Moottorijarrutuksessa ei polttoaineensyöttö katkeakkaan?
Itselläni on Vectra A 1.8i ja siinä on ollut ongelmia epätasaisen tyhjäkäynnin ja suuren polttoaineenkulutksen kanssa (Asiasta löytyy http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=4&10).
Huomasin, että toisinaan moottorijarrutuksissa moottori nykäisee. Eikö polttoaineen syötön pitäisi katketa kokonaan mottorijarrutuksessa? Miksi se sitten nykäisee?
<font size=-1>[ This Message was edited by: teg on 2003-06-01 22:33 ]</font>
Huomasin, että toisinaan moottorijarrutuksissa moottori nykäisee. Eikö polttoaineen syötön pitäisi katketa kokonaan mottorijarrutuksessa? Miksi se sitten nykäisee?
<font size=-1>[ This Message was edited by: teg on 2003-06-01 22:33 ]</font>
Moottorinohjausyksikkö alkaa syöttämään bensiiniä koneeseen siinä vaiheessa, kun kierrokset alkavat lähestyä tyhjäkäyntikierroksia. Eli kierrosten pitää olla riittävän suuret, jotta bensansyöttö katkaistaisiin (j.h:lla tais olla ihan tarkatkin tiedot, katso aiemmat aiheet).
Ja jos esim. sytytyksessä on jotain häikkää, vaikka tulpanjohdot on huonot, niin ainakin mun C16NZ:n ohjausyksikkö tapaa nostaa tyhjäkäyntikierroksia. Ja luonnollisesti kylmänä kierrokset ovat korkeammat. Niinpä ohjausyksikkö alkaa syöttämään bensaa moottorijarrutuksessa korkeammilla kierroksilla.
Syötetty bensamäärä ei kuitenkaan ole niin suuri kuin vaikkapa kunnon vedossa, joten moottorijarrutus saattaa säästää vähän bensaa, vaikka ruiskutus toimisikin. Mutta tietysti viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa esim. risteykseen tullessa painamaan jarrua niin kannattanee painaa kytkin pohjaan jos ei ole varma siitä, että ruiskutus ei ole vielä toiminnassa. Muutenhan bensaa kuluu vain jarrujen lämmittämiseen.
Ja jos esim. sytytyksessä on jotain häikkää, vaikka tulpanjohdot on huonot, niin ainakin mun C16NZ:n ohjausyksikkö tapaa nostaa tyhjäkäyntikierroksia. Ja luonnollisesti kylmänä kierrokset ovat korkeammat. Niinpä ohjausyksikkö alkaa syöttämään bensaa moottorijarrutuksessa korkeammilla kierroksilla.
Syötetty bensamäärä ei kuitenkaan ole niin suuri kuin vaikkapa kunnon vedossa, joten moottorijarrutus saattaa säästää vähän bensaa, vaikka ruiskutus toimisikin. Mutta tietysti viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa esim. risteykseen tullessa painamaan jarrua niin kannattanee painaa kytkin pohjaan jos ei ole varma siitä, että ruiskutus ei ole vielä toiminnassa. Muutenhan bensaa kuluu vain jarrujen lämmittämiseen.
Astra G -98 Hatchback 5D CDX, X20XEV, 165 tkm
Nykimistä tapahtuu kyllä n. yli 2500 rpm:n paikkeillakin ja moottori sytyttää kerran tai pari.On 2003-06-02 09:46, mfsniper wrote:
Moottorinohjausyksikkö alkaa syöttämään bensiiniä koneeseen siinä vaiheessa, kun kierrokset alkavat lähestyä tyhjäkäyntikierroksia. Eli kierrosten pitää olla riittävän suuret, jotta bensansyöttö katkaistaisiin (j.h:lla tais olla ihan tarkatkin tiedot, katso aiemmat aiheet).
Tulpanjohdot vaihdettu. Katso tuo threadi mihin viittasin. Siinä olen kertonut mitä kaikkea olen vaihtanut.Ja jos esim. sytytyksessä on jotain häikkää, vaikka tulpanjohdot on huonot, niin ainakin
Merkkihuolto ei löytänyt vikaa...
Mieleeni tuli, että vika saattaisi olla maadoituksessa?
- opelmeister
- 'Senator'

Joo, kyllähän sen varmaan pitäis pieneksi hetkeksi ruiskutus keskeyttää, mutta eri asia on, ehtiikö sitä nähdä. Kotelon auki olemisellahan ei ole liiemmin vaikutusta (saa vain vähän helpommin ilmaa, ja tietty paskaakin). Itsekin olen katsonut suuttimen toimintaa kotelon ollessa auki. Itse voisin kuvitella, että suuttimen vuotamista vois tutkiskella siten, että kone sammuksissa kääntelee virrat pari kertaa päälle ja antaa bensapumpun kehittää painetta (pitäis kuulua pientä mourunaa ja releen naksaus), ja sitten mennä katsomaan suutinta... Sieltä ei varmaankaan sais tiputella yhtään mitään. Näin, jos ei halua (=ole varaa:)) panostaa ja viedä suutinta/koko autoa huoltoon, jossa olis laitteet.
Se on jo ollut kahdesti (eri paikassa) huollossa ja toisessa paikassa rokotettiin tyhjästä. Kumpikaan ei löytänyt vikaa.On 2003-06-02 13:22, mfsniper wrote:
Näin, jos ei halua (=ole varaa:)) panostaa ja viedä suutinta/koko autoa huoltoon, jossa olis laitteet.
Suutin maksaa 150 euroa, joten sitä ei huvikseen vaihtaisi....
Olen huomannut saman asian, eli monet huollot, itse asiassa merkkihuoltoa myöden, ovat ihan perseestä eli korkeintaan yksi-kaksi hyvää ja asiantuntevaa tyyppiä, loput vaihtavat öljyt kun kone nykiiSe on jo ollut kahdesti (eri paikassa) huollossa ja toisessa paikassa rokotettiin tyhjästä. Kumpikaan ei löytänyt vikaa.
Suutin maksaa 150 euroa, joten sitä ei huvikseen vaihtaisi....
Sama juttu itselläkin, ei sitä suutinta viitsi huvikseen vaihtaa, vaikka sain kyllä käytetyistäkin tarjouksia. Mutta käytetty on aina käytetty...
Voithan aina mitata bensanpaineet, ellet ole sitä jo tehnyt (juttua siitä sen linkin alla). Nehän pitäisi olla melko tarkasti ohjearvojen mukaiset, muuten suutin räkii varmasti. Itsellä paine on hieman viitearvon alapuolella, mutta se ei laske täyskiihdytyksessäkään siitä, joten en ole ruvennut bensapumppua ottamaan irti. Pumpun tuotto ei kuitenkaan ollut kuin puolet siitä mitä piti, ja paluupuolella oleva suhteellisen kova paine (jota ei saisi olla lainkaan) on saanut kyllä kovasti miettimään josko ne letkut pitäisi tutkia. Bensasuodatin on kuitenkin melko tuore, eli se ei tuota tuottoa varmastikaan rajoita, mutta pumpussa oleva sihti vai mikä lie saattaisi olla tukossa...
Täytyy mitata ne seuraavaksi. Painemittari vain pitäisi ostaa...Voithan aina mitata bensanpaineet, ellet ole sitä jo tehnyt (juttua siitä sen linkin
Suutin kyllä 'räkii' jonkin verran, mutta eihän se kovin tasainen suihku ole normaalistikkaan. Ainakin erään huoltomiehen mukaan ihan hyvältä näytti, mutta niitä huoltomiehiä on tosiaan moneen junaan.