Opel Astra g -98 x18xe1, ohjausyksikkö.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
TTV
'Kadett'
'Kadett'

Opel Astra g -98 x18xe1, ohjausyksikkö.

Viesti Kirjoittaja TTV »

Eli, moottorin häiriövalo syttyi, tehot katosivat ja joutuu antamaan kierroksia kunnolla että kiihtyy. Vein Metro-autolle Tampeerella, ja heiltä tuli laskun mukana tiedot:
Vikavalo, Käy huonosti,Tehoton/ 1 sylinterissä sytytyskatkoksia/ Sytytyspuola ehjä / Vika ohjainlaitteessa??. Tech 2 Sähköjärjestelmätesti. 50€. Sitten sanoivat että 90% varmuudella vika on ohjainyksikössä ja korjaus maksaa 1300€.

Siispä kysyn nyt teiltä, minua viisaammat, että mitä muita vaihtoehtoja vian korjaamiselle minulla on? muita joilla on ollut samantapaisia ongelmia ja halvempi ratkaisu kuin tuo 1300€? halvempia paikkoja kuin Metro-auto?

Kiitän jo etukäteen.
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Woody »

Vähän samanlaiset oireet kun työkaverin astra alko temppuileen.... Vaihdettiin puolaa, pyörimistunnistimia... Ja lopulta sitten tuo ohjausyksikkö... Uusi makson just sen 1200€ ekua.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Tuo osa valitettavasti hajoaa noissa X18XE1-moottoreissa melko herkästi, niin Vectroissa, Astroissa kun Zafiroissakin. Osan saatat saada halvemmalla uutena esim www.automuovikem.fi , mutta kannattaa varmistaa Metro-Autolta saisivatko he ohjelmoitua sinne käytetyn, jos hommaat itse vaikkapa jostain purkuautosta vastaavanlaisen ECU:n.

Viesti Kirjoittaja TTV »

Jep, Ne sanoi siellä ettei halvemmalta saa mistään ja että jos hommaa itse sen yksikön niin mikään autoliike ei ota autoa enää vaihdossa tai myytäväksi. Odottelen jos vielä jollain olisi jotain lisätietoa tästä ongelmasta, kiitoksia vastauksista tähän asti, mukavaa porukkaa.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

TTV kirjoitti: jos hommaa itse sen yksikön niin mikään autoliike ei ota autoa enää vaihdossa tai myytäväksi.
Tuo nyt on suurinta paskaa mitä olen kuullut. :lollis: Se ei vaikuta mitenkään autosi arvoon, päinvastoin, nostaa sitä. Koskaan ei missään liikkeessä kysytä, että onko ECU vaihdettu... :roll: Etsi purkuosa niin säästät sen vajaan tonnin. :yawn:
Eikä edes ole varmaa, että onko ECU rikki.... Oireileeko auto koko ajan vai ainoastaan ajoittain?

Viesti Kirjoittaja TTV »

Sitä vähän minäkin. täytyy yrittää etsiä sitä yksikköä. minkälainen projekti siitä tulee jos löytyy se ECU? onko sillä mitään väliä kun toi astra on sport malli, jos vaikka nappais tavallisen mallin ecun? onko pakko olla 1.8:n koneesta? avk:lta ei ainakaan löytynyt mitään näin ensi silmäyksellä.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

katso tuolta -> www.varaosahaku.fi . En muista passaako Zafiran, Vectran ja Astran ECU:t ristiin, mutta itse ostaisin vain vastaavalla Siemensin numerolla olevan boksin. Osa ei käy tietääkseni muista konetyypeistä. Katso osanumero siitä ECU:n kupeesta, siinä taita olla 2 erilaista numerosarjaa ja ehkä kirjaintunnus (2 kirjainta esim tyyliin GF tai DE).

Viesti Kirjoittaja TTV »

Täytyy käydä vilkaisemassa. Tämähän sujuu hyvin. Vituttaa vaan suunnattomasti jos vika ei olekaan ECU:ssa ja tulee ostettua semmoinen. Mutta sitten on ainakin varastossa ECU jos se joskus hajoaa. hehe. toivottavasti se ei ole siitä kiinni vaan ongelmaan on joku helppo ratkaisu. :D
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Jos se ei vielä ole rikki niin älä huoli, kyllä se vielä hajoaa. :lol:
Tarkasta tosiaan ne numerot niin tiedät mitä osaa metsästät.

Viesti Kirjoittaja TTV »

Mites on, voiko tolla vehkeellä ajaa nyt?
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Voi sillä ajella. Mutta jos voimakasta pätkimistä alkaa tulla usein niin siinä tapauksessa en pitkiä siivuja ajelisi, ettei katalysaattori ota itseensä.

Viesti Kirjoittaja TTV »

Kiitoksia vastauksesta. Odottelen vielä vaihtoehtoisia vikoja. :) pieni toivon kipinä ,että ei tarvitsisi tuota 1300€ maksaa. hehe.
TTV
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja TTV »

Hei, tulipa tossa mieleen että onko mitään keinoa saada lisää tehoa sen boxin avulla tai jotain, jos sen nyt kerran vaihtaa. kiitos, vaikka tämä nyt tulikin hieman offtopic.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Eipä ole apua, vakio softa sinne ohjelmoidaan. ;)

Viesti Kirjoittaja TTV »

Aika huonolta näyttää... kai se on pakko laittaa perheen joululahja rahat autoon...taas. :)
Vastaa Viestiin