Ajotietokone sanoo: Check oil level

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Nahetsu
'Senator'
'Senator'

Ajotietokone sanoo: Check oil level

Viesti Kirjoittaja Nahetsu »

Tiedän kyllä mitä kyseinen meinaa eli siitä ei ole kysymys vaan ajotietokone herjaa check oil level kun ajaa pidemmän matkaa esim. moottoritiellä sataakahtakymppiä. Öljyn määrä on tapissa eli ylärajassa. Olisko kuitenkin ihan vaan virheilmoitus anturilta? Onkos jollain tietoa/kokemuksia vastaavasta?? Auto on vuoden 2000 zafira, 1,8 padalla.
Opel Meriva OPC
Opel Corsa B
Opel Zafira MetroSport (Sold)
Opel Astra G Sport Caravan (R.I.P)
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Varmaankin anturin piuha on osittain poikki tai itse anturi ei pelaa.

Yhteen Calibraan olen vastaavan vian (öljytason valo paloi koko ajan) korjannut, kun siinä oli anturin piuhat kokonaan poikki. Korjattiin tuo ihan yhdistämällä anturin piuhat toisiinsa, joka sammuttaa valon, kun anturi toimii noinkin yksinkertaisesti.

Uusi anturi ainakin Calibraan maksaa 60e, joten jos anturi on hajalla tai ei kiinnosta tuota korjata niin anturin piuhaan vaan puristaa rosvoliittimen niin loppuu valon palaminen. Itse en ainakaan tuollaisiin valoihin luota kuitenkaan ja katson öljyt ihan tikusta aina.

Anturin vaihto vaatii myös todennäköisesti moottoriöljyjen poisvaluttamisen eli jos auto menossa öljynvaihtoo/itse olet vaihtamassa niin mahdollinen anturin vaihto sujuu siinä samalla.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Anturivikahan tuo on. Vectrassa syttyi aina yli 250km yhtämittaisen ajon jälkeen "Oil Lack" (öljynpuute) -teksti ajotietokoneeseen, ja öljyä oli aina riittämiin. Uusi anturi olisi vaatinut mm. öljypohjan irroituksen, joka ei ole ihan helppo homma, joten jätin vian sikseen.
AksuPaksu
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja AksuPaksu »

Boah kirjoitti:Uusi anturi ainakin Calibraan maksaa 60e, joten jos anturi on hajalla tai ei kiinnosta tuota korjata niin anturin piuhaan vaan puristaa rosvoliittimen niin loppuu valon palaminen. Itse en ainakaan tuollaisiin valoihin luota kuitenkaan ja katson öljyt ihan tikusta aina..
Tottakai kannatta tarkastaa tikusta, mutta ainakin c20xe calibrassa ja muissa missä on vielä lauhdutinkin letkuineen mahdollisina vuotopaikkoina pitäisin itse tasoanturin kunnossa. Jos vaikka tulee ajonaikana nopeastikkin öljyt ulos, niin voi pelastaa anturi aika isolta rahanmenolta. :wink:

Omasta mielestäni tuo öljyn ja jäähdytysnesteen tason merkkivalot ovat vanhemman auton ehkä tärkeimpiä "sähköleluja".
-(z)- Tech1 diagnosoinnit onnistuvat tarpeeseen -(z)-
Pihassa: f11 530d, Model 3 LR
Tallissa: Vectra 2000 16v 1990
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin -(z)-
Nahetsu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Nahetsu »

Tikustapa hyvinkin. No nyt ku tietää että se on anturivika sitte kuitenkin, ni eip oop mitään paniikkia anturia vaihtaa. "Jos sitte kevväämmällä"
Opel Meriva OPC
Opel Corsa B
Opel Zafira MetroSport (Sold)
Opel Astra G Sport Caravan (R.I.P)
Vastaa Viestiin