c18nz kannenpulttien momentti?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
rekord-6
'Kadett'
'Kadett'

c18nz kannenpulttien momentti?

Viesti Kirjoittaja rekord-6 »

Siinähän se kysymys otsikossa...auto on A-Vectra -95.
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Momentit:

Vaihe1 : 25 Nm
Vaihe2 : 90° (astetta)
Vaihe3 : 90° (astetta)
Vaihe4 : 90° (astetta)

Kiristysjärjestys edestäpäin katsoen:

10-6-2-3-7
9- 5-1-4-8
rekord-6
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos nopeasta vastauksesta!Näillä pärjätään..
karppa 46
'Admiral'
'Admiral'

momentit

Viesti Kirjoittaja karppa 46 »

ota momenttiavain avuksi ja kato kilot kireimmän pultin mukaan ja vedä loput siihen samaan.on meinaan yllättävän suuria eroja kireyksissä kun vetää asteiden mukaan
rekord-6
'Kadett'
'Kadett'

Re: momentit

2016v kirjoitti:ota momenttiavain avuksi ja kato kilot kireimmän pultin mukaan ja vedä loput siihen samaan.on meinaan yllättävän suuria eroja kireyksissä kun vetää asteiden mukaan
Pakko tuohon kuitata että kyllähän se on just toisin päin.Aina momenttiin vedettäessä pultin kitka,itse kiristys esim. avaimen nykiminen yms. lisää momenttia joten pultti ei kiristy oikeaan momenttiin!Astekiristyksessä ei kitka eikä muutkaan ympäristötekijät vaikuta asiaan vaan pultti kiristyy aina siihen tiukkuuteen kuin se on suunniteltu kiristettävän.

Siksihän Opel ja monet muut merkit käyttää "kiristysmomentteina" ensin Nm ja sitten asteita useassa vaiheessa!!

Saa väittää vastaan...mutta ei kannata.
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

rekord-6 kirjoitti:Aina momenttiin vedettäessä pultin kitka,itse kiristys esim. avaimen nykiminen yms. lisää momenttia joten pultti ei kiristy oikeaan momenttiin!Astekiristyksessä ei kitka eikä muutkaan ympäristötekijät vaikuta asiaan vaan pultti kiristyy aina siihen tiukkuuteen kuin se on suunniteltu kiristettävän.

juurikin noin.
joskus koulussa kokeiltiin tuota ihan käytännössä ja voideltiin kierteitä eri rasvoilla ja öljyillä ja saatiin normaali momenteilla pultteja jopa poikki kun kitka pieneni huomattavasti.
jos joku haluaa itse testata niin voin antaa ohjeet :wink:
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
Obelixii
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Obelixii »

ipa kirjoitti:
rekord-6 kirjoitti:Aina momenttiin vedettäessä pultin kitka,itse kiristys esim. avaimen nykiminen yms. lisää momenttia joten pultti ei kiristy oikeaan momenttiin!Astekiristyksessä ei kitka eikä muutkaan ympäristötekijät vaikuta asiaan vaan pultti kiristyy aina siihen tiukkuuteen kuin se on suunniteltu kiristettävän.

juurikin noin.
joskus koulussa kokeiltiin tuota ihan käytännössä ja voideltiin kierteitä eri rasvoilla ja öljyillä ja saatiin normaali momenteilla pultteja jopa poikki kun kitka pieneni huomattavasti.
jos joku haluaa itse testata niin voin antaa ohjeet :wink:
Mä taas sipasin alumiinitahnaa pulttien kierteisiin ja ei yhtään pultti pykiny, tasaisesti kiristy. :)

Tosin kyseessä oli japsi, jossa vasta viimeisessä vaiheessa kiristetään asteilla.
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

rekord-6 kirjoitti:
2016v kirjoitti:ota momenttiavain avuksi ja kato kilot kireimmän pultin mukaan ja vedä loput siihen samaan.on meinaan yllättävän suuria eroja kireyksissä kun vetää asteiden mukaan
Pakko tuohon kuitata että kyllähän se on just toisin päin.Aina momenttiin vedettäessä pultin kitka,itse kiristys esim. avaimen nykiminen yms. lisää momenttia joten pultti ei kiristy oikeaan momenttiin!Astekiristyksessä ei kitka eikä muutkaan ympäristötekijät vaikuta asiaan vaan pultti kiristyy aina siihen tiukkuuteen kuin se on suunniteltu kiristettävän.

Siksihän Opel ja monet muut merkit käyttää "kiristysmomentteina" ensin Nm ja sitten asteita useassa vaiheessa!!

OLET AIVAN OIKEASSA.noin juuri kiristys on tarkotettu.
ite teen että merkkaan pultteihin tussilla aloituskohdan.ja siitä näkee mikä on kiristetty ja mikä ei.se ylisin 3 kertaa 60 astetta eli pisteet on liikunut yhteensä puoli kierrosta.2,8 alulla.
Vastaa Viestiin