Kannattaako moottorin vaihto?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Kannattaako moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Spikey »

tietysti on mahdollista että vartilla loppunopeus on suurempi vaikka toisella olisi parempi aika.
yleisesti loppunopeus antaa jotain viitteitä voimasta, kun taas 60jalkaa alustan toimivuudesta...ja kyydittäjästä.
Kuva
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

CaLis kirjoitti:En mielestäni sanonu ettei sillä ajamaan pysty :roll: Ja vectraTBO, sulla muistaakseni oli lukko siinä? Sehän jeesaa jo reilusti.
En minä ainakaan ole väittänyt että olisit niin sanonut? Tuota aman lausetta lähinnä meinasin("Ja lisäksi yli 200hv:n ei ajomukavuus ole enään paras mahdollinen, etenkään etuvetoisella.") Että miten ne tehot siihen ajomukavuuteen liittyy?

Juu ja on mulla lukko mutta ajelin kaksi vuotta vakiolla LET+F28 tekniikalla ilman lukkoa ja mitään sutimissyndroomaa en saanut, eli itse ainakin pärjäsin ilmankin. Lukon lisäsin varttiajeluja varten ja oikeastaan vakio LET tehoilla siitä ei ollut mitään hyötyä. Isoimmilla tehoilla siitä jotain hyötyä taitaa sitten jo olla ja tietty jos rataa tahkoaa niin sitten se on hyvä vakiotehoillakin.

Hyvänä esimerkkinä on tuo mun työ auto(A Vectra 20NE) joka sutii joka tilanteessa, alusta on sellainen "mukavuuslulla" ja renkaat on mitä on. Joten tarviiko sekin lukon? Ei koska en aja sillä rataa ja kaasu on portaaton.

Enkä ole mitenkään puolueellinen tuo tekniikan suhteen. Mulla on C25XE A Vectra käyttöpelinä joka nyt kyllä seisoo mutta olen sillä rullaillut yli 80tkm joten kumpikin tekniikka on tuttu. Tuosta kuutosesta penkitettiin 193hv/233nm vakiona kerhon penkkipäivillä. Aikanaan vakio LETistä mitattiin 213hv/331nm. Tehot ovat lähellä toisiaan mutta vääntö ei ja kulku on ihan eri planeetalta. Siksi itse juuri valitsisin LET tekniikan joka on siis mun mielipide.

Spikey kirjoitti:lisää ot...Kyllä se NORMI autossa alkaa olemaan rajoilla se 250-300heposta että siinä on ns.järkeä.
Nyt olet asian ytimessä, eihän yleensäkään missään tekniikanvaihdossa ole järkeä etenkin jos vanha tekniikka toimii. Kasitappisella pärjää todella hienosti liikenteen seassa ja kortinkin sillä saa kuivumaan jos tahtoo.
Mutta eihän harrastuksissa olekaan kyse järjestä?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Joo et.. Ja toi mun viesti sit taas oli enemmänkin jartsalle oisoitettu.
"kuskin noloutta jos ei 250hv saa etuvedossa siirrettyä järkevästi tiehen"
Ja siihen vielä lisätäkseni, oikeen järjellä kun aattelee ni vaikee kyllä edes keksii sellasta tilannetta, jossa ois järkevää siirtää 250 hv tiehen yleisen liikenteen joukossa. Ihan NORMI katu käyttöön tuo calsusen calibra ymmärtääkseni olis tulossa.

Lähinnä siksi siitä lukosta kysyin, kun ihan oikeesti tollasella perus alustalla ja renkailla ku itellä on tuntuu noillakin tehoilla jo pito rajoittavan etenemistä tietyissä tilanteissa. Saatika sitten jos sitä tehoa ois oikeesti paljon. Tämänkään ajamisen yhteydessä sanoja normi ja järkevä tuskin kannattaa mainita..
vectraTBO kirjoitti:
Spikey kirjoitti:lisää ot...Kyllä se NORMI autossa alkaa olemaan rajoilla se 250-300heposta että siinä on ns.järkeä.
Nyt olet asian ytimessä, eihän yleensäkään missään tekniikanvaihdossa ole järkeä etenkin jos vanha tekniikka toimii. Kasitappisella pärjää todella hienosti liikenteen seassa ja kortinkin sillä saa kuivumaan jos tahtoo.

^Tästä ollaan varmaankin kaikki yhtämieltä. :) Ja sitä minä vaan hain siinä viestissä jolla herätin väittelyn henkiin, että calsunen kun lähettää sillä autollaan lappu lattiassa valoista, ei laillisten nopeuksien aikana etuvedolla ja perusalustalla juurikaan tuota 250 hv enempää pysty hyödyntämään, toki ylinopeuksien kasvaessa pystyttäis käyttämään reilusti enemmänkin tehoa. Jos hinta ei ole este ja pitäs miljoonaa päästä, ni tietenkin itekki letin sinne pellin alle haluaisin. Siitähän kuitenkin kiistatta eniten saadaan voimaa. Toisaalta, jos sitä tehoa pitäs niin jumalattomasti saada, ni kyllä se mun auto olis nelivetonenkin, oli siitä sitten hyötyä tai ei..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
ama
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ama »

vectraTBO kirjoitti: Tuota aman lausetta lähinnä meinasin("Ja lisäksi yli 200hv:n ei ajomukavuus ole enään paras mahdollinen, etenkään etuvetoisella.") Että miten ne tehot siihen ajomukavuuteen liittyy?
Vaikka meneekin kovaa ja korkeelta ohi topikin niin pakko kommentoida.
Tuo kommentti perustuu yhteen ja ainoaan kokemukseeni yli 200hv etuvedosta. Sen kokemuksen koitin omalla 4x4 calibralla etuvetoisena, silloin tehoja 230hv ja 377nm.
Reilummin kiidyttäessä kun vaihtoi vaihdetta niin sai tosissaan pitää ratista kiinni, oli meinaan h**vetillästä repimistä. Voi tietty olla ettei se alusta ole paras mahdollinen (bilstein iskarit ja -30 eibach jouset).

Sori vielä kerran OT :oops:
Voi, V6 soikoon!
Calsunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Calsunen »

CaLis kirjoitti:Joo et.. Ja toi mun viesti sit taas oli enemmänkin jartsalle oisoitettu.
"kuskin noloutta jos ei 250hv saa etuvedossa siirrettyä järkevästi tiehen"
Ja siihen vielä lisätäkseni, oikeen järjellä kun aattelee ni vaikee kyllä edes keksii sellasta tilannetta, jossa ois järkevää siirtää 250 hv tiehen yleisen liikenteen joukossa. Ihan NORMI katu käyttöön tuo calsusen calibra ymmärtääkseni olis tulossa.

Lähinnä siksi siitä lukosta kysyin, kun ihan oikeesti tollasella perus alustalla ja renkailla ku itellä on tuntuu noillakin tehoilla jo pito rajoittavan etenemistä tietyissä tilanteissa. Saatika sitten jos sitä tehoa ois oikeesti paljon. Tämänkään ajamisen yhteydessä sanoja normi ja järkevä tuskin kannattaa mainita..
vectraTBO kirjoitti:

^Tästä ollaan varmaankin kaikki yhtämieltä. :) Ja sitä minä vaan hain siinä viestissä jolla herätin väittelyn henkiin, että calsunen kun lähettää sillä autollaan lappu lattiassa valoista, ei laillisten nopeuksien aikana etuvedolla ja perusalustalla juurikaan tuota 250 hv enempää pysty hyödyntämään.
Aivan, katukäyttöön, ja kun on vielä etuveto, niin sitä tehoa ei kyllä tarvitse yli sen 200hp:n..

Sitten jos kiinnostusta olis suurempiin tehoihin, niin tulen kyllä ostamaan nelivedon ilman muuta..

Noissa 100km/h on vissiin aikalailla sama onko niitä virtahepoja 200 vai 250.. Tiedä sitten, mutta arvelisin näin.. :roll:
Kuva
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

ama kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti: Tuota aman lausetta lähinnä meinasin("Ja lisäksi yli 200hv:n ei ajomukavuus ole enään paras mahdollinen, etenkään etuvetoisella.") Että miten ne tehot siihen ajomukavuuteen liittyy?
Tuo kommentti perustuu yhteen ja ainoaan kokemukseeni yli 200hv etuvedosta. Sen kokemuksen koitin omalla 4x4 calibralla etuvetoisena, silloin tehoja 230hv ja 377nm.
Reilummin kiidyttäessä kun vaihtoi vaihdetta niin sai tosissaan pitää ratista kiinni, oli meinaan h**vetillästä repimistä. Voi tietty olla ettei se alusta ole paras mahdollinen (bilstein iskarit ja -30 eibach jouset).

Olit kyllä sillon aika järkyttyneen olonen... :lollis:

Mut ei mulla oo mitään ongelmia ollu ton Vectran kanssa, vaikka se 200hv raja on vielä rikkomatta. Mutta se pitää kyllä sanoa, et luistonesto auttaa paljon... Ja paikaltaan lähettäessä saa varoa suttaamista; ei puhettakaan täyskaasusta. Mut kyllähähän tuo vähän tuppaa vetelemään kiihdytyksissä.

Ehkä mä oon jo tottunu siihen...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

CaLis kirjoitti:Ja sitä minä vaan hain siinä viestissä jolla herätin väittelyn henkiin, että calsunen kun lähettää sillä autollaan lappu lattiassa valoista, ei laillisten nopeuksien aikana etuvedolla ja perusalustalla juurikaan tuota 250 hv enempää pysty hyödyntämään
Kyse ei nyt ollut mistään valoista repimisestä tai muustakaan kisailusta vaan siitä että LET vaan on yksinkertaisesti vääntävämpi kone ja siten mukavampi ajaa. Siksi se olis mun valinta.
ama kirjoitti:

Niin, sana alusta käsittää muutakin kuin jouset ja iskarit... Toki voiman täytyy jossain tuntuakin, ei mikään tehokas laite mene "polviohjauksella" eteenpäin vaan se vaatii vähän ratista kiinni pitämistä.

Calsunen kirjoitti:Aivan, katukäyttöön, ja kun on vielä etuveto, niin sitä tehoa ei kyllä tarvitse yli sen 200hp:n..
Ei sitä kaikkea tehoa ole pakko kokoajan käyttää ja kadulle riittää kyllä hyvin ne sun nykyiset 115hv tehotkin :wink:

Timonen kirjoitti:Mut ei mulla oo mitään ongelmia ollu ton Vectran kanssa, vaikka se 200hv raja on vielä rikkomatta. Mutta se pitää kyllä sanoa, et luistonesto auttaa paljon... Ja paikaltaan lähettäessä saa varoa suttaamista; ei puhettakaan täyskaasusta. Mut kyllähähän tuo vähän tuppaa vetelemään kiihdytyksissä.

Ehkä mä oon jo tottunu siihen...
Sullahan oli paremmat käppyrät silloin penkkipäivillä kuin mulla? Sitten taas tuo mun kutonen ei kyllä suttaa vaikka kytkimellä kiusais, no ehkä ykkösellä vähän. Kaasusta sutimisesta ei ole toivoakaan. Silti ajoin -06 summer partyilla sillä parhaan vartin etuveto kutosista joita paikalla oli.
Calibra 4x4 Turbo -92
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

omassa calibrassa oli alkujaan LET koneen vaihdon jälkeen 238hv/422nm,kyllähän sen sutimaan sai vielä kolmosellakin jos välttämättä halusi mutta ei siinä kyllä mitään pito ongelmia ollut.0-100km/h meni karvan alle 6sekuntia.

Alusta oli KW,puslat powerflex paitsi etualatukivarren taaimmaiset koska ovat melkein huonommat kuin orkkikset,ralli äijien kautta löytyi kunnon tavaraa sinnekin.vanne 18x8 rengas 225/35

mitään rattiin tempomisia ei juurikaan esiintynyt kun pyörän kulmia säädeltiin muutamaan otteeseen.

lopuillaan autossa oli tehoa karvan alle 350hv/512nm,en edes tarkkaa lukemaa enää muista.kyllähän tuo 100km/h kun tuuppas kolmosta ja lätkän lattiaan tyhjää löi,mutta silti 0-100km/h noin 5sekuntia,ja siitä 9sekuntia 200km/h
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

^ Ei ne nyt hirveesti eronnu, ja nyt mulla on vähän tehot tippunu. Mut meinaatko, että sulla ei sutis, jos otat TC:n pois päältä ja lyöt tallan pohjaan paikoiltaan lähdettäessä?` :o

Ja sehän vaan on hyvä, ettei sudi! :peukku:
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Timonen kirjoitti:^ Ei ne nyt hirveesti eronnu, ja nyt mulla on vähän tehot tippunu. Mut meinaatko, että sulla ei sutis, jos otat TC:n pois päältä ja lyöt tallan pohjaan paikoiltaan lähdettäessä?` :o

Ja sehän vaan on hyvä, ettei sudi! :peukku:
Ei sudi ei, ykkösellä saattaa ruopasta jos oikeen kiusaa kytkimellä mutta ei muuten. Ja se on juu hyvä että on pitoa. Ihmetyttää vaan se että melkein jokaisella on se kuva 200hv etuvedosta että eteenpäin ei pääse ilman sutimista :o
Calibra 4x4 Turbo -92
hote
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja hote »

Omega A
Calsunen
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Calsunen »

vectraTBO

Jos riittäis niin en olis konetta vaihtamassa :roll:
Kuva
Boah
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boah »

Nakkaa punakantinen vaan sinne keulille. Ihan mukava kone kyseessä ja ainakin XEV:iin verrattuna ihan eri planeetalta.

Kuusimukinen nyt on mielestäni vähän mukavuuspainotteinen kone. Ei todellakaan ole mitään räjähtävää suorituskykyä, mutta ajaminen on leppoisaa. Maantiellä tietysti liikkuu ihan jees kun kolmosta survoo sisään ja ollaan yli 4000 kierroksen.
Toyota Corolla 2006 1.6 A
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Calsunen kirjoitti: vectraTBO

Jos riittäis niin en olis konetta vaihtamassa :roll:
Niimpä ja siksi se LET kannattaa sinne laittaa, vaikka siinä nyt on se 4hv yli sen kahdensadan hevosen... Sitä tässä ajoin takaa. Mun mielestä toi V6 ei ole sen työn arvoinen joka kuluu siihen vaihtoon.

Ja vielä kerran tämä oli puolueeton mun mielipide koska olen ajanut molemmilla moottoreilla riittävästi.

Toki jokainen tietty tekee miten itse parhaaksi näkee.
Calibra 4x4 Turbo -92
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Jartsa kirjoitti:kuskin noloutta jos ei 250hv saa etuvedossa siirrettyä järkevästi tiehen.
En nyt sanois että noloutta sillä se vaatii kuitenkin jo jonkin verran tietotaitoa että osaa sen toimivan alustan ja pyöränkulmat rakennella. Enempi sanoisin että se on laiskuutta koska sitä tietoa on kyllä tarjolla jos viitsii etsiä.
Itte kun oon suurimman osan ajasta ajellu takavedolla niin oli siinä toimivan etuvetoisen alustan tekemisessä vähän miettimistä ennen kuin sai juonesta kiinni mutta sain kyllä tehtyä sellaisen että pitoa löytyi hyvin ja meni nätisti suoraan turhia vetelemättä. Jousitus, iskarit ja puslat sekä liikeradat selvisi suht nopeasti mutta vaikka säätömahdollisuuksia ei juuri ole niin silti pyöränkulmia sai hieroa alkuun tosi paljon jotta sain sen menemään nätisti suoraan niin kiihdytyksessä kuin jarrutuksessakin. Uskoin liikaa kirjatietoon ennen kuin tajusin mikä sen kiemurtelun aiheutti. Mulla tosin oli vain 183hv e kadetissa mutta kyllä sekin tuntui riittävän pito-ongelmiin ennen asiaan paneutumista. Melkoinen kivirekihän tuosta tuli muutosten jälkeen koska joustovarat oli melko pienet ja joku vois sanoo että mukavuus oli kaukana mutta mulle se mukavuus tulee just siitä kun auto muuttuu vaivattomaksi ajaa ja käyttäytyy siten kuin haluan. Vielä kun olis saanut ratin ja penkin välin säädettyä alustan tasolle niin olis sillä voinut radallakin ehtiä :lol:
Todennäköisesti väärässä.
Vastaa Viestiin