Sahaaminen autohallissa käynnistäessä - ÖLJYÄ LETKUISSA
Sahaaminen autohallissa käynnistäessä - ÖLJYÄ LETKUISSA
Jostain syystä on tullut vierailtua aika useasti täällä OCF:n sivuilla sen jälkeen kun tuli hankittua DTI Vectra . Näissä tuntuu olevan pientä ja suurta ihmettelemisen aihetta. Nyt olisi kysymys sahaamisesta kun käynnistää autoa. Tätä ilmiötä esiintyy vain kun auto on ollut lämpimässä autohallissa päivän ja yrittää käynnistää. Joutuu sahaamaan 2-3 sekuntia. Normaalisti lähtee heti käyntiin sekä kuumana että kylmänä. Onko normaalia ja pitäisikö tuosta huolestua? Mikähän mahtaa aiheuttaa ?
No nyt vihdoinkin letku vaihdettu. Yksi oli tyvestä halki. Sieltä ilmeisesti hoti ilmaa. Se oli helppo ja halpa huolto, MUTTA paluuletkuista löytyi öljyä.
Mistä johtuu?
Meneekö tuo öljy syöttöpumpulle?
Onko kohta kallis huolto edessä?
Itse en keksi mistä tuo öjy pääsee tuonne paluuletkuihin.
No nyt vihdoinkin letku vaihdettu. Yksi oli tyvestä halki. Sieltä ilmeisesti hoti ilmaa. Se oli helppo ja halpa huolto, MUTTA paluuletkuista löytyi öljyä.
Mistä johtuu?
Meneekö tuo öljy syöttöpumpulle?
Onko kohta kallis huolto edessä?
Itse en keksi mistä tuo öjy pääsee tuonne paluuletkuihin.
PA-järjestelmässä saattaa olla hieman ilmaa, jolloin käynnistyminen viivästyy. Kokeile saada auton parkkiin siten, että keula olisi hieman alamäkeen. Jos käynnistyminen normalisoituu, kannattaa harkita polttoaineen paluuletkujen vaihtoa. Ei ole kallista, mutta on sotkevaa.
<-tuo on halvin noista korjauksista ja ehkäpä yleisin vian aiheuttaja noissa dieseleissä.
Itse olen astrassa huomannut samaa pakkasilla kun käynnistää auton lohkolämmittimellä lämmitettynä, silloin saa yleensä käynnistää pidempään kun ettei olisi ollenkaan esilämmittänyt moottoria.
Kun on riittävän kylmää, niin auto älyäää hehkuttaa ja käynistyy hyvin.
Noihin on ilmeisesti päivitetty jotain moottorinohjaukseen, jotta hehkuttaisi hieman lämpimämmilläkin keleillä.
Itse olen astrassa huomannut samaa pakkasilla kun käynnistää auton lohkolämmittimellä lämmitettynä, silloin saa yleensä käynnistää pidempään kun ettei olisi ollenkaan esilämmittänyt moottoria.
Jep, hyvä neuvo kannattaa kokeilla.Janne M kirjoitti: Kokeile saada auton parkkiin siten, että keula olisi hieman alamäkeen.
Aikaisemmin jotkut ovat ehdottaneet päivitystä opel liikkeessä
Hehkujen pitäisi mielestäni kytkeytyä päälle kun ilman lämpötila n 6 astetta. Valo syttyy.
Jälkihehkutus on sitten toinen juttu
Ku täällä tuli nuo paluuletkut puheeksi ni kysympä täältä.
Eli kävin motonetissä ja siinä samalla sitte kattelin josko löytyis sopiva letku ja T-haarat paluuletkuihin. Niin ainut siihen 3,2mm:n letkuun sopiva T-haara oli luultavasti kuparia (ainaki sen näköinen, oli muovipussissa). Nii sopiikoha sellasta kuparista liitintä laittaa pa-letkuun? Kestääkö se?
Eli kävin motonetissä ja siinä samalla sitte kattelin josko löytyis sopiva letku ja T-haarat paluuletkuihin. Niin ainut siihen 3,2mm:n letkuun sopiva T-haara oli luultavasti kuparia (ainaki sen näköinen, oli muovipussissa). Nii sopiikoha sellasta kuparista liitintä laittaa pa-letkuun? Kestääkö se?
Tuntuu sahaaminen pahenevan. Tarvisi varmaan sitten alkaa vaihtamaan niitä paluuletkuja. Kun en ole ihan varma mistä letkuista on kyse, niin vahvistakaa/korjatkaa. Eli pitääkö vaihtaa ne koneen etupuolella olevat jokaisesta sylinteristä lähtevät lyhyet pätkät, jotka menevät T-kappaleisiin ja sitten se pitkä pätkä siitä eteenpäin vai jotain muuta ? Onko tuossa vaihdossa jotain huomioon otettavaa ? Tuleeko niistä letkuista naftaa paljonkin mahdollisesti paineella ? Entäpä käynnistys, joutuuko sahaamaan kovastikin että käynnistyy letkujen vaihdon jälkeen ?
Oikeat letkut on mielessä. Tarviit vähintään 80 cm 3,2 (tai 3,0) mm polttoaineletkua. Entisistä ei tule paineella mitään, mutta varaa työhön terävä pikkumeisseli, jolla halkaiset vanhat letkut moottoriin päin sorkkimalla (upotusta on noin sentin verran). Hapertunut letku katkeaa helposti, jos ihan suoraan yrität nyhtää letkuja irti suuttimista ja irtopätkän pois kaivaminen ei ole mukavaa.
Joo kattelin noita mooottoriin meneviä nysiä ja näytti suoraan sanoen vittumaiselta jos sinne katkeaa. Aika ahtaan näköinen paikka kaivella sieltä niitä jämiä pois. Vanhat letkut näyttää kyyllä täisin ehjiltä ja kuivilta. Varmaan ne kuitenkin kannattaisi vaihtaa. Miten se kiinnitys siellä moottorin päässä. Onko joku metalliputken pää, mihin uusi letku tungetaan ?
Yllätyin itse asiassa siitä kuinka ohuita nuo letkut ovat. Katselin aluksi ihan vääriä letkuja ...
Mistä sitten voisi lähteä hakemaan vikaa jos noiden letkujen vaihto ei auta ?
Yllätyin itse asiassa siitä kuinka ohuita nuo letkut ovat. Katselin aluksi ihan vääriä letkuja ...
Mistä sitten voisi lähteä hakemaan vikaa jos noiden letkujen vaihto ei auta ?
lähteekö auto hyvin pihalta käyntiin ja vielä pakkasesta? Mulla on vaihdettu hehkut, paluuputket ja suuttimen tiivisteet... Tallista lähtee huonommin käyntiin mulla kuin -10 pihalta... ei suurta eroa mut tallista lähtiessä aavistuksen sahuutta korkeintaan pari sekunttia jos sitäkään mut huomaa eron pakkaseenkin verrattuna...
Ja edellinen auto missä mulla oli imupuolella vuoto niin oli aika turhauttavaa sahata kovemmassa pakkasessa... kolme sekunttia on pitkä lisäys siihen miten pakkanen muutenkin vaikuttaa...
Ja edellinen auto missä mulla oli imupuolella vuoto niin oli aika turhauttavaa sahata kovemmassa pakkasessa... kolme sekunttia on pitkä lisäys siihen miten pakkanen muutenkin vaikuttaa...
Opel kadett C useita eri tekniikoilla 1,2-1,9 turbo
Sun pitäis alipaineistaa jokainen suutin. Siitä mihin paluuletkut tulevat.Vecculiko kirjoitti:Mistä sitten voisi lähteä hakemaan vikaa jos noiden letkujen vaihto ei auta ?
Jos joku suutin vuotaa, on vika tod näköisesti yhdysputken ja suuttimen välissä olevassa stefassa.
pistä tommonen 0,6 bar alipainetta ja alipaine ei saa laskea piiruakaan.