Moottorin momenteista

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jani Mukkala »

Voiko jotakin vituttaa/ottaa tuo asia noin päähän kun tietää asioista enempi kuin joku toinen,äläkää nyt noin katteellisia olko en minäkään nyt kaikkea tiedä.
Tuomaksella:itsekin tarkoitin samaa että sitten kiristetään tuo viimeinen 30 astetta kun konetta on käytetty lämpimäksi ja se on jäähtynyt.
Ylscocelle:firges sanoo mulle sen verta että se on ollut turbo autoihin erikoistunut porukka jonko netti sivutkaan eivät ole toimineet pitkään aikaan kun sitä porukkaakaan ei taida olla enää pystyssä.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-05-14 21:25 ]</font>
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Enochian »

On 2003-05-14 21:23, Jani Mukkala wrote:
Voiko jotakin vituttaa/ottaa tuo asia noin päähän kun tietää asioista enempi kuin joku toinen,äläkää nyt noin katteellisia olko en minäkään nyt kaikkea tiedä.
Sitä noilla aiemmilla viesteillä varmaan tarkoitettiinkin että jos ei tiedä kaikkea kyseisestä asiasta, niin sitä ei kannata kommentoida puutteellisilla tiedoilla. Onhan se tietenkin varmaan kivaa kun joku vääntää kansipultit väärään momenttiin ja saa sen seurauksena ylimääräistä työtä, mutta se ei varmaankaan ole tämän foorumin päätarkoitus.

Toisinsanoen kannattaa neuvoa vain jos on täysin varma asiastaan eikä antaa "se voi olla, ehkä ne on samat, ne on vissiin nämä"-tietoa.
ylscoke
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylscoke »

Kyllä sitä edelleen niitä turbovehkeitä rakennellaan. Sivut vedettiin alas, kun aiheuttivat vähän liikaa polemiikkia.
jamo81
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja jamo81 »

johtuneeko siitä kun tulee kolme eri ohjetta momenteista että ne on katsottu eri lähteistä. Itse yrittänyt löytää c20xe momentteja ja tähän asti törmänny jo kolmeen eri variaatioon, (haynes, autodata,...).
Olis kiva tietää et mikä oikee ja mihin sitte luottaa..
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Sen mä myönnän että noita kiertokankien ja imusarjan momnetteja en tiennyt varmaksi,mutta nuo kansipulttien momentit ja kulmat ovat 100% oikein/varmaa tietoa.
Ylscoce:kuulin vaan tuossa sellaista että sitä firgesin porukkaa ei olisi enää olemassa ja sitten olen kuullut siellaista moneltakin eri taholta että osan niistä firgesin autoista olisi rakentanut valtonen motorsport(vai oliko se järvinen,en nyt enää muista varmaksi että kumpiko).
Jamo81:tuo mun lappu missä on nuo momentit ovat on kopioitu auton ohjekirjasta ja voi hyvinkin olla että eri lähteissä on erilaiset ohjeet/momentit,vaikka niin ei pitäisi/saisi olla.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-05-14 21:47 ]</font>
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-05-14 21:44, Jani Mukkala wrote:
nuo kansipulttien momentit ja kulmat ovat 100% oikein/varmaa tietoa.
Ei ne olleet oikein vaikka olisit ajatellutkin toisin kuin lopulta kirjoitit.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
ylscoke
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylscoke »

'firges' nimeä ei käytetä enää. Hengissä kyllä ollaan edelleen ja harrastukset jatkuu. Valtonen on osaan autoista tehnyt juttuja ja osaan ei.
Jani Mukkala
OCF Member
OCF Member

Eikös firges ollut porvoolais/tamperelainen porukka.No mutta tämä saa loppua nyt tähän,tämä juttu ei kuulu tähän tobicciin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jani Mukkala on 2003-05-14 22:01 ]</font>
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kysykää Ooppelilta niitä momentteja ja sitten Ekegreniltä ja verratkaa Haynesin oppaan antamiin arvoihin ja jos niin hyvä tuuri käy,että kahdessa kolmesta tulee samat momentit,niin käyttäkää vaikka niitä.

Tai sitten laskekaa keskiarvo edellisistä ja mitä täältä voorumista sattuu löytymään :smile:

Omaan 16SV:hen olen saanut ainakin 3 eri momentit,kun olen niitä kysellyt :smile:
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Ja tästä linkistä vielä Tunexin sivuilta kiristysmomentit C20LET:tiin.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

Omaan 16SV:hen olen saanut ainakin 3 eri momentit,kun olen niitä kysellyt :smile:
Öh, tähän asti oon tullu toimeen ilman momenttiavainta. Oon vaan kääntäny pultit "tiukkaan". Lienekö on hyvää mäihää vain satumaista tuuria?? :smile:

-Ja jos on useampaa eri arvoa eri oppaissa niin tarkoittanee (minun) maalaisjärjen mukaan sitä, että pieni arvomuutos sallitaan, vai?
perinteen mukaan, saa korjata väitteitä..
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Jolle
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Omaan koneeseeni käytin alfameerin kirja tietoja joka tuntee myös seh moottori,eli vaiheet:
1. 25 nm
2. 60 astetta
3. 60 astetta
4. 60 astetta
5. lämpimäksi käytön jälkeen!30-50 astetta,jäähdytyksestä kirja ei puhunut mitään vaikka kyseistä kohtaa etsin!itse annoin hetken jäähtyä ja vedin 40 astetta lisää ja hyvin ainakin vie toimii!kaikki muut paitsi runkolaakerikansien momentit tämäsivät 1.8!mut sen arvoja en nyt ulkoo muista!Kannen kiristys järjestys oli vastapäivään kiertävä spiraali!
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Noita kannenpulttien kiristys ohjeita on todella monenlaisia. Esim. Victor Reinz -tiivisteen mukana tulevat ohjeet eivät muistaakseni ole samat kuin esim. Haynesin oppaassa.
Noi antani momentit olivat siis Haynesin kirjassa 16V kannen kiristys ohjeet....Sorry!
Mutta toisaalta jos turbokäyttöiseen koneeseen pistää asianmuikaisen kannentiiviisteen, kannataisi ehkä käyttää vähintään noita 16V:n kiristys ohjeita. Ja noi Tunexin ohjeet vielä tarkemmat.
Z20LET kannentiiviste on 4kerros teräslamelli...Suosittelen.
Split
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Split »

Hei mukula, onko koskaan käymy mielessä että vois joskus olla opettamatta isäänsä naimaan.
On niitä päiviä että ois syytä kusta muuntajaan.
temule
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja temule »

On 2003-05-16 18:52, Split wrote:
Hei mukula, onko koskaan käymy mielessä että vois joskus olla opettamatta isäänsä naimaan.
On niitä päiviä että ois syytä kusta muuntajaan.
Kuuluukohan tämmöiset keskinäiset heimosodat nyt ihan tähän foorumiin...
Vastaa Viestiin