virran otto vahvistemelle...?

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
tatska_87
'Admiral'
'Admiral'

virran otto vahvistemelle...?

Viesti Kirjoittaja tatska_87 »

joo eli oon täs näin ietinyt jonkun aikaa et ku näis uusissa autoissa kun ei saa antaa apuvirtaa toiseen autoon niin mites sit siin otetaan vahvistimelle virta...???? et imeeks vahvistimet niin paljon vähemmän et ne ei riko mitään vai miten toi on...????

ei tässä mitään ongelmaa ole mut häiritsenyt jonkun aikaa päätä..... :lol: :lol: :lol:
Kyllä perus sääntö on että:"Kopioi ja tee vielä parempi"
gfi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja gfi »

Normaalist akulta otetaa virtaa, ainaki ite ottaisin.
Dveccu
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Dveccu »

No siis klassisen huhupuheen mukaan jotkut on joutunu käyttämään autonsa merkkikorjaamolla että sinne ohjelmoidaan ylimääräisen virran kulutuksen olevan ok mutta toisaalta kun miettii niin mitenkäs sitten käy kun akku on huonona.. että ei ole vielä kertaakaan kuullut että silloin tarvitsisi ohjelmoida mitään :D mutta kokeilemallahan se selviää ja otetaanhan sieltä se virta kuitenkin ennen jotain mikä laskee sen virran määrää.. jos laskee :lollis:
Kuva
Tumppi82
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tumppi82 »

En henkilökohtaisesti tunne ketään joka olisi rikkonut auton antamalla apuvirtaa. Mutta oman autoni ohjekirjassa käsketään auto sammuttaa kun toinen auto starttaa.

Itse järkeilen sen niin että kun toinen auto starttaa, niin se ottaa ~150-200A(?) virran, tällöin käynnissä olevan auton jännite notkahtaa reilusti. Jännitteen säätäjä tekee kaikkensa jotta jännite olisi ~13v. Kun toinen auto hörähtää käyntiin niin ylimääräisen virran kulku loppuu kuin seinään. Jännitteen säädin ei ehdi heti laskemaan latausjännitettä josta on seurauksena jännitepiikki joka tuhoaa paikkoja.

Kertokaahan viisammat onko tässä mitään perää?
Golf 1.9pwrDiesel 4x4 & Calibra Cabriolet turbo 4x4
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Ajotietokone saattaa joissain tapuksissa ottaa kipeää, ei aina, mutta on raporttoitu asiasta...
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Näin on asia mulle selitetty:
Toisessa autossa kun on akku tyhjentynyt, niin apukaapeleiden kytkemisen jälkeen apuvirtaa antavan auton laturi lataa täydellä teholla. Sitten kun toinen auto herää henkiin ja on tullut aika irroittaa apukaapelit niin kaapeleita irroitettaessa syntyy se jännitepiikki, kuten edellä jo sanottiinkin.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ekto »

Onhan myös mahdollista, että toisessa autossa on oikeasti joku vika, ja tämä aiheuttaa myös sinun autossa jännitepiikin, jne...
daemon_
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daemon_ »

Tumppi82 kirjoitti:En henkilökohtaisesti tunne ketään joka olisi rikkonut auton antamalla apuvirtaa.
mulla pimahti angel eyeseistä ledit kun annoin virtaa kaverille :(
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

daemon_ kirjoitti: mulla pimahti angel eyeseistä ledit kun annoin virtaa kaverille :(
Aika hyvän piikin sit otti, ei noitten ledienkään kai ihan herkimmin pitäs poksahtaa.. Luulis et moottorin ohjauksessa tai jossain muussa vastaavassa "tietokoneessa" se käry käy ensimmäisenä, jos käy...

Nii ja sit siihen alkuperäseen kysymykseen, et miten otetaan "uudessa autossa" vahvarille virta, ni ihan normaalisti suoraan akulta tietenkin, ei siinä mitään tuollasia jännitepiikkejä synny, tai muutenkaan mitää pitäis seota... Ainoo et se vahvistimen aiheuttama jännitteen vaihtelu voi tehdä häiriötä auton tietokoneisiin yms, mut siitäki onkelmasta pitäs päästä eroon kondensaattorilla
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Eipä se kondensaattori auta, ihan yhtä paljon se imee virtaa autosta, mitä siitä imetään. Enintään sellaisessa tilanteessa kondensaattori auttaa, kun vahvistin imee hetkellisesti enemmän virtaa mitä sähköjärjestelmä kykenee antamaan. Se ei silti poista piikkiä järjestelmästä, vaan antaa vahvistimelle tasaisemmin virtaa.
rekordE
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja rekordE »

ekto kirjoitti: Se ei silti poista piikkiä järjestelmästä, vaan antaa vahvistimelle tasaisemmin virtaa.
No tuossa lauseessa nyt ei taas ollu päätä eikä häntää?
Eikös kondensaattori juuri asenneta virtahuippujen tasaamiseen?
Inkku A tiisseli
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Juu, se kondensaattori siis juurikin tasaa jännitteen vaihteluita, joka saattaa aiheuttaa häiriöitä auton sähköjärjestelmään. :wink: Ja tottakai sitä virtaa kuluu ihan yhtä paljon kuin muutenkin, mut voin kertoa, et jos sä suoraan akusta otat sitä virtaa ni se auto ei todellakaan tajua sitä. Ei siis edes ymmärrä mennä sekasin :D
ekto
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

rekordE kirjoitti:
ekto kirjoitti: Se ei silti poista piikkiä järjestelmästä, vaan antaa vahvistimelle tasaisemmin virtaa.
Kun se kondensaattori ei itsessään tee virtaa, niin tottakai järjestelmän rasitus on yhtä korkea kondensaattorilla mitä ilman. Ainut etu on siinä, että kun järjestelmä ei enää kykene antamaan tarpeeksi virtaa sitä otetaan kondensaattorista. Kun virran tarve vähenee, kondensaattori täytyy... Näin se on ainakin minulle kerrottu ja kerran sen täälläkin joku selitti minua huomattavasti paremmin. Harmi kun en löydä sitä topikkia...
rekordE
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja rekordE »

ekto kirjoitti:
rekordE kirjoitti:
Kun se kondensaattori ei itsessään tee virtaa, niin tottakai järjestelmän rasitus on yhtä korkea kondensaattorilla mitä ilman. Ainut etu on siinä, että kun järjestelmä ei enää kykene antamaan tarpeeksi virtaa sitä otetaan kondensaattorista. Kun virran tarve vähenee, kondensaattori täytyy... Näin se on ainakin minulle kerrottu ja kerran sen täälläkin joku selitti minua huomattavasti paremmin. Harmi kun en löydä sitä topikkia...
Juuri näin, eli poistaa piikin kulutuksesta, mutta akun jatkuva rasitus on sama konkasta huolimatta.
Inkku A tiisseli
mager
'Admiral'
'Admiral'

Re:

Viesti Kirjoittaja mager »

ekto kirjoitti:
rekordE kirjoitti:
Itse asiassa sähkölaitteet ottavat virtaa sieltä mistä sitä helpoiten saavat ja siinä piilee idea kondensaattorin käytöstä virtapiikkien tasaukseen: hyvä kondensaattori luovuttaa virran herkemmin kuin akku. Toimii hyvin subwooferin yhteydessä, koska se tarvitsee yleensä toistuvia virtapiikkejä. Piikkien välissä kondensaattori latautuu (jos ehtii), ja siksi kondensaattorin takana jännite (ja virta) pysyy tasaisempana. Akkuhan sinällään ei ole asiasta moksiskaan, mutta laturi ei yleensä pidä jatkuvasta kuormituksen muuttumisesta.
Vastaa Viestiin