Tuulilasin vertailutestin tulos

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
VectraC
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja VectraC »

1. Mazda6 - 318p.
2. Toyota - 311p.
3. Honda - 310p.
4. Vectra - 309p.
Veccura A
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccura A »

..sama hommahan se oli siinä viimevuotisessa testissäkin! Kumma homma, että TM saa Auton testivoittajaksi tasapistein Mazda6:en kanssa ja voittajaksi talvitestissä ja tuulilasi aina vertailun hännille! Oon itse aina luottanut enemmän ton TM:n testeihin :smile:
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Eihän se järjestys mihin ne raakataan ole se lopullinen totuus, kyse on vain siitä mitä arvioidaan ja miten arvostelukohteet painotetaan. Jos TM:n "luotettavuuden" mitta on se että TM:n arvostelujen järjestys sattuu miellyttämään itseä niin on aika heikot perusteet :smile:

Autojen paremmuus on aika pitkälle mielipide- ja arvostuskysymys, eli vertailutestien todellisemman tuloksen selvittämiseksi kannattaa ihan jopa lukea ne testit ja sen pohjalta miettiä mitä itse autossa arvostaa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Hervast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Ja eihän tuo ero ole edes suuri, kertonee varmaan siitä, että nykyään on melko hankalaa tehdä eroa uusien autojen välillä.

Ja onhan toki meillä jokaisella omat prioriteetit auton hankinnassa, kannattaa painottaa pisteet niiden mukaan ja laskea autoille omat loppupisteet kuten autolehdet miltei poikkeuksetta kohoittavat tekemäänkin.
Veccura A
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Veccura A »

..ei TM:n testit miellytä mua vain tulosten perusteella: ne on ammattimaisemmin tehty, ei mitään mutu-fiilistä. Lehti kumminkin tehnyt autotestejä 60-luvulta saakka! Tottakai se on kiva nähdä oman merkkinsä voittavan, mutta en kumminkaan ole lakkauttamassa lehtitilausta, kun oma merkki ei pärjää! TM kolahtanut luukusta kohta 20 vuoden ajan, tuulilasi 5.

Ja eiköhän jokainen uusi auto ole ainakin omistajansa mielestä se maailman paras, miksi se muuten olisi sen ostanut. Ja eihän kaikki maailmassa voi ajaa Opeleilla, vai voiko??

Asiasta viidenteen, Tuulilasin käytetty auto/tuning(!!)-lehti on jo parin viime vuoden ajan ollut aika humoristista luettavaa :smile:
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

ei 9 pistettä ole mitään.
enemmän huolestuttas joku 50 pisteen ero.
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

Itse kun olen lukenut noita testejä ja vertaillut niiden painottamia pisteytyksiä omaan arvostukseen auton ostossa, ei voi kun todeta että minä en arvosta läheskään samoja asioita. Tosin minä en ole ikinä uutta autoa ostanutkaan enkä varmaan tule ostamaankaan...
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

joo eipä kauheita eroja oon kyllä noissa ku aattelee et 9/318 =0.028....
että erot on pienii kansii varmaan lukee mitä kehutaan ja haukutaan ni sieltä se oma mieleinen lyötyy...

tulee mieleen ne rengastestit ku parhaat neljä on 0,1 erolla ni siitä saa sit valita että mitkä haluaa...
todennäköisesti ottaa mitkä ottaa ni ei pety
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Noi TM:n testit..ja muidenkin..on siitä kummallisia että lopputulos määräytyy heidän asettamiensa painokertoimien mukaan.
Esim eräs talvirengastesti..taisi olla viime syksyltä. Ilman painokertoimia parhaat pointsit saanut rengas oli vasta 4. tai 5. ja voittajarengas ilman painokertoimia arvioituna olisi ollut vasta 5. tai 6.
En sitten tiedä onko tosiaan joku "pito sohjossa" 5-6x tärkeämpi ominaisuus kuin esim ajettavuus/renkaan suuntavakavuus.
Makuasioitahan nuo ominaisuudet toki ovat..mutta kuitenkin..
Samat "oudot" painotukset varmaankin pätevät myös autotesteissä..

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-06-05 10:07 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-06-05 10:08 ]</font>
tommyt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Autolehtien lukijapalstoilla on usein valitettu sitä että jotain merkkiä suosittaisiin enemmän kuin toista. Itseasiassa on hyvä että kaikki ominaisuudet pisteytetään. Jokainen voi helposti tehdä omat johtopäätökset ja omakohtainen koeajo ja budjetti ratkaisee lopullisen valinnan. Surkein tilanne olisi se, että vertailtavista autoista olisi pelkkä testaajan mielipide ja testin voittaja julistettaisiin sen mukaan, mikä testaajasta tuntui kivalta.

Itse entisenä Ford-kuskina ihmettelen sitä että aina kun koeajetaan Ford, niin pitää mainita lasinpesurien "epäloogisuudesta" eli pissapoika toimiikin viiksen päästä ja takalasinpyyhin toimii viikseä vetämällä. Kenties Opelissakin on joitain ominaisuuksia, joihin testaajat kiinnittävät huomiota. Kun päivän aikana ajetaan eri autoilla niin silloin pienetkin erot esim. hallintalaitteissa kärjistyvät. Normaali autoilija ei sellaiseen kiinnitä huomiota koska kaikkeen tottuu. Itse lueskelen Tuulilasia koska siinä ei ole vatkain-vertailuja, muuten ihan hyviä lehtiä kumpikin.
Exät: Corsa B ja C, 2x Astra G, Zafira B ja C.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-06-05 12:20, tommyt wrote:
Autolehtien lukijapalstoilla on usein valitettu sitä että jotain merkkiä suosittaisiin enemmän kuin toista. Itseasiassa on hyvä että kaikki ominaisuudet pisteytetään. Jokainen voi helposti tehdä omat johtopäätökset ja omakohtainen koeajo ja budjetti ratkaisee lopullisen valinnan. Surkein tilanne olisi se, että vertailtavista autoista olisi pelkkä testaajan mielipide ja testin voittaja julistettaisiin sen mukaan, mikä testaajasta tuntui kivalta.

Itse entisenä Ford-kuskina ihmettelen sitä että aina kun koeajetaan Ford, niin pitää mainita lasinpesurien "epäloogisuudesta" eli pissapoika toimiikin viiksen päästä ja takalasinpyyhin toimii viikseä vetämällä. Kenties Opelissakin on joitain ominaisuuksia, joihin testaajat kiinnittävät huomiota. Kun päivän aikana ajetaan eri autoilla niin silloin pienetkin erot esim. hallintalaitteissa kärjistyvät. Normaali autoilija ei sellaiseen kiinnitä huomiota koska kaikkeen tottuu. Itse lueskelen Tuulilasia koska siinä ei ole vatkain-vertailuja, muuten ihan hyviä lehtiä kumpikin.
Tuo on kyllä totta,mutta usein ihmetyttää se että mieluusti huomiota kiinnitetään VAIN "heikkouksiin/puutteisiin" ja jätetään vahvuudet mainitsematta.

Väitän että usein lehtien testit suosivat tiettyjä merkkejä..tahtoen tai tahtomattaan. Ja uskon myös että esim rengasvalinnoissa saattaa ratkaista se että ostaja on lukenut otsikosta..tai "pahimmillaan" mainoksesta että ko rengas on voittanut testin..perehtymättä sen enempää artikkelin sisältöön tai pisteytyksiin eri osa-alueilla.

Sitä en osaa arvailla mistä joidenkin merkkien suosiminen johtuu..ehkä se on jotenkin alitajuisesti vuosien varrella mieleen muodostunut kuva vaikkapa BMW:n valmistamien autojen tai Nokian renkaiden erinomaisesta laadusta. No..renkaita voi toki testata sokkona..mutta autoja ei niinkään ja toisaalta rengastestiäkin joku tulkitsee= tietää minkälaisen osatestituloksen mikäkin rengas on saanut.

Periaatteessa lehtien testit ovat erinomaisen hyvä juttu..kunhan muistaa lukea riittävän suodattimen kanssa tuloksia..voittaja ei välttämättä olekaan paras..valitsijasta/tarpeesta riippuen.

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-06-05 13:07 ]</font>
Hervast
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Mielestäni Tuulilasin merkkien merkki on myös hyvä yritys luokitella autot paremmuusjärjestykseen. Tässä tapauksessahan kiinnitetään huomiota auton ostajien mielipiteisiin auton toimivuudesta, huolloista ja yleensäkin auton pitoon liittyvistä asioista. Nämähän ovat asioita joiden kanssa autonomistajat ovat tekemisissä joka päivä.
tommyt
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tommyt »

Lehtien suorittamat melumittaukset ovat mielenkiintoisia. Melua mitataan mittarilla ja samalla kirjoitetaan että mittari ei kerro totuutta. Lopullinen arvio annetaan kuitenkin korvakuulon perusteella. Siinä pääsee toimittajan ennakkosuosikki pieneen etulyöntiasemaan. Sama juttu sitten ajettavuudessa ja ohjautuvuudessa, makuasioita. On kuitenkin hyvä juttu tuoda esiin kaikki epäkohdat, mitä autossa on. Jos haluaa lukea ylitsevuotavaa, äitelää kehumista, niin silloin kannattaa hakea autoliikkeestä kyseisen mallin esite.
Exät: Corsa B ja C, 2x Astra G, Zafira B ja C.
Vastaa Viestiin