Kadett'

Öljypohjan tivisteen vaihto meni mukisematta liikkeen piikkiin. Ajattelin vaan että nyt kun on kalliimpi remppa tiedossa ja aikaa kulunut niin voi olla että yrittää väittää että vika olis tullu myöhemmin.
xpepe
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja xpepe »

Yleensä virhevastuu on myyjäliikkeellä jos eivät pysty todistamaan että vikaa ei ollut myyntihetkellä. Toisaalta jos kyseessä normaaliin kulumiseen liittyvä ongelma niin ostaja joutuu maksamaan. Eli jos jonkun osan ajatellaan yleensä kestävän enempi kuin 95 000 km niin silloin valmistusvirhe ja myyjä vastuussa. Jos vika ilmenee noin puolen vuoden aikana niin ajatellaan että osa olisi ollut viallinen jo myyntihetkellä. Joskus tilanne vaikea ratkaista ja kulut jaetaan puoliksi. :wink: Luulen että tässä tapauksessa myyjäliike maksa viulut koska vika näin pian ilmennyt. Tyyppivioille voi kysellä myös ns pidennettyä takuuta, tai ainaki alennusta... :roll:
Delco Romu
'Kadett'
'Kadett'

Vähän jatkoa tähän juttuun. Auto oli korjaamolla 19.11 ja kun sieltä soitettiin että auto olisi valmis niin kertoivat että olivat vaihtaneet alemman öljypohjan tiivisteen ( vaikka se oli vaihdettu vähän aikaisemmin) johon minä heti sanoin että se öljy tulee jostain muualta, jolloin sovittiin uusi korjaamoaika ja samalla tilattiin uusi venttiilikopantiiviste ja kaikki muut tarvikkeet mitä venttiilikopantiivisteen vaihtoon tarvitaan (mm. ruiskusuuttimien tiivisteet). No autoon vaihdettiin venttiilikopantiviiste ja minä jatkoin ajamista ja vuotojen tarkkailemista.

Joulukuun puolella huomasin että kyllä tämä murheenkryyni vuotaa edelleenkin öljyä ja menin takaisin liikkeeseen, ja Astra otettiin heti työn alle ja minä menin mukaan sinne halliin näyttämään mistä se öljy tulee, silloin avattiin jakohihnan kotelo ja hihna oli öljyinen. Siinä vaiheessa asentajalla oli päivä täys, ja mulle annettiin sijaisautoksi melkein uusi bensa Astra jotta pääsisin kotiin ja sanottiin että saan sillä ajaa siihen asti kunnes saavat omani kuntoon. Parin päivän päästä soitettiin että nyt on auto on valmis ja siihen on vaihdettu kampiakselin sekä öljypumpun stefa.

Nyt olen autolla ajanut autolla reilun kuukauden ja yli 1000 kilometriä ja nyt kone on täysin kuiva, ja se naftavuoto taisi olla vain mun kuvitelmaa vaikka jakohihnakopasta tuntui ihan selvä naftan haju mutta siellä oli ilmeisesti vain öljyä. Venttiilikopantiivistekään ei missään vaiheessa vuotanut vaan öljyä kulkeutui jakohihnan mukana ylös ja sen takia näytti siltä että öljy tulee sieltä
Vähän iroonista on että silloin kun ekan kerran vein auton liikkeeseen niin sanoin jo silloin että se on kampiakselin stefa mikä vuotaa, ja vasta neljännellä kerralla se vaihdettiin, niille on kai outoa se että asiakas tietää jotain autoista (olen itsekin autonasentaja mutta liksan takia varastoalalla). Täydet plussat liikkeelle siitä että ei missään vaiheessa ollut puhetta siitä että siitä hommasta olisi pitänyt maksaa jotain.
Kävi jo mielessä että olisin vaihtanut Toyotaan, mutta ei kai kunnon Opelisti anna niin helposti periksi.
Vastaa Viestiin