c16se -93 (f)astra farkku ja vaihteiden toimimattomuus.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

c16se -93 (f)astra farkku ja vaihteiden toimimattomuus.

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Elikkäs sellainen pikki onkelma, että kaikki vaihteet hävis. :evil: Kytkintä on säädetty jo aiemminkin ja saatiin silloin toiminta kohdalleen. Nyt vaihteet taas takeltelivat päälle laittaessa, joten arvltiin, että säätämällähän se menee... Alkuun menikin, mutta...

Yhtäkkiä vaihteet ei mee auton käynnissä ollessa ollenkaan päälle, pakki huutaa ja muita ei saa ees sinnepäin. Kun auto ei oo käynnissä, niin tietenkin menee kaikki. Auton saa liikkeelle siten, että käynnistää haluttu vaihde päällä ja lähtee ajamaan. toki liikkeessä voi vaihtaa ilman kytkintäkin, mutta ei sitäkään pitemmän päälle jaksa. Kytkin ottaa kunnolla kiinni, sillä auton saa sillä sammutettua, kun nostaa polkimen käsijarrun päällä ollessa. Samoin kytkin myös irrottaa ihan hyvin, sillä kun auton käynnistää vaihde päällä, se nytkähtää vain vähäsen.

Mikä mahtais olla menny? Vaihteen siirtäjän sokka (josta paljon keskustelua) on vaihdettu viime vuonna, pitäiskö nyt alkaa kattomaan muita vaihteen siirron liitoksia? Vai olisiko mahd. (tietenkin, onhan se -(z)- ) että kytkimen käyttöakseli, joka välittää kytkinvaijerin liikkeen laatikkoon ois yksin kertaisesti kulunut loppuun?

-Ajettu 312000
-Kytkin levy ja painelaakeri vaihdettu viime vuonna n. 15000km sitten

Kiitos, että autatte Onnellista Poikaa Elämään Lelunsa kanssa
sori, et oon syntyny ja anteeks, et oon olemassa
Veerantti
'Admiral'
'Admiral'

Vaihteet tahmaa.

Viesti Kirjoittaja Veerantti »

Kyllä tuo mielestäni kytkimen suuntaan menee.
Kun ei irroita niin ei löydy vaihteita.
Olisiko vaijeri menossa poikki ja sitä tehden venyy eikä säätö pysy.
Joskus käynyt minulle sekä autossa että 'mopossa'.
Niin ja toinen versio on tahmainen kytkinakseli->levy ei liiku ja siten ei irroita täysin.
Tämä akselin urien tahmaisuus on veikkaus nro 1. Tosin siinä on suurempi työ kuin vaijerin vaihdossa.
Calibra 16v
Vivaro(rellu) 2.5 CDTI
Juissi
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Juissi »

milläs tavalla tota tahmaista kytkinakselia vois auttaa? Pitääkö sitä ottaa ulos kopasta vai miten?
sori, et oon syntyny ja anteeks, et oon olemassa
Vastaa Viestiin