1,7 TD X17DTL 50kW jakohihna, egr, turbo, välijäähy ?
1,7 TD X17DTL 50kW jakohihna, egr, turbo, välijäähy ?
Onko kukaan itse vaihtanut jakohihnaa?
Siis moottori on 1,7 Turbodiesel X17DTL tehot 50kW (68hp)vm. -97, tarvitseeko mitään erikoistyökaluja?
Vesipumppu ilmeisesti uusittava samalla, mutta mitä muuta joutuu uusimaan itse hihnan lisäksi?
Mitähän maksaisi teetettynä?
Siis moottori on 1,7 Turbodiesel X17DTL tehot 50kW (68hp)vm. -97, tarvitseeko mitään erikoistyökaluja?
Vesipumppu ilmeisesti uusittava samalla, mutta mitä muuta joutuu uusimaan itse hihnan lisäksi?
-
Opelelektra
- 'Kadett'

Re: 1,7 TD X17DTL 50kW jakohihna ?
Itse en ole vaihtanut, mutta teetettynä 2v sitten Opel Astra -00 sama moottori.linesix kirjoitti:Onko kukaan itse vaihtanut jakohihnaa?
Hammashihna 66,14
Vesipumppu 42,75
Kiristin 48,72
Ohj. rulla 50,25
Työt 135,00
Jotta ihan sievoinen summa. Tee itse jos osaat.
Ja uusittava myös jousikuormitteinen automaattikiristin ja ohjainrulla, itse olen vaihtanut omaani, tosin teen noita töitä lähes päivittäinkin. Kampiakselilla joko merkki tai lukkotapin reikä ja nokka vaatii erik.avaimen. Onnistuu tietenkin omillakin merkeillä, mutta merkit eivät täysin kohtaa uudella hihnalla ja tällöin otettava huomioon vanhan remmin venymä! Oletetaan että kampiakseli pysyy paikallaan niin silloin nokka menee uudella hihnalla puolihammasta pieleen ja silloin tämä puolihammasta on laitettava "syöttöpumpun puolelle" eli etupuolelle, ja kun remmi ajanmyötä taas venyy, jousikiristin vetää löysät pois ja nokka jää ikäänkuin hiukan jälkeen eli merkit ovat taas kohdallaan. Tätä nyt tuskin kukaan ymmärsi, vaikea asia selittää 
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Viva Hc 3d 1159 -73
Re: 1,7 TD X17DTL 50kW jakohihna ?
Sitähän on just vaikea sanoa osaanko tuon tehdä, kun aiemmin olen vain vaihdellut bensavolvoihin yms. helppoihin. Eipä tuo työnosuus mahdottomalta kuulosta, pistää harkitsemaan teettämistä... mistä mahtaisi etelä-suomen alueelta löytyä hyvä korjaamo. Metro-Auto ei nyt ihan kiinnosta hintojensa puolesta, vanhaa muistia.Opelelektra kirjoitti:
Itse en ole vaihtanut, mutta teetettynä 2v sitten Opel Astra -00 sama moottori.
Hammashihna 66,14
Vesipumppu 42,75
Kiristin 48,72
Ohj. rulla 50,25
Työt 135,00
Jotta ihan sievoinen summa. Tee itse jos osaat.
Vivaman! Hieman vaikea oli ymmärtää... "nokka vaatii erikoisavaimen", mitä tällä tarkoitat ja millaisen avaimen? Otitko hehkutulpat irti rempan ajaksi, siis siksi että olisi helpompi konetta pyörittää, kääntää merkkejä kohdilleen? Mikä siis joudutaan lukitsemaan ja millä, kampurako?
Jep, ja tämän työkalun voi tehdä itsekkin jos vaan on alkuperäinen mallina, ja sorvi jne, koitanpa katella emännän veljen päättötyön näkösälle, teki mun entiseen X17DTL astraan hihnan vaihdon amiksen päättötyönäramo79 kirjoitti:tulee sellainen palikka alipainepumpun tilalle millä nokka-akseli lukittuu oikealle kohdalle.
Vauxhall Magnum 2d 2300 -75
Soitin juuri Metro-Auto espooseen tästä jakohihnan vaihdosta.
PUTOSIN tuolilta kun hinnan sanoi... n. 830€ (huvittaa tuo "noin")
Tämä kuulemma sisältää kaikki osat vesipumppuineen ja 5½h työtä...
meneekö siinä noin kauan hyvältä "merkkihuoltoasentajalta"?
Kyllä joutuu itse nysväämään, kun tuollaista Opelia myisi ko. koneella, saako sen 830 lisättyä
normimarkkinahinnan päälle
"EDIT: Muuralan Autohuolto Espoossa ei pasko sormiaan ollenkaan dieselopelien jakopään kanssa,
soitin ja kysyin, asia varma."
PUTOSIN tuolilta kun hinnan sanoi... n. 830€ (huvittaa tuo "noin")
Tämä kuulemma sisältää kaikki osat vesipumppuineen ja 5½h työtä...
meneekö siinä noin kauan hyvältä "merkkihuoltoasentajalta"?
Kyllä joutuu itse nysväämään, kun tuollaista Opelia myisi ko. koneella, saako sen 830 lisättyä
normimarkkinahinnan päälle
"EDIT: Muuralan Autohuolto Espoossa ei pasko sormiaan ollenkaan dieselopelien jakopään kanssa,
soitin ja kysyin, asia varma."
Jakohihna on nyt vaihdettu ja autoon tutustuminen tarkemmin jatkuu.
Purin eilen koneesta imusarjan, pakosarjan ja turbon.
Tässä yhteydessä voin kertoa muille X17DTL koneen omistajille että ainakaan mun koneen imusarjassa ei ollut mitään kokkareista karstaa mitä usein foorumilla on puhuttu olleen EGR-venttiilin omaavissa autoissa. Imusarja oli sisältä ainoastaan musta öljyn tuhrima, ei karstan hiventä missään. Jos muuten joku ehdottomasti haluaa pelkän imusarjan irroittaa niin on suht paha homma. Ei mahdu pois muuten kuin irroittamalla myös imusarjan pinnapultit kannesta. Muuten törmää turboon.
Kysyttävää:
1. Pystyykö nostamaan ahtopainetta hukkaportin säätötangosta ja mihin suuntaan tulisi kääntää?
2. Kannattaako ko. moottorin EGR tulpata?
3. Mikä ali/ylipaineletkun tehtävä letkulla joka lähtee imusarjan etupäästä pumppuun?
4. Hyödyttääkö välijäähyn peseminen sisältä mitään ja millä pestä?
Olisiko kenelläkään antaa kiristysmomentteja turbon pulteille?
Siis 3 pulttia pakosarjaan ja 4 pulttia putki pakopesään...
Purin eilen koneesta imusarjan, pakosarjan ja turbon.
Tässä yhteydessä voin kertoa muille X17DTL koneen omistajille että ainakaan mun koneen imusarjassa ei ollut mitään kokkareista karstaa mitä usein foorumilla on puhuttu olleen EGR-venttiilin omaavissa autoissa. Imusarja oli sisältä ainoastaan musta öljyn tuhrima, ei karstan hiventä missään. Jos muuten joku ehdottomasti haluaa pelkän imusarjan irroittaa niin on suht paha homma. Ei mahdu pois muuten kuin irroittamalla myös imusarjan pinnapultit kannesta. Muuten törmää turboon.
Kysyttävää:
1. Pystyykö nostamaan ahtopainetta hukkaportin säätötangosta ja mihin suuntaan tulisi kääntää?
2. Kannattaako ko. moottorin EGR tulpata?
3. Mikä ali/ylipaineletkun tehtävä letkulla joka lähtee imusarjan etupäästä pumppuun?
4. Hyödyttääkö välijäähyn peseminen sisältä mitään ja millä pestä?
Olisiko kenelläkään antaa kiristysmomentteja turbon pulteille?
Siis 3 pulttia pakosarjaan ja 4 pulttia putki pakopesään...
Kans -98 mallin G-astraan jakopää/kansiremppa menos tällä hetkellä.
Mistä mahtaapi löytyä merkit pumpus ja kampiaksilas? taisiis millä ne lukitaan tms paikoilleen?
Imu, pakosarja hässäkät suunnilleen irti. Myöskin suutinputket ja hehkut.'
Savutti aika railakkaasti sinistä käyntiin laitettaessa, niin venttiilinvarren kumeja pitää vaihtaa. Kannentiiviste myös vähä vuotaa niin se uusiksi.
Ajettu muuten jo 420tkm, että sinänsä hyvin kestäny
Ohjeita otetaan hyvin kiitollisina vastaan !
Mistä mahtaapi löytyä merkit pumpus ja kampiaksilas? taisiis millä ne lukitaan tms paikoilleen?
Imu, pakosarja hässäkät suunnilleen irti. Myöskin suutinputket ja hehkut.'
Savutti aika railakkaasti sinistä käyntiin laitettaessa, niin venttiilinvarren kumeja pitää vaihtaa. Kannentiiviste myös vähä vuotaa niin se uusiksi.
Ajettu muuten jo 420tkm, että sinänsä hyvin kestäny
Ohjeita otetaan hyvin kiitollisina vastaan !