AR25 turbiinista ritsa?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jmk
'Admiral'
'Admiral'

AR25 turbiinista ritsa?

Viesti Kirjoittaja jmk »

Millainen kuminauha kyseinen laatikko teillä on? Mua ärsyttää tavattomasti kun kohtuullisessa kiihdytyksessä (80%) kolmosvaihteella kierrokset tippuvat melkein 1000rpm kun turbiini lukittuu, siis luisto on yli 30%. Lukittunut turbiini kyllä pitää, eikä luista. Toinen ärsyttävä homma on kiihdytyksen kickdown, vaihdossa 4->3 kierrokset karkaa mainitun 1000rpm, koska vaidon aikana turbiini irrottaa ja lukittuu vasta ~2s vaihdon jälkeen.

Onko toiminta normaali? Toinen juttu on että voiko turbiinia säätää, tai voisiko jokin servo olla jumissa? Kirjallisuudessa olen nähnyt maininnan force servosta, mikä sen tehtävä on?

-jmk
Catarthis
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Catarthis »

En nyt suoraan sanottuna täysin ymmärtänyt mitä tarkoitat tuolla turbiinin lukkiutumisella ja 30% luistamisella. Onko sulla sitten tilanne samanlainen kuin minulla. Tuolla video rauhallisesta kiihdytyksestä:

Äkkiseltään kun laskee vaihteita niin saisi viisi, mutta eihän tuo aivan oikein ole :o
Tuosta videossa kun katsoo, niin "kolmonen" on sellainen vaihde,että silloin ei tapahdu yhtikäs mitään. Sillä ei siis pysty kiihdyttämään. Onko tuo nyt silloin luistoa, vai??? Sama ilmiö kickdownia käytettäessä, ensin pudottaa tuolle mystiselle vaihteelle sitten isompaa ja sitten vasta mennään...
Nämä "ominaisuudet" siis ihmetyttäneet itseäkin. Voisiko öljyjen vaihdolla ja pannan kiristyksellä saada mainittavaa hyötyä?
Itsellä Omega 2,5td, jossa myös (jos olen oikein käsittäny) AR25 laatikko.
Opel Frontera 2,2Dti aut. -00
Opel Monza 3,0E -81
jmk
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jmk »

Siis, turbiini lukittuu vasta yli 75km/h* nopeudessa ja vain kolmos ja nelosvaihteella. Se "ylimääräinen" vaihde tulee juurikin silloin kun nopeus kolmosella ylittää 75km/h. Kun turbiini lukittuu niin silloinhan se ei luista, eli videollakin kierrokset tippuivat ~500rpm (harmi kun nopeusmittaria ei näkynyt). Eli jos videolla kierrokset tippuvat 2750->2250, turbiini on luistanut ~20%, eiks niin?

Kickdownissa laatikko ei vaihda kuin 3:lle, mutta koska turbiini lukittuu vasta 2s kuluttua, tulee mielikuva että mentiin kaksi pykälää alas ja yksi ylös.

Kaikkein pahinta on ylämäki/kuorma alle sen 75km/h, koska tuntuu että moottoria on huudatettava kolmessa tonnissa että edes jonnekin liikkuu, vaikka pienemmilläkin kierroksilla jaksaisi.

Kokeiles ajaa vaikka tasaisesti 70km/h ja painat vähän kaasua. Nopeus ei juurikaan muutu mutta kierokset kyllä. Vastaavasti kovempi kiihdytys (mutta ei kickdownille asti) samasta nopeudesta aiheuttaa kierrosten nousun ja kun 75km/h on saavutettu kierrokset tippuvat noin 1000rpm ja sen jälkeen laatikko on "jäykkä". Sama efekti esiintyy kolmosella.

*) autoon on vaihdettu 3.7:1 perä alkup. 3.4:1 tilalle, ennen vaihtoa lukkiintuminen tapahtui 80km/h
Catarthis
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Catarthis »

Nuin se tuntuu tosiaan toimivan kuten itsekin kuvailit. Lukittuu suunnilleen 80 vauhdissa. Voisiko tuota kuminauha efektiä mitenkään korjata, on tosiaan aika epämiellyttävä!
Opel Frontera 2,2Dti aut. -00
Opel Monza 3,0E -81
Tenox
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Itselläni on V6 2,5 bensa Omega (B2) ja käsittääkseni siis tuo AR25 laatikko. Käytän taajamissa ja isolle tielle kiihdyttäessä aina Sport asentoa jolloin tuota kuminauhaefektiä ei juuri ole. Matkanopeus kun on saavutettu niin sportti pois päältä jne. Ainakin ohjekirjan mukaan tuo on myös jossain määrin adaptiivinen eli oppiva loota. Olen ihan tyytyväinen tuon toimintaan itse.
jmk
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja jmk »

Onko muita kokemuksia? Onko tuo laatikko luonnostaan tuollainen? :no:
Tekis mieli manualisoida pirssi, mutta taitaa tulla aika kalliiksi ja työlääksi.
Vastaa Viestiin