Hehkutulpat sökönä?
1999 DT Astrassa käynnistymisvaikeuksia. Lähtee ensin käyntiin mutta käy tosi ohkasesti ja sammuu hetikohta muutaman sekunnin kuluttua. Sitten saakin sahata iät ja ajat mutta lähtee kyllä lopulta käyntiin (toistaiseksi...). Olisivattenko hehkutulpat sökönä, vika ilmaatui yhtäkkiä. Sitten olisi vielä sellainen ropleema että kun kiihdyttää kunnolla niin turbo tavallaan 'pumppaa' hienoisesti eli välillä antaa enemmän potkua ja välillä sitten vähän laimeammin. Parit kerrat tässä muutaman viime päivän aikana on moottorin sähkövikavaloakin poltellut (ja kaikki tehot häviää samalla tietenki), mutta sehän nyt on ominaisuus Astrassa
Viime kesänä paloi sähkövikavalo alvariinsa mutta syynä oli silloin haljennut kumiletku, lähti silloin kyllä aina käyntiin eli ei varmaankaan sama vika ole nyt kyseessä. Kertokaatteen viisaat mikä Opelia syö.
- Ooppelimies
- 'Diplomat'

Jos ooppelin 2 tai 2,2 litran tiiselissä on hehku palanut se sytyttää vikavalon kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Hehkut voi kokeilla helposti ottamalla metrin pätkän johtoa, nykii hehkuista johdot irti(pakosarjan päällä) , kytkee irtojohdon toisen pään akun + napaan ja toisella päällä sivelee hehkun päätä, jos kipinöi hehku on kunnossa, jos ei hehku vaihtoon.
Hehkut voi kokeilla helposti ottamalla metrin pätkän johtoa, nykii hehkuista johdot irti(pakosarjan päällä) , kytkee irtojohdon toisen pään akun + napaan ja toisella päällä sivelee hehkun päätä, jos kipinöi hehku on kunnossa, jos ei hehku vaihtoon.
Eiliseksi oli varattu käynti korjaamolla. Eilen aamulla auto lähti sitten ensimmäistä kertaa pariin viikkoon käyntiin laakista! Myöskään päivällä muutaman tunnin seisomisen jälkeen ei ollut nyt mitään ongelmaa käynnistyksessä. Tänään en ole vielä startannut mutta jos vielä toimii OK niin katse kääntyy polttoaineeseen. Ongelmat nimittäin alkoivat eräänä aamuna kun olin edellisenä iltana tankannut lähes tyhjän tankin täyteen Nesteen kylmäasemalla. Ongelman hävisivät kun toissailtana tankkasin lähes tyhjän tankin täyteen ABC -asemalla. Näiden kertojen välillä olen kyllä pari kertaa tankannut muualla puolikkaasta tankista täyteen. Ettei vain olisi käynyt niin että Nesteaseman dieselin seassa oli jotain mikä ei sinne kuulu tai lisäaineistus väärä. Se nähtäneen nyt viikonlopun aikana vieläkö ongelmia esiintyy.
Jos autoosi ei ole ikinä vaihdettu suuttimien paluuletkuja ja etenkin jos kilsat lähentelee sataatuhatta tai yli, etsisin ensimmäistä vikaa niistä. Hapertuvat niin että saa ilmaa sieltä.
Tämän vian esiintymiseen on melko pettämätön logiikka: Mitä kauemmin auto on seissyt, sitä varmemmin ongelma esiintyy.
Ilmamassa mittarin vika voi sytyttää moottorin merkkivalon tai olla sytyttämättä.
Itse varmistin ilmamassa mittarin vian niin että otin liittimen irti ja kokeilin. Autosta tuli aivaan sairaan laiska, moottorin merkkivalo paloi koko ajan mutta ei nykinyt vaikka kiihdytti kuinka talla pohjassa. Ps. tästä kokeilu keinosta en ota vastuuta. Menee niin vahvasti tee se itse puolelle. Yhteenvetona siis veikkaan jokseenkin samaa kuin Rak eka viestissään.
PS. haulla pitäisi löytyä paljon lisää näistä kahdesta aiheesta.
Tämän vian esiintymiseen on melko pettämätön logiikka: Mitä kauemmin auto on seissyt, sitä varmemmin ongelma esiintyy.
Ilmamassa mittarin vika voi sytyttää moottorin merkkivalon tai olla sytyttämättä.
Itse varmistin ilmamassa mittarin vian niin että otin liittimen irti ja kokeilin. Autosta tuli aivaan sairaan laiska, moottorin merkkivalo paloi koko ajan mutta ei nykinyt vaikka kiihdytti kuinka talla pohjassa. Ps. tästä kokeilu keinosta en ota vastuuta. Menee niin vahvasti tee se itse puolelle. Yhteenvetona siis veikkaan jokseenkin samaa kuin Rak eka viestissään.
PS. haulla pitäisi löytyä paljon lisää näistä kahdesta aiheesta.
- Ooppelimies
- 'Diplomat'

Kannattaa kokeilla vaitaa ne paluuletkut+t-liitimet itse, helppo ja halpa operaatio. Ainakin vectraan... -> http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 00&forum=4
- Ooppelimies
- 'Diplomat'

No perhana, taitaapa sitten olla minullakin käyttöautossani samainen vika, koska oireet ovat aivan samat. Käy kylmänä startatessa pari sekuntia ja sammuu. Sitten saakin sahata, että lähtee. Hehkujen/suodattimen vaihto ei auttanut asiaan. Koneella ajettu 150 tkm. Vika alkoi parin kuukauden seisonnan jälkeen.
Eipäs tajunnut aiemmin (vaivannut jo vuoden verran) etsiä vastausta täältä, koska auto ei ole Opel, ja BMW-forumien puolella ei noista Dieseleistä paljoa tiedetä...
Ana
<font size=-1>[ This Message was edited by: Ana on 2003-05-30 13:10 ]</font>
Eipäs tajunnut aiemmin (vaivannut jo vuoden verran) etsiä vastausta täältä, koska auto ei ole Opel, ja BMW-forumien puolella ei noista Dieseleistä paljoa tiedetä...
Ana
<font size=-1>[ This Message was edited by: Ana on 2003-05-30 13:10 ]</font>
Revin äsken paluuletkut mäelle. Kolme tuli hienosti mutta yksi oli niin hapertunut että katkes tietenkin. Tunnin olen jämiä ronkkinut... Tuli tuossa vasta mieleen että pinseteillä vois kokeilla, taitaa vaan olla liian isot. Kaffet kun on juotu niin taas vääntämään. Tarvikkeet ei tosiaan paljoo maksa, letkut + T-liittimet 8 euroa. Opelilla letkut, liittimet ja työ puoltoistasataa euroa(http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... 00&forum=4). Kate kohdallaa