Nelivedon katsastus.

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Nelivedon katsastus.

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Elikkäns haulla löytyi sen verran että setä ei saa sitä penkissä jarruttaa.

Mites iskaritesti ko se on ainakin täälläpäin jarrupenkissä?

Pelottaa hivenen ko on matala auto et lentääkö kuitu ko se siihe ajetaa.
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Jaakko-
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakko- »

Iskari testi on vaan levyt joiden päälle ajetaan ja ne on lattian tasalla, mutta ne on jarrudynon kans samassa, että ajaa se kuitenkin rullien yli.
Ite sanoin katastukseen mennessä katastajalle, että ei testata jarruja penkissä nii se että: joo, saishan sen nelivedon pois sulakkeella, mutta onha se semmosta näpräämistä.
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Mun mielest tossa k1 oli ainakin samas ko jarrutus... Asemaon ihan uusi ja sinne pakko mennä niillä nostimet lattia tasossa.
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

No vaikka olisi samassa mittalaitteessa niin ei niitä yhtäaikaa mitata. Omassa Calibrassa ei tuo nelivedon kytkentä toimi ihan loogisesti (ja valokin palaa aina ettei tiedä koska se on päällä ja koska ei) ja vaikka sulake olisi irti niin neliveto voi olla päällä... Kun sanoo katsastajalle että auto on nelivetoinen ja että sitä ei saa pois päältä, niin silloin katsastaja testaa jarrut vain koeajossa eikä dynossa.
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kerran on mun Vectran jarrut testattu auto sammutettuna.
Tämäkään tosin ei toimi jos on lukittu aski.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

2slow4motion kirjoitti:Mun mielest tossa k1 oli ainakin samas ko jarrutus... Asemaon ihan uusi ja sinne pakko mennä niillä nostimet lattia tasossa.
Meinaatko Itäkeskuksen konttoria? Kyllä siellä on ne iskaritesti lätkät erikseen maassa ennen jarrudynokuoppaa ja mun mielestä kaikissa Porin asemissa on.

Paanakedon kadulla on myös samat vehkeet ja nosturi lattiatasosta.

8cm maavaralla onnistui homma hyvin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori

Viesti Kirjoittaja madi »

juu ja itellä kävi silleen ku katsastus mies ei uskonut mua ja ajo jarrudynoon mutta auto onneksi tuli sieltä väkisillä ylös eikä mikään rikkoontunut ja lukittu neliveto oli
EWO-500
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja EWO-500 »

Kuopiossa aikanaan särkivät eka katsastuksessa tutun Peugeot 405 MI 16 4x4 jakolootan ja ei maksanut katsastuskonttorille kun joku 60-70tmk se jarrutus. Itse olen aina sen jälkeen kieltänyt jarruttamasta dynossa ja ovat jarrutelleet sitten koeajolenkillä. Ja eiku leima paperiin.
Erikois Ooppelit ja niiden varaosat.

http://www.topstarcars.fi http://www.classicopel.fi

EI OLE RIEMULLA RAJAA KUN MANTAN KUTOSELLA AJAA....
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

EWO-500 kirjoitti:Kuopiossa aikanaan särkivät eka katsastuksessa tutun Peugeot 405 MI 16 4x4 jakolootan ja ei maksanut katsastuskonttorille kun joku 60-70tmk se jarrutus. Itse olen aina sen jälkeen kieltänyt jarruttamasta dynossa ja ovat jarrutelleet sitten koeajolenkillä. Ja eiku leima paperiin.
Ei siinä kovin lujalta voimansiirto túnnu jos jarrudynamometrin voimin saadaan rikottua. Uskaltaakohan tuollaisella painaa kaasua, jos etupyörät ovat jäällä ja takapyörät asfaltilla.

Monia Visko keskilukolla olevia autoja voi ajaa dynossa ilman mitään erikoisuuksia, kun vain jarrutustapahtuma pidetään lyhkäisinä (Visko on aika hidas laite, jonka vuoksi siitä on siirrytty ns. nopeampiin järjestelmiin).

j.h

Voima tosin kulkeen ns. väärään suuntaan ja pito on hyvä, niin kuormitus on erilainen.
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Itäkeskustapa hyvinkin. No tarvii setälle sanoo rttä jarruttaa jossain muualla ja alkaa huuli turpoo jos ottaa joku paikka kii!
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
Regno
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Regno »

Jollain konttoreilla nelariautot tunkataan etu/takapää irtorullien päälle, riippuen kummasta akselista jarruja testataan ja tuokin riippuu paljon insinöörien viitselijäisyydestä.
Kuva "Renkaiden kiljunta ja moottoreiden ulvonta salamalähdöissä nostaa melutason jopa nelinkertaiseksi"
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

jpisteh kirjoitti:
EWO-500 kirjoitti:Kuopiossa aikanaan särkivät eka katsastuksessa tutun Peugeot 405 MI 16 4x4 jakolootan ja ei maksanut katsastuskonttorille kun joku 60-70tmk se jarrutus. Itse olen aina sen jälkeen kieltänyt jarruttamasta dynossa ja ovat jarrutelleet sitten koeajolenkillä. Ja eiku leima paperiin.
Ei siinä kovin lujalta voimansiirto túnnu jos jarrudynamometrin voimin saadaan rikottua. Uskaltaakohan tuollaisella painaa kaasua, jos etupyörät ovat jäällä ja takapyörät asfaltilla.

j.h
Jos sieltä jäältä lähdetään ajamaan, niin onko ne asfaltilla olevat rattaat jarrulla lukittuna silloin? Näinhän ne on siis siinä dynossa. Ja taitaa se dynon momentti olla aika miehekäs.
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
export
OCF Partner
OCF Partner

Viesti Kirjoittaja export »

Onhan joillakin konttoreilla nelivetojarruvehkeet niin onnistuu opelin nelarinkin jarrujen testaaminen vaikka oiski lukittu neliveto.
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

Niillä sedillä on erillinen kirja, jossa valmistajat ohjeistaa, että kuinka nelikko jarrutetaan. Itse vein aikanaan haldexilla varustetun cupran katsastukseen ja mainitsin nelivetoisuudesta. Ukko sanoi, että ei ajeta väkisin, mutta katseli kuitenkin kirjasta ohjeet ja päätti jarruttaa. Ohje oli, että virrat pitää olla pois, kun rullat pyörii. No, kun takapää oli rullillla ja hepun sitten piti ajaa pois rullilta, niin nakkas virrat päälle ja auton käyntiin vaikka takapään rullat vielä pyöri ja ajois pois :o :o Ajoin pois asemalta ja 100m pääsin, niin sytty Esp:n merkkivalo eikä auto kiihtynyt lainkaan vaikka pedaali oli pohjassa. Tätä kesti hetkisen aikaa, kunnes normalisoitui.

Kävin valittamassa asiasta ja laittoivat ihan suoraan lappuun merkinnän tuosta. Eipä mitään ihmeempiä ilmennyt.
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
Jussi V
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Eipä oo ainakaan porukoitten 4x4 Vectraa yhden yrityksen jälkeen jarrudynoon ajettu. Ei ollut ilmeisesti katsari kovin pitkälle ajatellut ja auto tuli aika vikkelästi rullilta ylös.

Tiedossa on myös yksi syncro Caravelle, jostain sieltä kultaiselta 80-luvulta, joka on ollut samalla omistajalla uudesta asti, eikä ole kertaakaan jarruja dynossa testattu.
Vastaa Viestiin