Apuva kaivataan - Tigra 1.4 tiputtelee öljyä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Liiteri
'Agila'

Apuva kaivataan - Tigra 1.4 tiputtelee öljyä

Viesti Kirjoittaja Liiteri »

Tervehdys kaikille!

Olen lueskellut tätä foorumia jo jonkin aikaa ja yrittänyt bongata keskustelua, jossa jollain teistä olisi samanlaisia ongelmia Tigran kanssa kun mulla.

Eli toi moottori vuotaa (lähinnä tihkuttaa) jostain öljyä. Öljypohjan tiiviste oli huonossa kunnossa ja sen tiiviste on jo vaihdettu. Tuo operaatio ei kuitenkaan poistanut vuotoa, vaan öljy tulee jostain ylempää/muualta, josta se valuu öljypohjan seinämien kautta maahan. Tämän jälkeen tein moottorille kunnollisen pesun päältä päin ja olen yrittänyt bongailla mahdollista vuotopaikkaa. En tiedä edes tarkalleen kuinka kauan vuoto on jatkunut, mutta mittaristo ei ole vilkutellut mitään valoja eikä moottorin toiminnassa ole ollut vikaakaan.

Olisikohan teillä kellään mahdollisesti kokemuksia Tigran öljyvuodoista ja/tai hyviä ehdotuksia mahdolliseksi vuotopaikaksi/vuodon aiheuttajaksi.

Välillä moottori tiputtelee vähemmän öljyä ja välillä taas useamman läntin.

Mikä mahtaisi aiheuttaa? Ja missä voisi korjauttaa mahdollisimman edullisesti (pk-seudulla)? Ja miten ton kanssa nyt kannattas toimia..?

Tigra siis -95 vuodelta, ajettu ~144 000.

Kiitos kaikesta avusta!

Juha
Liiteri
'Agila'

Lisäyksenä viestiin...

Katsastin moottoritilaa taas hieman lähemmin ja näyttää siltä, että venttiilikopan tienoilla ei näy vuotoa, mutta kannentiiviisteen kohdalla on kosteaa/öljyistä.

Missähän kannattaisi käydä korjauttamassa? Siis täällä (suur-)Helsingin alueella. Ja kuinka paljon maksaa noiden stefojen vaihdot, esim. toi kannentiiviseen vaihto? Kannattaako muuten vaihdattaa muutkin tiivisteet samaan syssyyn?

-Juha
Opossumi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opossumi »

kansi irti ja oikaisuhiontaa ja sen jälkeen uusit kaikki yläkerran tiivisteet ja hyvä tulee. Itse meinaan venttiiliremontin yhteydessä sain koneistamolta suosituksen vaihtaa kaikki yläkerran tiivisteet, tiivisteitä saa pakettina, jossa on kaikki yläpäässä tarvittavat tiivisteet.

En tiedä pitäisikö huolestua, mutta tuo x16xe (Tigra -98 ) näyttää pitävän kaikki öljyt sisällään, on meinaan kyljet padassa puhtaat eikä öljyäkään näytä kuluvan muutenkaan.

Etelä-Suomen korjaamoista en tiedä, mutta Kuopiossa ainakin tuo Koneistustekniikka on pätevä firma.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Liiteri
'Agila'

Jeps kiitoksia vastauksesta!

Ei kannata huolestua. :lol:

Mullakaan ei oo ollu tätä ennen mitään ongelmaa ton 1.4:n koneen kanssa, vaikka koneelle ei ole tietääkseni mua ennen tehty mitään tiivisteiden vaihtoja tms. enkä itsekkään ole vaihtanu muuta kun ton öljypohjan tiivisteen.

Sekin tässä on tietty selvittämättä, että vuotaako mun mylly oikeasti öljyä, koska näytti olevan suhteellisen juoksevaa. Enemmän se tuntu jäähdytinnesteeltä, mutta mene ja tiedä...

Käytitkö sä siis omaasi korjaamolla vai vaihdoitko ite? Eli millasia hintoja siellä Kuopiossa pidetään?
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Kai sen nyt näkee/tuntee onko se öljyä vai jäähdytysnestettä. Kannattaa niitä nesteiden kulumisia tarkkailla ihan säiliöiden kyljistä/mittatikuista. Pese koneen kylku kunnolla ylimmiltä alueilta missä nestettä on ja tutki mistä kohdista nestettä tihkuu. Jos vuoto on jäähdytysnestettä niin voi hyvin olla vaikka termarista tai jostain letkusta vaikken tuon koneen rakennetta sen paremmin tunne.

Nyrkkisääntö täällä foorumilla lukeman perusteella, että kansiremppaan menee helposti reilu tonni liikkeessä teettämällä. Itsellä ei onneksi ole henkilökohtaisia kokemuksia.

Pilkkua pitää viilata sen verran, että stefa ei ole yhtä kuin mikä tahansa tiiviste. Stefa on jousella varustettu akselitiiviste esim. kampiakselin päässä.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
Liiteri
'Agila'

Juu kyllä...kai sen näkee... :)

Nimen omaan on tullut tarkkailtua tikuista ja säiliöistä. Kuten tossa ekassa viestissä mainitsin, niin moottori on pesty, jonka jälkeen oon katsastellu vuotopaikkaa. Letkut oon myös tarkastanut siltä osalta, kun vain päältäpäin pystyn näkemään.

Okei. Hyvä tietää, että tonnin hujakoilla liikutaan. Kiitos tästä tiedosta.
Opossumi
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opossumi »

360€ kansityöt, yksi uusi venttiili ja tiivistesarja yläkertaan. Itse purin irti ja kasasin omassa tallissa. Koko roska avaimet käteen olisi ollut n. 900-1000€ (uusilla jakopään nippeleillä).
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Liiteri
'Agila'

Okei. Hyvä tietää juu. Pitää alkaa nyt sitten miettiä, että miten tehdään ton masiinan kanssa.

Kiitoksia!
Vastaa Viestiin