Tuplaputkisto!!!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
salex
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja salex »

Tarkoitus olisi kasata A Vectraan putkisto, että saataisiin molemmilta puolilta putkenpäitä, ja toimivia myös! Osat ostetaan Marteliukselta ja kasataan itse, putkenmalli on vielä epäselvä, ja siihen kysynkin järkevintä vaihtoehtoa!

Harkinnan alla on ollut 2x2" putki, joka menisi molemmin puolin auton alla lopuun asti, tai 2,5" putki joka jaettaisiin loppupäästä kahteen osaan, tai viimeisenä vaihtoehtona, ja ehkä myös tyhmimpänä, 2,5" putki ja taakse iso vaimennin leveyssuunnassa pitkittäin, ja ulostulot hitsattaisiin vaimentimeen kylkeen kiinni! Viimeistä mallia on esimerkiksi isoissa bemareissa tehoputkiston päässä! Uusimmassa Autosound lehdessä näkyy kuva!

Kysynkin teiltä mikä olisi näistä järkevin vaihtoehto, tai olisiko kenellä muuta ideaa??
Salex Hifi-Tuning
www.salex.info
salex@salex.info
044-2921236
kumimuumi
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

ei ainakaan liian avaraa putkea 'vähätehoiseen' autoon, ettei häviä loputkin tehot (lähinnä jos on vakio-viritteinen)
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
Speitan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speitan »

itse laittaisin viimeisen vaihtoehdon...
salex
'Admiral'
'Admiral'

Moottorina on C20XE, josta katti poistettu ja lisätty vapaavirtaussuodatin! Tulossa jotain pieniä lisä virityksiä! Ei 2,5" putki liian iso ole, kyllä siinä kaikki mahdollinen vääntö säilyy!

Jos tekis tuon viimeisen vaihtoehdon tavalla, niin mistäköhän sais tuommoisen ison vaimentimen? Valmiina varmaankaan ei ole, tai jos on niin maksaa maltaita! Pitäis varmaan yrittää hankkia jostain sopivan kokoinen vaimennin ja hitsata siihen ulostulot kylkeen kiinni!

Millä tavalla olette vaimentaneet itse tehtyjä putkistoja? Itse ajattelin laittaa lasivillaa putken ympäri, ja sen ympäri pyörittäis jotain kuumuuden kestävää teippiä! Eikös ole olemassa joku alumiiniteippi tai joku sen tapainen millä niitä kiinnitetään!
Salex Hifi-Tuning
www.salex.info
salex@salex.info
044-2921236
MME
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja MME »

On 2002-06-03 16:55, salex wrote:

Millä tavalla olette vaimentaneet itse tehtyjä putkistoja? Itse ajattelin laittaa lasivillaa putken ympäri, ja sen ympäri pyörittäis jotain kuumuuden kestävää teippiä! Eikös ole olemassa joku alumiiniteippi tai joku sen tapainen millä niitä kiinnitetään!
Yleensä niihin on ollut tapana laittaa äänenvaimentajat,joita saa tarvikeliikkeistä vaikka minkä kokoisena ja muotoisena.tuo villan kietominen putken ympärille ei kyllä vaimenna ääniä yhtään,mutta ruostutettua sillä kyllä saa putkensa,kun se kerää kaikki paskat ja vedet sisäänsä.

<font size=-1>[ This Message was edited by: ata on 2002-06-03 20:32 ]</font>
salex
'Admiral'
'Admiral'

Autossa on etu- ja takavaimennin, kuten tiedän, mutta eikös niitä jotenkin pitäis saada vielä vähän hiljaisemmaksi? Itse tehdyissä putkissa on yleensä reilusti kovempi möly, kuin valmiissa putkistoissa, pitemmin päälle voimakas kumina alkaa kyllästyttämään!
Salex Hifi-Tuning
www.salex.info
salex@salex.info
044-2921236
Tarmo_L
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Tarmo_L »

Itse olisin luultavasti ottanut rälläkän käteen, ja paloitellut jonkun vanhan nokisen änärin ja tutkinut mitä siellä on sisällä. Se ei vaadi kun hieman oma-aloiteisuutta :smile:.

Noh, jos se kumminkin joillekkin on mahdotonta Kuva, niin ehkäpä tässä linkissä asia on esillä kaikessa yksinkertaisuudessaan. Niin tämä vaimentajahan on ns. "vapaavirtaus" mallia, mikään ei tietystikkään estä sinua tekemästä tuosta reikäputkesta(on kai sille joku hienompikin nimi) esim 1m pituista ja survomaan sitä tuonne pönttöön mutkalle.
http://www.hecktriebler.com/Eigene_Auto ... spuff.html

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tarmo_L on 2002-06-03 22:13 ]</font>
MME
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja MME »

Onhan itsetehdyssä tietenkin kovempi ääni jos vakioputkistoon vertaa,kun noi omatekeleet toteutetaan yleensä 2"tai2,5"läpivirtaus vaimentimilla.Mutta jos sitä taas verrataan tehdastekoiseen tehoputkistoon niin en näe mitään syytä miksi äänet olisi kovemmat,jos käytetään samanlaisia vaimentajia kuin tehdastekoisessa ja ne sijoitellaan samanlailla.
Lisäämällä ja/tai suurentamalla vaimentajia saat äänet hiljaisemmiksi,mikäli niille vain on tilaa.
Markus_J
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus_J »

On 2002-06-02 12:47, salex wrote:
Tarkoitus olisi kasata A Vectraan putkisto, että saataisiin molemmilta puolilta putkenpäitä, ja toimivia myös! Osat ostetaan Marteliukselta ja kasataan itse, putkenmalli on vielä epäselvä, ja siihen kysynkin järkevintä vaihtoehtoa!

Harkinnan alla on ollut 2x2" putki, joka menisi molemmin puolin auton alla lopuun asti, tai 2,5" putki joka jaettaisiin loppupäästä kahteen osaan, tai viimeisenä vaihtoehtona, ja ehkä myös tyhmimpänä, 2,5" putki ja taakse iso vaimennin leveyssuunnassa pitkittäin, ja ulostulot hitsattaisiin vaimentimeen kylkeen kiinni! Viimeistä mallia on esimerkiksi isoissa bemareissa tehoputkiston päässä! Uusimmassa Autosound lehdessä näkyy kuva!

Kysynkin teiltä mikä olisi näistä järkevin vaihtoehto, tai olisiko kenellä muuta ideaa??
Suositteln että ostat takapöntön mistä lähtee kaksi erillistä 2" ulostuloa ja siitä sitten laitat sen toiselle puolelle jos haluat että molemmista tulee yhtä hyvin pakokaasua ulos. Itselläni on lumman haarotin joka tulee toisesta putkesta sivulta. Siitä toisesta ei tule kunnolla savua. Toinen mahdolisuus on että viet tuon 2,5" putken keskelle koria ja haaroitat sen siitä vasta kahteen suuntaan
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com

Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Jyrki K
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jyrki K »

Kaveri teki Sierraan tuplaputkiston Marteliuksen putkesta johon osti Marteliukselta toisen takavaimentimen. Putki haarautuu auton keskellä kahteen osaan jatkuu kahtena erillisenä auton molemmin puolin. Teki vielä uuden bensatankin auton keskelle ja poisti vielä alkuperäisen täyttöaukonkin. Vaikka putket on hyvännäköiset, niin resonointi on melkoinen kiihdyttäessä. Eli mahdolliseen putkiston aiheuttamaan resonointiin ym. mukavuuden kärsimiseen kannattaa varautua. Mielenkiintoinen yksityiskohta on vielä se, että mulla on "paremmat" murinat Kadetissa Marteliuksen putkella kuin tossa kaverin "tuplaputkisessa" Sierrassa.
Vastaa Viestiin