Kadett ja jälkikäynti...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
kingiz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kingiz »

Missä mättää siis kun sammuttaa niin hörähtää vielä pari kertaa? Tämäkään ei ilmene aina mutta useimmiten. Bensana oon käyttäny nesteen futuraa 95 tai 98.
Koneena 13s -88.
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Tuon koneen oktaanivaatimus taitaa vanhemmissa olla 96 ja uudemmissa 97, eli käytännössä siis 98. Väärä oktaani voi aiheuttaa tuota jälkikäyntiäkin, mutta vaikka se ei korkeaoktaanisella korjaantuisikaan niin silti kannattaa tankata korkeaoktaanista ihan moottorin hyvinvoinnin kannalta.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
mirako
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja mirako »

On aika pitkälti jossain ollu kiinni siitä missä on tankattu..
Foortti ei oo auto, eikä piika ihminen...
Luu
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Luu »

Ja kannattaa katsoa tulpat ettei ole hirveän karstaiset.
Tico
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Tico »

Mulla oli myös aikasemmin jälkikäyntiä kun käytin 95 bensaa, mutta nytten käytän 98 ja eikä esiinny jälkikäyntiä.
Q5 Quattro
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

On 2003-05-26 10:09, Tuomas wrote:
Tuon koneen oktaanivaatimus taitaa vanhemmissa olla 96 ja uudemmissa 97, eli käytännössä siis 98. Väärä oktaani voi aiheuttaa tuota jälkikäyntiäkin, mutta vaikka se ei korkeaoktaanisella korjaantuisikaan niin silti kannattaa tankata korkeaoktaanista ihan moottorin hyvinvoinnin kannalta.
Mistäs Opelin moottorivalikoimista lähtien voi alkaa käyttämään jo lyijyttömiä gasoja?
Eikös se ollut jostain 85-86 lähtien? Ei muuten, mutta suojaa venttiileitä..

1.3 -88 käytin lyijy 99 ja pelas tosi nätisti, sama lyijy 98:lla. Futuroilla oli aika kenguru bensaa.

Auto-Kymin (paikallinen) mukaan ascon 1.8GT:ssä (vm-85) voi jo käyttää 95 lyijytöntä. Kokeilin mutta en oikein vaikuttunu!?
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
kingiz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kingiz »

Hmm jepjep. Mihinkäs toi jälkikäynti muuten perustuu?
Omega B -95 x20se farkku
Kadett E -88 16Sv (powered by 13S cam)
Vectra B -99 x20xev voyage EX
Vectra B -01 z22se sedan
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

On 2003-05-26 13:28, 18E wrote:
Mistäs Opelin moottorivalikoimista lähtien voi alkaa käyttämään jo lyijyttömiä gasoja?
Eikös se ollut jostain 85-86 lähtien? Ei muuten, mutta suojaa venttiileitä..
Kyllä ainakin kaikissa etuvetojen OHC-koneissa voi huoletta käyttää lyijytöntä. Tappikoneet sietävät lyijytöntä muistaakseni jostain vuoden '85 tienoilta eteenpäin, vanhemmat vaativat lisäaineen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
ipa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ipa »

itse olen käyttänyt 98 siintä lähtien kun venttiilit paloi ja piti tehdä kansi remontti.

jälkikäynti johtuu siintä kun poltto aine syttyy jonkun muun kuin sytytys tulpankipinän sytyttämanä eli itsestään (oktaani väärä),karstaisen koneen karsta hehkuu, yli kuumentunut moottori, ohueksi kulunut tai palanut venttiili, vääntynyt venttiili yms. muutomia muita pikku jutskia
Vectra OPC vagon, Astra j ctdi paku, Astra h GTC, Vectra c sedan.
elm
'Agila'

Re: Kadett ja jälkikäynti...

Viesti Kirjoittaja elm »

Heippa,

Omistan Opel Corsan 1.3 -85 (oikeesti ilmeisesti tehty vuoden -84 puolella, mutta ensirekisteröinti vasta seuraavan vuoden puolella). Olen miettiny minkä oktaanista bensaa siihen uskaltaa laittaa? Olen käyttänyt siinä jo pitkään 95:lla, mutta olisko parempi käyttää 98:a? Teknisissä tiedoissa auton ohjekirjassa lukee 96 oktaaninen. Auto ollut minulla vuosia, jälkikäyntiä olen huomannut lähinnä vain pari kertaa. Nakuttamisesta en osaa sanoa? Kylmänä se nakuttaa, ei lämmityksessä olleena, mutta tämä kuulemma liittyisi öljyn kiertämiseen kylmässä moottorissa ja venttiileissä? :bonk: Auto ei siriste tms käydessään, käy nätisti. Eli uskallanko jatkaa vain 95 käyttöä vai olisko terveellistä tankata siihen välillä esimerkikis 98:a? Onko sillä pitkällä aikavälillä ilmeneviä haittavaikutuksia jos käyttää 95:a?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Nim. Voi kun ymmärtäisi edes vähän enemmän autoista... :bonk:
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

elm kirjoitti:Heippa,

Omistan Opel Corsan 1.3 -85 (oikeesti ilmeisesti tehty vuoden -84 puolella, mutta ensirekisteröinti vasta seuraavan vuoden puolella). Olen miettiny minkä oktaanista bensaa siihen uskaltaa laittaa? Olen käyttänyt siinä jo pitkään 95:lla, mutta olisko parempi käyttää 98:a? Teknisissä tiedoissa auton ohjekirjassa lukee 96 oktaaninen. Auto ollut minulla vuosia, jälkikäyntiä olen huomannut lähinnä vain pari kertaa. Nakuttamisesta en osaa sanoa? Kylmänä se nakuttaa, ei lämmityksessä olleena, mutta tämä kuulemma liittyisi öljyn kiertämiseen kylmässä moottorissa ja venttiileissä? :bonk: Auto ei siriste tms käydessään, käy nätisti. Eli uskallanko jatkaa vain 95 käyttöä vai olisko terveellistä tankata siihen välillä esimerkikis 98:a? Onko sillä pitkällä aikavälillä ilmeneviä haittavaikutuksia jos käyttää 95:a?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Nim. Voi kun ymmärtäisi edes vähän enemmän autoista... :bonk:
Se nakuttaminen on eri asia kun esim kylmänä enemmänkin nokat "rallattaa".nakutusta esiintyy kun sytyttää liian aikaisin ja varsinkin vedätyksessä.sen kuulee lievänä kilinänä tai jopa aika vaarallisenakin pidemmän päälle.nykyään sensorit mitkä tunnistaa nakutuksen värähtelyinä lohkosta ja säätää automaattisesti sytytystä.mäntä kääntyy liian aikaisin ja helma kilkataa.
jokus kun lyijyttömään siirryttiin opeleissa,niin autot kävi huollossa ja en muista enään paljon ,mutta jokunen aste käännettiin sytkää myöhemmälle ja tarra lasiin(käytän lyijytöntä).Voit käyttää 95 ihan hyvin.
E:Jos jälkikäyntiä useesti niin silloon parempi 98.mutta sekin voi johtua karstasuudesta ja pinet putsaukset koneelle silloon tällöön hyväksi.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
elm
'Agila'

Viesti Kirjoittaja elm »

Kiitos vastauksesta! Turvalllisin mielin voin siis käyttää edelleen 95:a, koska mitään näitä väärän oktaaniluvun bensan käytöstä tulevia "oireita" ei ole ollut, eikä jälkikäyntiäkään ole vuosien aikana sanottavasti esiintynyt. Muutenkin niin vanha peli jo, että kyllä se samalla tavalla käyttäen varmaan loppuunkin asti toimii kuin tähänkin asti toiminut :)
Vastaa Viestiin