Astra 1.6 F -95 jäähdytinneste katoaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
teheino
'Kadett'
'Kadett'

Astra 1.6 F -95 jäähdytinneste katoaa

Viesti Kirjoittaja teheino »

En löytänyt ainakaan täsmälleen tämänlaiseen ongelmaan aiempaa vastausta ja ajattelin jos joku osaisi auttaa.

Eli jäähdytinnestettä katoaa, välillä se ehti loppua kokonaan jolloin vasta huomasin kun ei tullut lämmintä ilmaa. Vaihdettu termostaatti, vesipumppu, tutkittu ettei paisuntasäiliössä ole ulkoista vuotoa, vaihdettu nesteet, ilmattu. Lämpötila nousee normaalisti 90 asteeseen ja siitä vähän yli mennessä flekti käynnistyy. Lämmintä ilmaa tulee kun nestettä on taas lisätty.

Voisiko vika olla kannentiivisteessä?
Tutkin toisessa viestissä olleen "pikadiagnoosin" avulla siten että käytin kylmää moottoria n. 45 sec kierroksilla ja avasin sen jälkeen korkin, ja sihinää ja pientä porinaa kuului. Moottorin ollessa lämpimämpänä ajon jälkeen korkkia avatessa on joskus myös plumsuttanut ja tullut nestettä vähän ylikin.

Öljykorkissa on valkoista töhnää (mut sehän voi olla myös pätkäajoista?) ja öljytikun päässä oli pientä valkoista töhnää.
MJP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja MJP »

Oletko tutkinut, vuotaako mahdollisesti muualta ulos? Itse tosin huolestuisin, jos öljytikussa näkyy sitä töhnää, eli minkä näköiset itse öljyt mahtaa olla? Näyttääkö pakokaasut vaaleammalta ja sankemmalta, tai tuntuuko jopa jäähdytysnesteen haju?
sedan c18xe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja sedan c18xe »

Otas tulpat irti ja kato lampulla mäntien päälliset, jos joku on valkea ni sinnehän se pyttyyn vesi karkaa!
Mulla katos joskus 1.8 16v:ssä sillee

Oli muute mukava juttu ku tutkailin sillon sitä vikaa, olin jo kaikki muut pytyt tutkinu paitsi en nelos pyttyä ja olin jo innoissani ettei se vesi sinne kadonnutkaan, mut sit ku pääsin nelosen kimppuun ni joku tahvo oli korkannu jollai ihan ihme konstilla jengat tulpan reiästä....ja en tosiaan saanu tulppaa pois joten jouduin pakoaukosta kurkkimaan sinne pyttyyn ja sehän oli iha valkonen joten sinnehän se vesi lirutteli.
teheino
'Kadett'
'Kadett'

En oikein pysty katsomaan vuotaako muualta, mutta pakokaasu on sankempaa ja vaaleata. Ei kumminkaan haise jäähdytysnesteelle. Varmistui tässä myös että sitä jäähdytinnestettä vähenee jotenkin oudosti enemmän tankkauksen jälkeen. Myös sen jälkeen heti sisällä haisee ehkä kuten jäähdytinnesteelle (bensan haju se ei ainakaan ole). Öljytikussa ei ainakaan nyt näy vaaleaa.
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Saattaapi kannetiiviste vuotaa. Itselläkin auto toimii normaalisti, mutta jäähdytysnestettä kuluu. Itsellä näkyy selvästi ulkoista vuotoa 4 sylinterin tienoilta aivan kannen kulmasta (nestettä tullut ulos kannen välistä). Painetta myös syntyy melkoisesti paisuntasäiliöön ja joskus kun korkin avaa, niin kurlauttelee. Vettä ei ole päässyt öljyn joukkoon ja kone käy normaalisti. Autolla ajettu 170 tkm, mutta tuo onkin se "kuuluisa" pahvinpolttelija eli C16SE (74 kW 4. ruisku). :lol: Kyllä nuo sinunkin oireesi viittaavat vuotavaan kannetiivisteeseen, jos kerran nestettä ammuskelee myös pois paisaria avatessa. Itse kyselin hintaa pahvin vaihdolle tutulta automekaanikolta ja antoi hintahaitariksi 500-800€. Meinasin itte hommata osat ja vien auton pajalle, kun en omista momenttiavaimia, saati torx-hylsyjä. Kannattanee mittauttaa pakokaasuarvot paisuntasäiliöstä, niin voipi varmistaa asian tuossa sinun tapauksessasi.

Edit: Itsellä vuotaa samasta paikasta kuin alla olevan linkin kuvissa, mutta itsellä tulee pelkkää jäähdytinnestettä.

Vuotopaikka
teheino
'Kadett'
'Kadett'

Mulla oli toi huollossa nyt (ihan teboil-huolto) ja mittasivat pakokaasuarvot ja niiden mukaan kaikki on kunnossa. Mitä täältä luin niin astroissa näköjään on tämmöisiä vuotoja, että täytyy vaan ajella ja jäädä seurailemaan tilannetta. Oireet kuulemma olisivat selkeämmät jos jotain olisi (?) (2d astra 1.6l gl-f-cc-53/252)
teheino
'Kadett'
'Kadett'

Kysyisin vielä että onko tuo pakokaasumittaus pois sulkeva juttu, katsastuksessakin päästöt olivat ok että voiko tuossa olla silti kansipahvi sökönä?
Nestettä häviää kyllä, mutta öljyt näyttäisivät hyvältä, öljytikussa näkyy ihan satunnaisesti ihan pieni valkoinen eikä jäähdytinnesteessäkään näy öljyä. (Öljyä tosin saattaa olla vähän yli, tikku kastuu kunnolla) Huollossa sanoivat myös että moottorin lämpötilan pitäis heijata edestakaisin jos olis mutta ei tuo sitäkään tee. Öljynvaihto siinä on edessä et sit ainakin näkis sen öljyn jos sekään sitten poissulkee tilannetta.(?)
hapa11
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hapa11 »

Oisko lämppärin kenno? Ihan kun ymmärtäisinkin jostain jotain... :lollis:
C Kadett 2.0E
B Ascona 2.0E
Dart ´66
Vastaa Viestiin