tummat ikkunat, ruskea tukka..
Niin, ei ole olemassa lakia joka erikseen kieltäisi nimenomaan lasin yläreunan teippaamisen, koska on laki (tai asetus se kai lienee) joka kieltää laittamasta mitään tuulilasiin, jolloin myös yläreunan teippaaminen on kiellettyä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Siis kalvoja ei saa laittaa ikkunaan mutta esim polttamalla tai laserilla voidaan "tummentaa" ikkunoita. Ainoa rajoitus on siinä että lasin pitää läpäistä valoa 70%. Eli käytönnössä uusissa autoissa kun sävylasit niin ne ovat juuri tuon rajan sisällä!On 2003-06-14 15:52, munakadett1.6 wrote:
pakko on alkaa väittämään vastaan vaikka aika moni on jo sanonut ettei etulaseja saa tummentaa jälkikäteen.onko kukaan muu kuullut laser tummennuksesta?tummentaa laserilla ja se on laillinen tummennus tieliikenteessä koska vastaa tehtaan tummennusta.tällästä olen kuullut en sitten tiedä totta vai tarua.toi tummennus on ainekin totta koska kaveri sellasessa paikkaa lasit tummennutti.maksoi muistaaksini jotain 100€/lasipari.
Korjailkaa jos väärässä
www.opel-tuning.org www.wcoastdesign.com
Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Opel Astra G 1.6 8V -99 (-99-02)
Opel Astra G Coupe Bertonen 1.8 16V -01 (-02-05)
Volvo C70 T5 Cabriolet -01 (nykyinen menopeli) (-05-??)
Vectra A 1.6 -89 (varakulkine ja mahdollinne projekti)
Eipä taida mikään jälkikäteen tehty tummennus olla luvallinen.On 2003-06-15 13:25, Markus_J wrote:
Siis kalvoja ei saa laittaa ikkunaan mutta esim polttamalla tai laserilla voidaan "tummentaa" ikkunoita. Ainoa rajoitus on siinä että lasin pitää läpäistä valoa 70%.
Ja tuulilasin valonläpäisy pitää olla 75%.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
Eiköhän peruste ole siinä että lasien tulee olla hyväksyttyjä, ja jos ne menee itse tummentamaan niin eivät ole enää hyväksyntänsä mukaisia.On 2003-06-15 18:55, mä wrote:
Tietääkö muuten kukaan mikä on ollut lainsäätäjän peruste sille että kalvoilla ei saa etusivuikkunoita tummentaa?? Tuntuu vaan aika hölmöltä että tehdastummennetut sallitaan..samoin lasertummennetut..mutta kalvoja ei??
Kyllä ovat, etusivujen läpäisy pitää olla 70% ja tuulilasin 75%.On 2003-06-15 19:06, -jupe- wrote:
Onko tehdastummennetut tai jälkiasennus tummat lasit laittomat jos niiden valonläpäisy on 50%?
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
No hei...tottahan sen nyt jokainen tajuaa että lasien "HYVÄKSYMISESTÄ on kyse..mutta tarkoitin kysymykselläni nyt kuitenkin sitä miksi kalvolla tummennettu lasi ei ole hyväksytty..ja taas vastaavasti tehdastummennettu on??
Onhan nyt joku peruste oltava sille miksi joku lasi on hyväksytty ja joku toinen taas ei.
Onhan nyt joku peruste oltava sille miksi joku lasi on hyväksytty ja joku toinen taas ei.
No et tainnut tajuta 
Laseilla on viralliset hyväksynnät, ja jos tummennat sen ei se lasi ole enää hyväksyntänsä mukainen.
Itse asiassa täysin sama asia kuin vähäpäästöisen moottorin virittäminen. Se on kiellettyä, koska muutosten jälkeen moottori ei ole enää sellainen kuin minkälaisena se on hyväksytty, eikä siis ole luvallinen vaikka sinänsä täyttäisikin kaikki määräykset.
Kyllähän laseillekin voi teoriassa varmaan hakea itsekin sen hyväksynnän kuten moottorillekin päästötyypityksen
Laseilla on viralliset hyväksynnät, ja jos tummennat sen ei se lasi ole enää hyväksyntänsä mukainen.
Itse asiassa täysin sama asia kuin vähäpäästöisen moottorin virittäminen. Se on kiellettyä, koska muutosten jälkeen moottori ei ole enää sellainen kuin minkälaisena se on hyväksytty, eikä siis ole luvallinen vaikka sinänsä täyttäisikin kaikki määräykset.
Kyllähän laseillekin voi teoriassa varmaan hakea itsekin sen hyväksynnän kuten moottorillekin päästötyypityksen
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
Pitääkö nyt siis ruveta rautalangasta vääntään??On 2003-06-15 20:51, Tuomas wrote:
No et tainnut tajuta
Siis kerran vielä: MIKSI lasi ei ole enää hyväksytty jos sen tummentaa??
Joku peruste siihen on taatusti olemassa miksi lasi ei enää ole hyväksytty tummennuksen jälkeen??!!
Tää nyt alkaa jo olemaan melkein sama jos kysyisin miksi ei saa ajaa humalassa ja sinä vastaisit että koska se on kiellettyä!
Siihenkin on olemassa ihka oikeat perusteet MIKSI se on kiellettyä..ja aivan samalla lailla on varmasti olemassa joku järkevä perustelu tuolle aiemmin ihmettelemälleni asialle. En nimittäin usko että lainsäätäjä säätäisi lakejaan ilman perusteita..vaikka joskus siltä tuntuukin
Ja lopuksi: älä tuomas ihan välttämättä vastaa koska jälleen näyttää olevan niin että jompikumpi meistä..tai molemmat ei ymmärrä toista= turha kinaaminen ei johda mihinkään
Syyhän on päivänselvä, ja pitäisi jo tuosta edellisestä viestistä selvitä.
Lasilla pitää olla virallinen hyväksyntä tieliikennekäyttöön. Itse tummennetulla lasilla sellaista ei ole.
Lasilla pitää olla virallinen hyväksyntä tieliikennekäyttöön. Itse tummennetulla lasilla sellaista ei ole.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
Siis viimeisen kerran: MIKSI tummennettua lasia ei voi enää hyväksyä? SITÄ tässä haluaisin tietää!!On 2003-06-15 21:04, Tuomas wrote:
Syyhän on päivänselvä, ja pitäisi jo tuosta edellisestä viestistä selvitä.
Mutta aivan sama..antaa olla. Kuten jo sanoin äsken me ei ymmärretä/ haluta ymmärtää toisiamme..joten antaa olla, eikö vain ?!
Kuka sanoi ettei sitä voisi hyväksyä?On 2003-06-15 21:09, mä wrote:
Siis viimeisen kerran: MIKSI tummennettua lasia ei voi enää hyväksyä? SITÄ tässä haluaisin tietää!!
Mene vaikka laseinesi VTT:lle ja pyydä heitä tekemään laseille hyväksynnän edellyttämät testit, sitten vaan todistusten kanssa haet laseillesi virallisen hyväksynnän ja hiekkapuhaltamalla tms. menetelmällä hyväksyntänumero siihen lasiin, maksat lystistä arviolta muutamia satoja euroja ja sinulla on lailliset itse tummennetut lasit, sikäli kun niiden todetaan olevan määräysten mukaiset.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B