x20xev "nukahtelee" kiihdytyksesä
x20xev "nukahtelee" kiihdytyksesä
terve,
Ongelma on siis otsikon mukainen. "nukahtelu" tapahtuu tasa että täyskaasulla kiihdyttäessä. 2000-3500 kierrosten välissä. tuntuu vievän bensaakin hieman enemmän. Ilmamäärä mittarin olen vaihtanut uuteen.
auttakaa ongelmassa jos vähänkään siitä tiedätte.
T. Ilkka
Ongelma on siis otsikon mukainen. "nukahtelu" tapahtuu tasa että täyskaasulla kiihdyttäessä. 2000-3500 kierrosten välissä. tuntuu vievän bensaakin hieman enemmän. Ilmamäärä mittarin olen vaihtanut uuteen.
T. Ilkka
joo kertokaas mullekkin mikä mulla vois olla.... kun alkaa yht äkkii nykii kesken kiihdytyksen lämpimänä ja kierrokset seilaa 500-1500 välillä lämpimänä ja motin valo palaa välillä...
ku eiks se jos se motin valo palaa niin sillo se heittää vara ruiskutus ohjelömaa päälle...?...????
auttakaa tyhmää ja kiitos näin etukäteen niille jotka osaa auttaa mua....
ku eiks se jos se motin valo palaa niin sillo se heittää vara ruiskutus ohjelömaa päälle...?...????
Kyllä perus sääntö on että:"Kopioi ja tee vielä parempi"
hmm.. siis sellainen nukahdus,että tuntuu,että ei ole tehoa, ei kestä kun hetken joka kerralla, tulee eri kierrosalueilla. sellanen ns,että löysäis kaasua hetkeks, ja sit painais uudelleen samaan asentoon.(ei siis nykimistä) se ei siis tuolloin tunnu kiihtyvän. en osaa oikein paremmin selittää.
toivottvasti tähän löytyy ratkaisu. ei polta siis mitään vikavaloa, toimii ihan normaalisti muuten. ja tulee lämpimällä että kylmällä moottorilla.
-Ilkka-
toivottvasti tähän löytyy ratkaisu. ei polta siis mitään vikavaloa, toimii ihan normaalisti muuten. ja tulee lämpimällä että kylmällä moottorilla.
-Ilkka-
Kannattaa lukea/luetuttaa vikakoodit. Ohjeet saat esim käyttämällä hakusanaa topbuzz .tatska_87 kirjoitti:joo kertokaas mullekkin mikä mulla vois olla.... kun alkaa yht äkkii nykii kesken kiihdytyksen lämpimänä ja kierrokset seilaa 500-1500 välillä lämpimänä ja motin valo palaa välillä...
Kannattaa tarkastaa onko imuputki putsarinkotelon ja kaasuläppäkotelon välillä ehjä. Jos sulla on mahkuja niin kannattaa kokeilla toisella puolalla ja/tai sytytysjohdoilla. Noilla pääsee hyvin alkuun.trax kirjoitti:hmm.. siis sellainen nukahdus,että tuntuu,että ei ole tehoa, ei kestä kun hetken joka kerralla, tulee eri kierrosalueilla. sellanen ns,että löysäis kaasua hetkeks, ja sit painais uudelleen samaan asentoon.(ei siis nykimistä) se ei siis tuolloin tunnu kiihtyvän. en osaa oikein paremmin selittää.
-Ilkka-
Kesäautossa samainen reaktio, vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin ja ongelma katosi...trax kirjoitti:Kiitos näistä, vaihdan ainakin tulpat nyt ekaksi. ja viikonloppuna bensansuodattimen. tyhjäkäyntisäädin on putsattu, ja se tuntuisi toimivan hyvin. voiko siihen vaikuttaa pakoputkistossa jokin? takavaimennin alkaa ainakin olemaan tiensä päässä.
-
suddington
- 'Agila'
Omega tekee samaa "töllöntyötä" eli rauhallisessa ajossa kaikki ok, tosin tyhjäkäynnillä pientä seikkailua 800-900rpm välillä. Kiihdytyksessä auto tosiaankin "nukahtaa" 3000-4000rmp paikkeilla eli täysi kaasu on hänelle liikaa... Autoon vaihdettu Ilmamäärämittari, ilmanpuhdistin, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä + kaikki liittimet tarkastettu/puhdisteltu sytytys&ruisku puolelta. Mikään ei muutu miksikään.... MUTTA, kun tankki on alle puolen välin tämä oireilu esiintyy jatkuvasti, kun taas tankkaat täyteen toimii suht normaalisti. Bemarissa meni ruiskun lämpötilatunnistin joka oireili niin että kävi joko tyhjäkäynnillä tai kaasu pohjassa, eli se ei varmaan nyt tule kysymykseen. No viikonloppuna selvittämään missä kunnossa on pa-suodatin, pa-pumppu ja mahdollisia imuvuotoja start pilotilla. Sopan saantivaikeuksiin viittaisi ainakin tuo Omegan temppuilu. Laitan infoa, jos vika paikallistetaan.
Muutama vikakohde mitä itellä tullu vastaan saman tyyppisissä oireissa:
1)
Vika: Tulpanjohdot lyö läpi.
Oire: Kone käy epätasaisesti ja ainoastaan kuski kiihtyy
Korjaus: Uudet Boschin johdot. Tulpat kannattaa vaihtaa samalla ellei oo vaihdettu jotain alle 15tkm sitten. Suositus taitaa olla 30tkm, mutta ei ne mulla ainakaan niin pitkään kestä.
2)
Vika: Ruiskujen liittimien lukitukset hajalla. Hajoaa todennäköisesti liitinkiskoa irroitettaessa.
Oire: Tehoa ja vääntöä ei tunnu olevan eikä reagoi kaasuun. Soppa tuntuu silti maistuvan. Joskus menee vikaohjelmalle ja joskus ei. Jos menee vikaohjelmalle, niin tästä jää koodi muistiin josta näkee tarkalleen mistä ruiskusta on kyse. Saattaa antaa samalla myös nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodin, jossa ei välttämättä ole mitään vikaa.
Korjaus: Uusi johtosarja tai vanhan korjaus. Korjaus onnistuu parissa tunnissa Boschin yleiskäyttöön sopivien ruiskuliittimien kuorilla kun käyttää mielikuvitusta. Asentotunnistin on Länsiautosta saadun tiedon mukaan "kulutustavaraa", joten ei oo poissuljettu vaihtoehto. Ei kannata silti vaihtaa ennen kuin ruiskujen liittimet on tarkistettu.
3)
Vika: Puolan ohjausjohdon liittimet hapettuneet.
Oire: Käynnistyy huonosti, röpöttää ja tuntuu käyvän kolmella (taitaa käytännössä käydäkin) etenkin kosteina aamuina ja konepesun jälkeen (kosteus siis ulkoilmassa, ei kuskissa
). Moottorinohjaus menee vikatilaan.
Korjaus: Puhdistus elektroniikkasprayllä.
Vika voi olla myös puolassa, mutta noi kolme kohtaa kannattaa korjata/tsekata ensin.
Moottorinohjaukset noissa kuulemma kestää Metroautosta saadun tiedon mukaan, joten sitä en lähtisi vaihtamaan ellei kaikki muut osat oo tsekattu tuhanteen kertaan.
Allekirjoittaneella Astra G 98/99 X20XEV:llä, mutta eiköhän noi päde pääosin muihinkin malleihin samalla koneella.
Lisätään Ilkka vielä sen verran, että noi sun kuvailemat oireet viittaa mun mielestä tohon mainitsemaani kakkoskohtaan, eli ei saa soppaa.
Terv. Juha
1)
Vika: Tulpanjohdot lyö läpi.
Oire: Kone käy epätasaisesti ja ainoastaan kuski kiihtyy
Korjaus: Uudet Boschin johdot. Tulpat kannattaa vaihtaa samalla ellei oo vaihdettu jotain alle 15tkm sitten. Suositus taitaa olla 30tkm, mutta ei ne mulla ainakaan niin pitkään kestä.
2)
Vika: Ruiskujen liittimien lukitukset hajalla. Hajoaa todennäköisesti liitinkiskoa irroitettaessa.
Oire: Tehoa ja vääntöä ei tunnu olevan eikä reagoi kaasuun. Soppa tuntuu silti maistuvan. Joskus menee vikaohjelmalle ja joskus ei. Jos menee vikaohjelmalle, niin tästä jää koodi muistiin josta näkee tarkalleen mistä ruiskusta on kyse. Saattaa antaa samalla myös nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodin, jossa ei välttämättä ole mitään vikaa.
Korjaus: Uusi johtosarja tai vanhan korjaus. Korjaus onnistuu parissa tunnissa Boschin yleiskäyttöön sopivien ruiskuliittimien kuorilla kun käyttää mielikuvitusta. Asentotunnistin on Länsiautosta saadun tiedon mukaan "kulutustavaraa", joten ei oo poissuljettu vaihtoehto. Ei kannata silti vaihtaa ennen kuin ruiskujen liittimet on tarkistettu.
3)
Vika: Puolan ohjausjohdon liittimet hapettuneet.
Oire: Käynnistyy huonosti, röpöttää ja tuntuu käyvän kolmella (taitaa käytännössä käydäkin) etenkin kosteina aamuina ja konepesun jälkeen (kosteus siis ulkoilmassa, ei kuskissa
Korjaus: Puhdistus elektroniikkasprayllä.
Vika voi olla myös puolassa, mutta noi kolme kohtaa kannattaa korjata/tsekata ensin.
Moottorinohjaukset noissa kuulemma kestää Metroautosta saadun tiedon mukaan, joten sitä en lähtisi vaihtamaan ellei kaikki muut osat oo tsekattu tuhanteen kertaan.
Allekirjoittaneella Astra G 98/99 X20XEV:llä, mutta eiköhän noi päde pääosin muihinkin malleihin samalla koneella.
Lisätään Ilkka vielä sen verran, että noi sun kuvailemat oireet viittaa mun mielestä tohon mainitsemaani kakkoskohtaan, eli ei saa soppaa.
Terv. Juha
If it ain't broken, don't fix it - tune it!
Exä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=114265
Exä: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... p?t=114265
Hei,
Nyt autolla vielä enemmin ajaessani olen huomannut,että takertelu tulee lämpimällä koneella. ei vaan tunnu kulkevan entiseen malliin.
Mitä Juhash nuo liittimet kustantaa, tai mistä niitä kannattaisi kysellä?
oletko itse korjannut omastasi johtosarjan?
voiko hommaan vaikuttaa mitenkään vanhan rikkoutuneen ilmamassa-anturin korvaaminen uudella--> akun miinusnapa oli irti tunnin.(sehän pitäisi nollata sen muistin?)
-Ilkka
Nyt autolla vielä enemmin ajaessani olen huomannut,että takertelu tulee lämpimällä koneella. ei vaan tunnu kulkevan entiseen malliin.
Mitä Juhash nuo liittimet kustantaa, tai mistä niitä kannattaisi kysellä?
oletko itse korjannut omastasi johtosarjan?
voiko hommaan vaikuttaa mitenkään vanhan rikkoutuneen ilmamassa-anturin korvaaminen uudella--> akun miinusnapa oli irti tunnin.(sehän pitäisi nollata sen muistin?)
-Ilkka
Re: x20xev "nukahtelee" kiihdytyksesä
trax kirjoitti:terve,
T. Ilkka
Itesellä oli vectrassa just samanlaiset oireet mutta parani kun vaihto uudet alkuperäiset tulpat.
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..