Bitumipohjaisten vaimennusmattojen erot

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
bone
'Senator'
'Senator'

Bitumipohjaisten vaimennusmattojen erot

Viesti Kirjoittaja bone »

Nykyään on saatavilla monenmerkkisiä bitumimattoja, Dynamat ym. Onko noilla käytännössä eroa normaaliin 4mm mustaan bitumimattoon niinkun vaimennusominaisuuksien puolesta? Näyttävät olevan paljon kalliimpia ja ohuempia ainakin nuo "merkkituotteet".
-respect to the man in the ice cream van-
vengeance
OCF Member 2019

Re: Bitumipohjaisten vaimennusmattojen erot

Viesti Kirjoittaja vengeance »

bone kirjoitti:Nykyään on saatavilla monenmerkkisiä bitumimattoja, Dynamat ym. Onko noilla käytännössä eroa normaaliin 4mm mustaan bitumimattoon niinkun vaimennusominaisuuksien puolesta? Näyttävät olevan paljon kalliimpia ja ohuempia ainakin nuo "merkkituotteet".
Jos haluat säästää niin tee 4mm bitumilla.bitumi vaatii kuten tierät niin lämmitystä.Jos haluat päästä 1/2 nopeammin ja helpommalla niin osta vibroplast/dynamatt.
itse olin aikanaan bitumin kannalla ja haistatin pitkät vibrolle tms.
Nykyään käyttänyt viimiset 7pkt vibroo ja olen enemmän ku tyytyväinen.
4mm bitumi vaimentaa vähän paremmin kuin vibro/dynamat mutta se vaiva ja työmäärä mitä joudut tekee niin suosittelen miettimään muita vaihtoehtoja.´
Jos oikein muistan niin vibro vähensi mölyä 6db,dynamat 8db,4mm bitumi 9db.
Tai sitten teet niinkuin broidi,kuuma kesäpäivä bitumit ulos aurinkoon hetkeksi niin ei tarvi lämmitystä.
leikkaat ja liimaat paikalleen...
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

vengeance kirjoitti:
bone kirjoitti:Nykyään on saatavilla monenmerkkisiä bitumimattoja, Dynamat ym. Onko noilla käytännössä eroa normaaliin 4mm mustaan bitumimattoon niinkun vaimennusominaisuuksien puolesta? Näyttävät olevan paljon kalliimpia ja ohuempia ainakin nuo "merkkituotteet".
Jos haluat säästää niin tee 4mm bitumilla.bitumi vaatii kuten tierät niin lämmitystä.Jos haluat päästä 1/2 nopeammin ja helpommalla niin osta vibroplast/dynamatt.
itse olin aikanaan bitumin kannalla ja haistatin pitkät vibrolle tms.
Nykyään käyttänyt viimiset 7pkt vibroo ja olen enemmän ku tyytyväinen.
4mm bitumi vaimentaa vähän paremmin kuin vibro/dynamat mutta se vaiva ja työmäärä mitä joudut tekee niin suosittelen miettimään muita vaihtoehtoja.´
Jos oikein muistan niin vibro vähensi mölyä 6db,dynamat 8db,4mm bitumi 9db.
Tai sitten teet niinkuin broidi,kuuma kesäpäivä bitumit ulos aurinkoon hetkeksi niin ei tarvi lämmitystä.
leikkaat ja liimaat paikalleen...
Eihän tavallisella bitumilla ole sen vaikeampaa? Itse en ole Vibroa käyttänyt kylläkään, mutta bitumit laitoin hetkeksi aurinkoon jonka jälkeen autoon ja kuumailmapuhaltimella lämmitin kunnolla peltiin kiinni... Helppoa ja nopeaa oli, eikä edes maksanut paljoa.
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
tapsa T
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja tapsa T »

Mitä pintoja olette vaimennelleet bitumilla ja onko parannus ollut huomattava? Itse vaimensin standardplastilla sekä etu että takaovet mutten huomannut minkäänlaista vaikutusta kuin että räminä vaimeni hiukan.
Se ei riitä että voittaa,Toisten täytyy hävitä.
vengeance
OCF Member 2019

Kuten ekassa viestissä sanoin, jos ei halua tuhlata rahaa niin suosittelen bitumia.
Vibrossa/dynamatt.ssa ei tartte käyttää lämmitystä,mikä nopeuttaa huomattavasti työaikaa eikä sormet pala.
Toinen mitä en ekassa viestissä sanonut oli se että jos on ahdas paikka niin 4mm bitumi ei saata mahtua joka paikkaan,mutta v/d ovat ohuempaa.
Jokainen Itse päättää kumpi on tärkeämpi/oleellisempi asia...
vengeance
OCF Member 2019

tapsa T kirjoitti:Mitä pintoja olette vaimennelleet bitumilla ja onko parannus ollut huomattava? Itse vaimensin standardplastilla sekä etu että takaovet mutten huomannut minkäänlaista vaikutusta kuin että räminä vaimeni hiukan.
Ainut mitä -(z)- on tekemättä on katto.kaikki muut olen vaimentanut joko bitumilla tai vibrolla mukaan lukien konepellin sisäpuoli.
bitumia on etu,takaovissa+kontin pohja(4mm),kaikki muut saaneet vibro käsittelyn.
Etuovissa on lisävaimennuksena vibroo 2pkt/per ovi.
isoimmat reiät sisäpellissä olen laittanut 1.5mm pellillä umpeen+kerros vibroa.
ovipahvin sisäpuoli on saanut vibroo jäykistykseen.

Ero ennen ja jälkeen on I S O!!!
EN ole tehnyt kerralla kaikkea ja se mitä huomasin oli että mitä enemmän oli vaimennettu sitä tarkemmaksi meteli/mölyn lähde paikantui.

Lähti niin sanotusti moppe käsistä,mutta nyt alkaa löytyy :D
tapsa T
'Admiral'
'Admiral'

Tuo katon vaimentaminen kiinnostaisi kyllä kovasti,noita mattojahan oli saatavana eri paksuuksilla?

kattoverhoilun alle mahtuu varmastikkin jopa 6mm matto? pitänee lähteä talliin purkamaan opeli palasiksi -(z)-
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Itelläkin vaimennettu vibrolla tällä hetkellä kaikki muut paikat paitsi lattia, senkö viel sais vaimennettua niin josko tuo rengas/ajomelu pienenis.
-Janne

ex Corsa E OPC PP 2018
Wannabecalibra
Minut on bannattu!

Viesti Kirjoittaja Wannabecalibra »

tapsa T kirjoitti:Mitä pintoja olette vaimennelleet bitumilla ja onko parannus ollut huomattava? Itse vaimensin standardplastilla sekä etu että takaovet mutten huomannut minkäänlaista vaikutusta kuin että räminä vaimeni hiukan.
Oven ulkopellit bitumilla kauttaaltaan, Oven sisäpellit ulko- ja sisäpuolelta bitumimassalla, takakontinpohja bitumilla, takaluukku bitumilla, takakaaret bitumilla ja paikkoihin joihin ei pääse, niin massalla sekä takakyljet samalla tavalla, kuin edessäkin. Pahvit myöskin massalla.... Tämä siis Calikkaan. Katto ja pohja jäivät sitten loppujenlopuksi tekemättä.

Parannus oli huomattava! Potenzoilla auto kuullosti melkein yhtä hiljaiselta, kuin S-sarjan Mersu (ei nyt sentään).
Allekirjoittaneella rupeaa ikä painamaan... Näkökin rupeaa heikkenemään, kun ei meinaa enään selvää päivääkään nähdä.
tapsa T
'Admiral'
'Admiral'

tämä kuulostaa nyt niin lupaavalta että uskallan aloittaa hiukan suuremman kaavan vaimennus projektin, täytyy ottaa kuvia jos jollekin iskee vaimennuskuume.
ap85
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ap85 »

Tuo 2mm bitumi+villa on ainakin omien kokemuksien mukaan aika paskaa tavaraa. Laitoin Astraan kesällä jalkatilat ja kontinpohjan ja takapyörän kaaret sillä, eikä mitään vaikutusta. Tarkoitus on jossain vaiheessa laittaa kaikkien ovien sisään 4mm bitumi ja varmaan vetää tuo kontti jotenkin uusiksi 4mm bitumilla, jos vaikka jotain alkais tapahtua.
Skoda Octavia TDI
Nieminen
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Nieminen »

Etuoviin laittaessa bituumi mattoa tai muihin sivukoteloihin saattaa kovassa auringon paisteessa bituumi irrota pellistä? :roll:
nuhapumppu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja nuhapumppu »

Nieminen kirjoitti:Etuoviin laittaessa bituumi mattoa tai muihin sivukoteloihin saattaa kovassa auringon paisteessa bituumi irrota pellistä? :roll:
On ne 3 vuotta siellä jo pysyneet..
vengeance
OCF Member 2019

nuhapumppu kirjoitti:
Nieminen kirjoitti:Etuoviin laittaessa bituumi mattoa tai muihin sivukoteloihin saattaa kovassa auringon paisteessa bituumi irrota pellistä? :roll:
On ne 3 vuotta siellä jo pysyneet..
Pintojen puhdistus on tärkeää jos halajaa mattojen pysyvän paikallaan.
Baabylon85
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Baabylon85 »

Mites eikös tuo bitumi oo tajuttoman painavaa tavaraa vrt noihin varta vasten tarkotettuihin mattoihin? itselläkin on kesällä kyllä moinen operaatio edessä itsellänikin.

Niin ja biltemassakin näytti olevan sitä "foliopintaista" (eri kokosia ja paksusia levyjä) vaimennusmattoa erittäin edullisesti. Tie sit tekeekö sillä mitään vrt noihin dynamatteihin ja muihin merkkituotteisiin, mutta päälleppäin samannäköstä.

Erittäin tärkeessä roolissa luulisi olevan myös et mitä materiaalia työntää mihinkin. Esim ois kiva kuulla kokemuksia pyöränkoteloiden päällystämisestä Bitumi VS toi tarkoitukseen valmistettu matto.
Vastaa Viestiin