ei löydy sopivia (vakiokokoisia) vanteita b-omegaan
ei löydy sopivia (vakiokokoisia) vanteita b-omegaan
Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan? Mistä löytyisi vakiokokoiset 15" vanteet b-omegaan. Vanteet saisi olla vähän hienommat kuin nuo alkuperäiset, mutta kaikissa tarvikevanteissa et on isompi kuin noissa alkuperäisissä ja vanne jäisi liian sisälle lokasuojaan. Lisäksi aika paljon noita tarvike vanteita on 6,5 tuumaa leveinä ja niissä ne et:t on lähempänä neljääkymmentä. Eli ihan metsään menisi. 6,5 tuumaa leveälle vanteelle et pitäisi olla jotakuinkin 26 jotta vanteen ulkoreuna olisi nykyisellä tasolla. Vanteiden ei ainakaan tarvisi olla yhtään sisempänä kuin nyt, paremminkin saisi olla hieman ulompana (ulkonäkösyistä). Semmoisia vain ei oikein tunnu olevan.
Lähtökohtaisesti mitään spacereitä en haluaisi laittaa kun autossa ei ole muutakaan laitonta, niin ei tarvisi sitten olla tuommoisiakaan.
Joiltakin vannevalmistajilta on löytynyt kokoja 16x7,5 joissa et:t on jotain 37, ne tulisi hieman ulommaksi kuin nykyiset. Tarvii varmaan sellaisia harkita jos ei muita löydy.
Alkuperäinen rengaskoko on kuitenkin hyvä autoon, joka on muutenkin mukavuuspainotteinen. Kyllä se on vaan niin että autolla pitää olla mukava ajaa. Minun mielestäni leveitä ja matalaprofiilisa kumeja on ihan turha laittaa katuautoon alle. On suomessa sen verran huonot tiet, että ottaa aivoon ajella sellaisella, nim. kokemusta omaava.
Lähtökohtaisesti mitään spacereitä en haluaisi laittaa kun autossa ei ole muutakaan laitonta, niin ei tarvisi sitten olla tuommoisiakaan.
Joiltakin vannevalmistajilta on löytynyt kokoja 16x7,5 joissa et:t on jotain 37, ne tulisi hieman ulommaksi kuin nykyiset. Tarvii varmaan sellaisia harkita jos ei muita löydy.
Alkuperäinen rengaskoko on kuitenkin hyvä autoon, joka on muutenkin mukavuuspainotteinen. Kyllä se on vaan niin että autolla pitää olla mukava ajaa. Minun mielestäni leveitä ja matalaprofiilisa kumeja on ihan turha laittaa katuautoon alle. On suomessa sen verran huonot tiet, että ottaa aivoon ajella sellaisella, nim. kokemusta omaava.
Makuasioitahan nämä on, mutta omaan Omegaan tuli kesäksi 225/45/17 kumit ja minusta se on edelleen erinomaisen mukava lulla. Tosin ainakin otteen mukaan ns. originaalit ulottuu 235/45/17 asti, alkaen siis 15" pyöristä.
Itse kysymykseen 15" vanteista en osaa vastata. Talvivanteet on mulla 16" Opelin omat.
Itse kysymykseen 15" vanteista en osaa vastata. Talvivanteet on mulla 16" Opelin omat.
Mulla oli bomegassa a omegat vakio alut, tosi isolla et:llä ja kapealla vanteella, siis 6x15, ET:tä en muista, mutta oli kyllä tosi sisällä. Sehän oli selvää että ne menee vaihtoon. Sain lahjoituksena yhden kesän ajetut 15" Dunlopin renkaat ja aattelin ettiä niille sopivat vanteet. Valikoimaa kyllä olisi ollut, mutta ET oli mitä oli, eikä kaikkien vanteiden ulkonäkö oikeen miellyttänyt. Loppujen lopuksi mukaan tarttui laadun perusteella Azev Type C:t 7,5" leveinä ja ET35, nämäkin kyllä omasta mielestä huutaa vielä spacereita. Azevilta kun uutena ostaa niin saa vissiin ET:n valita. Vanteissa kyllä on hintaa kunnolla, mutta linkistä lisää Azevin vanteista: http://www.konig.fi/cms/etusivu/vanteet/azev.html
Tässä vielä kuva omasta omegasta 15" azeveilla, http://i148.photobucket.com/albums/s14/ ... 034077.jpg
Tässä vielä kuva omasta omegasta 15" azeveilla, http://i148.photobucket.com/albums/s14/ ... 034077.jpg
Ascona B - Manta B - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
Nuo Azevit kyllä kävisi ja ne tulisi vielä hieman ulommaksi kuin vakioiset vanteet, toisin kuin kaikki muut tarvikevanteet. Hintaa kyllä noilla näkyy olevan niin että heikompaa hirvittää. Tosin selväähän on että onhan ne ihan eri tavaraa kuin alessiot ym. italiaano-halpikset.Juge127 kirjoitti:Mulla oli bomegassa a omegat vakio alut, tosi isolla et:llä ja kapealla vanteella, siis 6x15, ET:tä en muista, mutta oli kyllä tosi sisällä. Sehän oli selvää että ne menee vaihtoon. Sain lahjoituksena yhden kesän ajetut 15" Dunlopin renkaat ja aattelin ettiä niille sopivat vanteet. Valikoimaa kyllä olisi ollut, mutta ET oli mitä oli, eikä kaikkien vanteiden ulkonäkö oikeen miellyttänyt. Loppujen lopuksi mukaan tarttui laadun perusteella Azev Type C:t 7,5" leveinä ja ET35, nämäkin kyllä omasta mielestä huutaa vielä spacereita. Azevilta kun uutena ostaa niin saa vissiin ET:n valita. Vanteissa kyllä on hintaa kunnolla, mutta linkistä lisää Azevin vanteista: http://www.konig.fi/cms/etusivu/vanteet/azev.html
Nuo on muuten noi Azevin type E:T melko samanlaiset kuin nuo omegan alkuperäiset, siis tyyliltään ja malliltaan.
Jos muuten olet joskus myymässä noita Azevin vanteita, laita yksityisviestiä
Vaikea varmaan on löytää nykyään pienellä ET:llä olevia vanteita, kun kaikki on tarkoitettu etuvetoisiin kikottimiin....
Mut RH:n AD Cup http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4312 olis varmaan hyvä vaihtoehto, tosin sitäkään ei saa kuin 7,5X16" kokoisena, ET35.
Tuollaislle vanteille kun laittaa 225/55 kokoiset renkaat, niin ei tarvii vielä missään "kivireessä" istua.
Itselläni oli aikaisemmin Omegassa tuollainen rengastus, ja oli tosi mukava ajettava!
Kun sitten ulkonäkösyistä vaihdoin 17" (et25) vanteisiin ja 45-sarjan renkaisiin, niin tuli iso harppaus huonompaan suuntaan.... Onhan nuokin toki uudella tasaisella asfaltilla makeat ajettavat, mutta routineella ja urille kuluneella pinnalla suorastaan karmeat!!
Mut RH:n AD Cup http://www.slamit.net/product_info.php? ... ts_id=4312 olis varmaan hyvä vaihtoehto, tosin sitäkään ei saa kuin 7,5X16" kokoisena, ET35.
Tuollaislle vanteille kun laittaa 225/55 kokoiset renkaat, niin ei tarvii vielä missään "kivireessä" istua.
Itselläni oli aikaisemmin Omegassa tuollainen rengastus, ja oli tosi mukava ajettava!
Kun sitten ulkonäkösyistä vaihdoin 17" (et25) vanteisiin ja 45-sarjan renkaisiin, niin tuli iso harppaus huonompaan suuntaan.... Onhan nuokin toki uudella tasaisella asfaltilla makeat ajettavat, mutta routineella ja urille kuluneella pinnalla suorastaan karmeat!!
Manta Gsi -86
Mokka X 4x4 -17
BMW 330i -09
Ex: Omega 3.0V6 Sport Caravan -98
Ex:Tigra 1.6 16V -99
Mokka X 4x4 -17
BMW 330i -09
Renkaan merkki ja leveys muuten vaikuttaa yllättävän paljon ajettavuuteen.. Ei voi yleistää!Mantamies kirjoitti: Kun sitten ulkonäkösyistä vaihdoin 17" (et25) vanteisiin ja 45-sarjan renkaisiin, niin tuli iso harppaus huonompaan suuntaan.... Onhan nuokin toki uudella tasaisella asfaltilla makeat ajettavat, mutta routineella ja urille kuluneella pinnalla suorastaan karmeat!!
*RWD + 6 ZYL*
Tokihan minä tuon tajuan, mutta tarkoitin, että halvempikin 55 -sarjalainen rengas on parempi ajettava kuin parempilaatuinen 45 -sarjan rengas huonolla asfaltilla!MME kirjoitti:
Renkaan merkki ja leveys muuten vaikuttaa yllättävän paljon ajettavuuteen.. Ei voi yleistää!
Manta Gsi -86
Mokka X 4x4 -17
BMW 330i -09
Mokka X 4x4 -17
BMW 330i -09
Ei nyt voi välttämättä sanoa noin että parempilaatuinen rengas olisi parempi ajaa... Se renkaan reunan muoto taitaa kuitenkin vaikuttaa eniten esim. siinä miten uraherkkä rengas on. Monet kalliit ns.hyvä merkkiset renkaat ovat todella uraherkkiä kun renkaan reuna on niin terävä. Sitten taas jossain halvemmassa renkaan reuna voi olla hieman pyöreämpi ja rengas ei silloin ole ollenkaan niin uraherkkä kuin mitä tämä kalliimpi rinkula on.Mantamies kirjoitti:Tokihan minä tuon tajuan, mutta tarkoitin, että halvempikin 55 -sarjalainen rengas on parempi ajettava kuin parempilaatuinen 45 -sarjan rengas huonolla asfaltilla!MME kirjoitti:
Renkaan merkki ja leveys muuten vaikuttaa yllättävän paljon ajettavuuteen.. Ei voi yleistää!
Vectra B 2.6 V6 Sport 5d A -01