Elikkäs mulla on ompussa lukkoperä ja huomasin et välillä kun kiihdyttää kuuluu rohinaa niinkuin renkaan kulutuspintaa vasten hankaisi jääpala.. ja silloin kun kuuluu tuo rohina ei auto lähde "luisuun". eli vain toinen rengas sutii vaikka olisi peilikirkkaalla jäällä kokoauto.. Löysäämällä kaasua ja uudestaan kiihdyttämällä (yleensä) alkaa molemmat pyörät"vetää" ja perä menettää pidon(niinkuin haluankin).
Yleensä tuo rohina alkaa jos mutkassa kiihdyttää.. Kysymykseni kuuluukin: Mikä on hajonnut tai hajoamassa..? Onko esiavuksi kenties riittävä että vaihdan heti pikemmiten peränöljyt..?
Ja kysymys kaksi:
Jos perä nyt sit lopulta pitää vaihtaa, niin kuinka iso(kallis) homma on kirityttää uuden perän kitkalukkoa? ja kuinka "kireäksi" sen voi laittaa jotta se on vielä turvallinen normaalli liikenteeseen..?
EDIT: Niin ja siis TC on otettu pois päältä
Omega B 2.5 V6 takaa kuuluu rohinaa(RATKAISTU)
Hmm..
Kerran kukaan ei tiedän, niin vastaan tässä nyt itselleni..
Eli suurin syy siihen rohinaan ja lukon väliaikaiseen katoamiseen luultavasti oli pidon puute takarenkailla, koska ajoin kesätassuilla(ja täällä missä asun on lunta aikalailla..), no tänään kävin ostamassa uudet talvinakit alle ja kummasti paremmin otti lukko, itseasissa ei kertaakaan hävinnyt lukko tai rohissut.. No ajelin sit seuraavaksi mökille ja siellä vaihdoin öljyt perään ja laatikkoon (vittu et oli urakka saada se laatikon täyttö "pultti" auki(tappelin sen kanssa varmaan 1.5h)
No öljyt vaihdettua sit lähimmälle levikkeelle testaamaan peränlukon pitävyyttä ja hyvinhän se pyöri
Ja muutenkin kaikki vaikutti olevan ihan ok
Eli voinen sanoa AAMEN 
Eli lyhyesti: perässä oli liian vähän öljyä (n.0.5litraa) ja kesätassut edesauttoi kitkan temppuilua lumella.
Kerran kukaan ei tiedän, niin vastaan tässä nyt itselleni..
Eli suurin syy siihen rohinaan ja lukon väliaikaiseen katoamiseen luultavasti oli pidon puute takarenkailla, koska ajoin kesätassuilla(ja täällä missä asun on lunta aikalailla..), no tänään kävin ostamassa uudet talvinakit alle ja kummasti paremmin otti lukko, itseasissa ei kertaakaan hävinnyt lukko tai rohissut.. No ajelin sit seuraavaksi mökille ja siellä vaihdoin öljyt perään ja laatikkoon (vittu et oli urakka saada se laatikon täyttö "pultti" auki(tappelin sen kanssa varmaan 1.5h)
No öljyt vaihdettua sit lähimmälle levikkeelle testaamaan peränlukon pitävyyttä ja hyvinhän se pyöri
Eli lyhyesti: perässä oli liian vähän öljyä (n.0.5litraa) ja kesätassut edesauttoi kitkan temppuilua lumella.
rohina
juu toi sun diagnoosi kyl pitää paikkansa ainaki mun mielestä.mul oli aikoinaa a omppu ja siinä perä rohisi ja piti kummallista ääntä mut öljyb vaihdon jälkeen äänet katos kun autolla oöi ajettu about 50km
mutkasta tietä näkymättömiin
-
vanhatapio-79
- 'Admiral'

juu...
mulla samanmoinen ongelma omassa autossa oli ja peräöljyä vaihtaessa huomasin myös että 5desiä puuttui öljyä perästä. laitoin tarvittavan määrän uutta öljyä ja hetken se pelasi ihan normaalisti. Kunnes...parisen päivää siitä menin tankille ja kun käännyin niin kuului hirveä kolahdus ja rytke ja rutina perästä. Arvasin että nyt palo euroja...
10km ajelin kotiin ja joka mutkassa veto hävisi,kun taas suoralla auto kulki eteempäin kun painoi kaasua pikkuvarpaalla hirveän varovaisesti ja hitaasti.
Kun sitten olin lähempänä kotia niin ajattelin että antaa palaa...painoin kaasua ihan reilusti ja sitten se lähti nykimään eteempäin aivan villisti. päähakkasi niskatukeen suunnilleen 10kertaa...otti pitoja välillä ja välillä oli niinkuin ei olisi vaihdetta ollenkaan silmässä.. ja kolina ja pauke oli korvia huumaavaa...
siitä sitten päsin kotipihalle pienen naurunpuskahduksen jälkeen ja soitin hinausauton paikalle. Perässä oli hammasrattaita sikinsokin ja osa oli ihan palasina. ei muuta vaihtoehtoa kun uusi perä alle ja menoksi. ..kaikki tämä murhe alkoi pienestä rahinasta perässä...ja päätyi katastrofiin...perä meni palasiksi jo siellä huoltoasemalla mutta sain sinniteltyä kotiin. 
Re: juu...
Mutta se rohina hävisi mulla jo heti niiden uusien talvikumien laiton jälkeen..? Ja samalla lukko alkoi pelittämään..vanhatapio-79 kirjoitti:mulla samanmoinen ongelma omassa autossa oli ja peräöljyä vaihtaessa huomasin myös että 5desiä puuttui öljyä perästä. laitoin tarvittavan määrän uutta öljyä ja hetken se pelasi ihan normaalisti. Kunnes...parisen päivää siitä menin tankille ja kun käännyin niin kuului hirveä kolahdus ja rytke ja rutina perästä. Arvasin että nyt palo euroja...10km ajelin kotiin ja joka mutkassa veto hävisi,kun taas suoralla auto kulki eteempäin kun painoi kaasua pikkuvarpaalla hirveän varovaisesti ja hitaasti.
Kun sitten olin lähempänä kotia niin ajattelin että antaa palaa...painoin kaasua ihan reilusti ja sitten se lähti nykimään eteempäin aivan villisti. päähakkasi niskatukeen suunnilleen 10kertaa...otti pitoja välillä ja välillä oli niinkuin ei olisi vaihdetta ollenkaan silmässä.. ja kolina ja pauke oli korvia huumaavaa...
siitä sitten päsin kotipihalle pienen naurunpuskahduksen jälkeen ja soitin hinausauton paikalle. Perässä oli hammasrattaita sikinsokin ja osa oli ihan palasina. ei muuta vaihtoehtoa kun uusi perä alle ja menoksi. ..kaikki tämä murhe alkoi pienestä rahinasta perässä...ja päätyi katastrofiin...perä meni palasiksi jo siellä huoltoasemalla mutta sain sinniteltyä kotiin.
No, mun pitänee toivoa parasta ja pelätä pahinta ettei käy niinkuin miten sulla kävi