Omega B2 2,2 moottorin ohjauselektroniikan häiriövalo syttyi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
AIC
'Kadett'
'Kadett'

Omega B2 2,2 moottorin ohjauselektroniikan häiriövalo syttyi

Viesti Kirjoittaja AIC »

Ostin reilu viikko sitten vm. 2001 olevan omegan, jolla on ajettu noin 160 000km. Itse olen ajanut autolla noin 1000km.
Aamulla töistä pois lähtiessä syttyi moottorin ohjauselektroniikan häiriövalo(se missä on auton ja jakoavaimen kuva). Valo jäi palamaan, vaikka auton sammutti ja käynnisti uudelleen.

Käynnissä en huomannut mitään eroa, mutta vakionopedensäädin ei mennyt enää päälle. Kai nämä asiat liittyvät jollain tapaa toisiinsa?

Haulla yritin etsiä vastaavia tapauksia, mutta en löytänyt selkeää vastausta ko. vikaan. Ilmeisesti on vietävä auto Hämeenlinnaan Opel-huoltoon vikakoodien lukuun. Paljonko muuten pelkkä vikakoodien luku maksaa?

Olisiko kenelläkään tietoa, mikä voisi olla rikki? Toivottavasti ei olisi kallis remontti edessä, kun joulukin on tulossa.
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pistin yv:tä
AIC
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja AIC »

Eilen vein auton Länsi-Autolle vikakoodien lukuun.

Koodit ilmoitti, että syynä olisi nokka-akselin asentotunnistin, kaasuläppäkotelo(620€) ja joku kolmas vika mitä en muista. Vaihtoehtoiseksi syyksi epäiltiin vioittunutta moottorin ohjainyksikköä. Ohjainyksikköä korjaaja alkoi epäilemään huomattuaan sen olevan vasta vaihdetun näköinen. Korjaamopäällikkö alkoi soittelemaan asiasta ja saikin selville, että ohjainyksikkö oli vaihdettu Metro-Autolla n.10 000km aikaisemmin. Silloin oli tullut kuulemma samanlaisia vikakoodeja.

Auto jäi Länsi-Autolle vian syyn selvittelyyn. Jos vika on ohjainyksikössä, se menee osan takuuseen. Korjaamopäällikkö soitti myös minulle auton myyneeseen likkeeseen(itse olin jo soittanut hetkeä aikaisemmin), koska oli sitä mieltä, että asia kuului kuluttajasuojalain virhevastuun piiriin. Jos vika ei ole ohjainyksikössä, niin ilmeisesti osat pitää tilata auton minulle myyneen liikkeen kautta.

Palvelu Länsi-Autossa oli hyvää ja ansaitsee kiitoksen minulta. Tänään täytynee olla vielä uudelleen yhteydessä myyjä liikkeeseen.

Nyt on vähän orpo olo, kun ei ole autoa käytössä, eikä edes tietoa koska saan auton takaisin korjauksesta.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

AIC kirjoitti: Koodit ilmoitti, että syynä olisi nokka-akselin asentotunnistin,
Onkos toi nokka-akseliasentotunnistimen vika ns. tyyppivika vai?

Yhdessä Z22SE moottorissa sama vikakoodi toistuu, vaikka tunnistimelta tulee nätti pulssi (tosin ohjainlaitteen päästä asiaa ei ole tarkastettu).

j.h
AIC
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja AIC »

Tänään sain omegan takaisin. Vika oli ollut nokka-akselin asentotunnistimessa.

Minulle auton myynyt liike maksoi kaikki korjauskulut, joten minulle jäi hyvä mieli liikkeen toiminnasta ja sainpahan autonkin takaisin ennen joulua.
Antti H
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Antti H »

Mulla ei lähteny auto edes käyntiin vaikka oli sama vika! :o
Saab 9-3 2.8t V6 Aero xwd
Omega B2 caravan
DTM Calibra.
Öljyä palaa siis autoissa, kuin myös kotona

OCF Formulatietäjä 2010&2018
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Antti H kirjoitti:Mulla ei lähteny auto edes käyntiin vaikka oli sama vika! :o
Pitäisi lähteä käyntiin sillä pääasiallinen pyörimisnopeustieto saadaan kampiakselilta, käynnistymisongelma ilmenee lähinnä tuolla kampiakselitunnistimen kiukuttelulla.