Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Tubbe kirjoitti:Ei ole ollut sellaista tuntua että auto liikkuu eteenpäin kytkin pohjassa. Pääsylinteri on uusi, vanhassa ei ollut vikaa, mutta uusi laitettiin koska aluksi koitettiin ilmata sillä vanhalla pääsylinterillä ja ei tullut ilmausnipasta nestettä. Diagnosoitiin siis että vikaa pääsylinterissä. Ei sitä polkemalla nytkään saa sitä nestettä tulemaan siitä ilmausnipasta, vaikka se on auki, mutta siihen on selvä syy. Se johtuu siitä, että kun neste kerran laskee suoraan työsylinteristä pihalle ja lattialle, niin milläs ilmaat sitä kun painetta ei synny.
ois sen piotänyt sitten kuiteskin kastua alapuolelta,josootte sitä ilmannu.niinkun kirjotin,uskoisin että saat palauttaa uuden sylinterin myyjälle.itse en arvaisi niin tehdä,koska jos muita osia vaihtaa ja edelleenkään ei toimi,niin silti siinä pääsylinterisäkin voi olla vikaa.
se että auto ei ole valunut,eli kytkin itsestään alkanut ottamaan vaikka poljin pohjassa kertoisi että työsylinterissä ei oisi vuotoa ollut.mutta voihan sekin kerralla mennä,mutta mahollisuus sille menevään letkuun tai liitokseen että pettänyt on kyllä kanssa olemassa.mutta kun ne hilut on siellä sisällä ja sinne ei nää ilmeisesti mistään.
itsekö tuntuu että laatikon irrotus ei onnistu itseltäsi.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Kyllä homma onnistuu, oon nähnyt miten homma tapahtuu, veljen astrassa piti laatikko ottaa irti. Samalla tavalla se tässäkin menee, mutta sen takia kyselen noita hintoja kun aina vaan ei millään jaksais ite maata siellä auton alla
Tubbe kirjoitti:Kyllä homma onnistuu, oon nähnyt miten homma tapahtuu, veljen astrassa piti laatikko ottaa irti. Samalla tavalla se tässäkin menee, mutta sen takia kyselen noita hintoja kun aina vaan ei millään jaksais ite maata siellä auton alla
siinä vaan pääsis ite vähän kattoon mitä tekee.eikä joka mutteria palikkaa uusia tarvii.kait ne 70-80 kymppiä tunnilta ottaa.en tiiä tekeekö urakoina merkkikorjaamot,osat kait 300 jos kaikki vaihtas.vähän tuo ettei oo alkanu pikkuhiljaa menemään mietityttää,että mikä sinä sylinterissä kerrasta hajoo.tosin en tunne rakennetta ja sitä painelakeri kokonaisuutta.sitä putki/liitos mahollisuutta vaan aatellen.jos hajonnu putki tai liitos.
tarttuvaa taas nää oireet.
meni juuri tuolla kun ajelin kytkin lattiiaan kun painoin.
onneks on nää vanhat ja vaijerilla.ja onneks se vaijeri katkes.tosin ei oo siihenkään varaa ja autoa tarttee ku on kaikkee tekemistä,kun meen leikkaukseen keskiviikkona,ni pitäis hoitaa juttuja autolla.
pitää ajella ilman kykintä.
Kyllähän se vaijeri omalla tavallaan varmatoimisempi on, ei ole niin paljon paikkoja josta voi hajota, mutta ehkä kuitenkin tuo hydrulinen kytkin on se mun juttu, vähän kevyempi varmaan käyttää.
Tubbe kirjoitti:Kyllähän se vaijeri omalla tavallaan varmatoimisempi on, ei ole niin paljon paikkoja josta voi hajota, mutta ehkä kuitenkin tuo hydrulinen kytkin on se mun juttu, vähän kevyempi varmaan käyttää.
No kaikkihan noista voi hajota oli millä hyvänsä.osu vaan hyvin ku just tota sun kytkintä oli esillä keskustelussa.oon tohon keväällä vaihtanu painelakerin,kun alko ääni oleen semmonen et just ilman kytkimen käyttöö uskalsin ajaa.vaihoin laakerin(tai sen nimisenä se sieltä osina tippu ku avas),ja vielä käytetyn,kun ei ollu uutta hyllyssä missään.yks sattu oleen purkaamolla.sit sain tosi halvalla asetelman ja levyn täältä kautta ku kyttäilin.sen vaihoin sit tossa kesällä,painelaakerin ostin vaan liikeestä.nyt siellä uudet romut edulliseen hintaa hyvät merkit ja ei tainnu 70-80 maksaa paketti luk/valeo/skf yhdistelmä.ja vanhat varmasti tarkaan ajettu loppuun.on kuiteski sen verran helpompi ku alakautta saa auki.noissa vaan oon miettinyt kun painelaakereita menee monesti paljon ennen muita osia,kun poljin tippuu alas kun vaijerin irrottaa.jousi painaa poljinta alas.se taas kun vaijeri kiinni niin vetää sillä polkimella sen painelaakerin niin että se on aina pyörivänä.
niin se tuntuu olevan ollu mitä nyt on alkanu kiinnittään huomioo et poljin tippuu lattiaan ku vaijeri irti.sillai se jatkuvasti pyörivänä tietysti lyhentää ikää laakerille.en sit tiiä onko miks se niinpäin on.että se poljinta lattiiaan painaa se jousi polkimessa.vecuissa ja kadeteissa sen oon vaan huomannu ja ei siihen niin oo kiinnittäny huomioo.mut nyt ollu paljo painelaakerivikasia ni sitä aatellu.
Sain mielestäni kohtuullisen tarjouksen Seinäjoen Opel-liikkeestä. Remontti veisi aikaa noin yhden työpäivän ja hinnaksi tulisi n. 850€ sisältäen kaikki tarvittavat osat. Osat syövät tuosta hinnasta n. 400€ joten mielestäni työn hinta ei ole kohtuuton, tuntitaksaksi jäisi n.70€, mikä on aika normaali. Kertokaas mielipiteenne, vaikka se tuskin päätökseeni vaikuttaa, sillä hinta on todellakin paljon vähemmän mitä odotin ja kerran kaikki osat vaihtuu tuohon hintaan (työsylinteri, paineasetelma ja levy) ja saan vielä työlle jonkinlaisen takuun, jos tuo kytkin vaikka huonoimmillaan sattuisi levahtamaan heti perään jostain syystä. Aion siis kiikuttaa auton Opelille tässä kun heillä vain on aikaa ottaa auto vastaan.
Tubbe kirjoitti:Sain mielestäni kohtuullisen tarjouksen Seinäjoen Opel-liikkeestä. Remontti veisi aikaa noin yhden työpäivän ja hinnaksi tulisi n. 850€ sisältäen kaikki tarvittavat osat. Osat syövät tuosta hinnasta n. 400€ joten mielestäni työn hinta ei ole kohtuuton, tuntitaksaksi jäisi n.70€, mikä on aika normaali. Kertokaas mielipiteenne, vaikka se tuskin päätökseeni vaikuttaa, sillä hinta on todellakin paljon vähemmän mitä odotin ja kerran kaikki osat vaihtuu tuohon hintaan (työsylinteri, paineasetelma ja levy) ja saan vielä työlle jonkinlaisen takuun, jos tuo kytkin vaikka huonoimmillaan sattuisi levahtamaan heti perään jostain syystä. Aion siis kiikuttaa auton Opelille tässä kun heillä vain on aikaa ottaa auto vastaan.
Tuon itekkin laskin jos kaikki vaihtaa,niin suunnilleeen noilla luvuilla.
ja ilmeisesti aiot paketin laittaa.mutta jos se onkin putki poikki vika.ja selviäis pelkällä putkella sylinteriin.ajan suhteen ei juurikaan säästäis mutta jos osat täysin ajokunnossa niin osissa säästää.se on selvä että vastaus on korjaamolla että kaikki uusiks kun on kerran auki.ja se tietysti kannattaakin,mutta jos siellä melkeen uuden veroset osat niin kyllä se vaihtokin turhaa vaan on.
mulle hinta on paljon kun omaani vaihdoin kaikkineen n.80e osat,mutta ne nyt sainkin pilkkahintan ku vaan osasin oikeessa paikassa olla oikeeseen aikaan.eli rompetorilla ja Timonenhan ne mulle möi.ite vaihettuna ei kuluja(no autokin tosin hieman eri,mutta samoja osia han ne vanhemmissakin on.paitsi työ sylinterilaakeri yhdistelmä joka motonetissäkin vissiin 120-30e yksinään.mutta kyllä se ihan järkevää on hyvin teettää takuutyönä jos siihen ei itse ala.jos se vaan pysyy tuossa hinnassa ja lisätöitä ei tulis.varmaan se järkevin viiä vaan,niin se on sitte tehty ja takuu niinkuin sanoit.
Ei mulle sanottu että kaikki vaihdetaan, kysyivät paljonko autolla ajettu ja sanoin että 220tkm ja samalla lisäsin, kun tiesin minkä takia kysyivät, että kaikki osat vaihtoon samalla. En jaksa uskoa että putkessä vika, koska sen putken päälle ei siellä mikään käy, ja luulen kyllä, että huollossa sitten vaihtavat sen putken myös jos on rikki, ei kai asiakkaan tarvitse kaikkea erikseen mainita?
Kannattaakohan kampuran takastefa vaihtaa samalla? Ei kuitenkaan mikään kallis, mutta en tiedä teettääkö lisähommaa paljonkin. Saattaisi vaan vähän syödä miestä jos rupeaisi vuotamaan tuon rempan jälkeen.
Tubbe kirjoitti:Ei mulle sanottu että kaikki vaihdetaan, kysyivät paljonko autolla ajettu ja sanoin että 220tkm ja samalla lisäsin, kun tiesin minkä takia kysyivät, että kaikki osat vaihtoon samalla. En jaksa uskoa että putkessä vika, koska sen putken päälle ei siellä mikään käy, ja luulen kyllä, että huollossa sitten vaihtavat sen putken myös jos on rikki, ei kai asiakkaan tarvitse kaikkea erikseen mainita?
No se olikin mulla vaan että"oiskin vaan putki rikki".kyllähän se voi haljeta ja niinkuin muutkin neste putket,tai liitos mennä.ja selviäis sen vaiholla pelkästään.
mutta kai se noilla kilsoilla kaikki kytkin osat kantsii sit suosiolla vaihtaa.siis noi mitä mainitsitkin.
Joo täytyy muistaa mainita kun vien auton huomenna tai ylihuomenna (huolto perjantaina), että kattovat tarkasti sen putken joka sinne sylinterille menee, ilmeisesti tuon uuden sylinterin mukana ei sitten tule tuota putkea, vaan pelkkä sylinteri johon sitten vanha putki liitetään. Täytyy nyt kerrankin toivoa että rahat eivät mene hukkaan, alkaa jo jonkin verran tuntua tuo lähemmäs 1000€ huolto.
Tubbe kirjoitti:Joo täytyy muistaa mainita kun vien auton huomenna tai ylihuomenna (huolto perjantaina), että kattovat tarkasti sen putken joka sinne sylinterille menee, ilmeisesti tuon uuden sylinterin mukana ei sitten tule tuota putkea, vaan pelkkä sylinteri johon sitten vanha putki liitetään. Täytyy nyt kerrankin toivoa että rahat eivät mene hukkaan, alkaa jo jonkin verran tuntua tuo lähemmäs 1000€ huolto.
Niinpä.
Tulipa taas tällainen turha kysymys mieleeni, mutta kysytään nyt. Elikkä kun vaihdoin tuon pääsylinterin, niin kun kiinnitin se polkimeen niin se polkimen "varsi" ei pökkää siihen kytkinpolkimen katkaisijan telineeseen. Kytkinpolkimen katkaisian "tanko", joka ottaa siis kiinni siihen polkimeen, jää n. 5mm ylös pohjasta, en harmikseni muistanut katsoa kun purin vanhan pois että oliko se samalla lailla. Mutta vertasin sitä vanhaa ja uutta pääsylinteriä, niin sarjanumero oli täysin sama, eli sen puolesta pitäisi olla täysin sama palikka. Ilmeisesti se ei ole ihan pohjaan asti painunut se kytkin vanhallakaan sylinterillä ja vakkari on toiminut, joten toivotaan että nytkin toimii.