Uuteen G-Astraan lisätehoa ?
Eli auto on 1.8 16v -03 Sporttifarkku ja vakiona irtoaa 125hv. Miten tuohon vaikuttaa esim. vapaavirtaussuodatin, sporttitakavaimennin ja teholastu ? Lastulla olen lueskellut saatavan "jopa" 8hv ja tietty, jos suodatin ja pönttö antaa 10 lisää, niin sehän olisi OK. Vai pitääkö vaihtaa koko putkisto ? Muita "bolt on" keinoja ? Neuvokaa noviisia.
-
havericky
- 'Diplomat'

- Viesti:
Huoh. Mitäköhän tähän nyt sanoisi.
Lueppas aikasi kuluksi tämä
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=5&20
ja hemmo vaihtanut muutakin autoonsa kuin vapaavirtaussuodattimen ja takapöntön ja lastun.
edit: meinasitko tosiaan saada 18hv lastulla, takapöntöllä ja ilmansuodattimella? 1,8hv voisi olla lähempänä totuutta kuin 18hv.
<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2003-07-17 09:53 ]</font>
Lueppas aikasi kuluksi tämä
http://www.opelclubfinland.net/forum/vi ... forum=5&20
ja hemmo vaihtanut muutakin autoonsa kuin vapaavirtaussuodattimen ja takapöntön ja lastun.
edit: meinasitko tosiaan saada 18hv lastulla, takapöntöllä ja ilmansuodattimella? 1,8hv voisi olla lähempänä totuutta kuin 18hv.
<font size=-1>[ This Message was edited by: havericky on 2003-07-17 09:53 ]</font>
Hauska juttu, mutta eiköhän ne tehot tuossakin ole "tallessa" kunhan vain saavat asennuksen ja säädöt tuplatarkastettua.
No yleisesti viritysosien myyjien korupuheissa väitetään, että lastu tuo +8hv tuohon koneeseen (Superchip), putkisto +6-8hv
ja suodatin +4hv. Ymmärrän, että esim. turbokoneeseen saadaan em. osilla huomattavasti enemmän lisätehoa ehkä 25-50hv, mutta ei kai ko. osia ihan nyt "piilteeman" putkenpäävirityksinä myydä.
No yleisesti viritysosien myyjien korupuheissa väitetään, että lastu tuo +8hv tuohon koneeseen (Superchip), putkisto +6-8hv
ja suodatin +4hv. Ymmärrän, että esim. turbokoneeseen saadaan em. osilla huomattavasti enemmän lisätehoa ehkä 25-50hv, mutta ei kai ko. osia ihan nyt "piilteeman" putkenpäävirityksinä myydä.
Joo..usein myyjät lupaavat tuon 8-10heppaa lastulla ja putkistolla..
Joskus aikoinaan eka Astra coupeni ( 1.8 ) lastutettiin + vaihdettiin takapönttö..luvattiin noin 10-15hv lisää..sitä en tiedä tuliko noita kaakkeja lisää..ja jos tuli niin missään muussa sitä ei ajossa huomannut kuin siinä että takapöntön "ansioista" äänet muuttui aavistuksen möreämmiksi.
Mutta ajossa sitä ei kyllä huomannut millään lailla. Tehot kyllä mitattiinkin ja sen mukaan lisätehoa tuli tuo luvattu reilut 10hv..MUTTA..useissa Opeleissa on jo valmiiksi tosiasiassa enemmän tehoja kuin mitä rekisteriote antaa ymmärtää..johtuen Saksan verotuksesta jossa veron määrä on verrannollinen koneen tehoon.
Ja kun tehoja ei mitattu ennen lastutusta niin todellinen tehonnousu jäi aivan tyystin arvailujen varaan..vai olisiko ollut niin että työn tekijä ei halunnutkaan mitata ennen asennusta koska tiesi a) työn todellisen vaikutuksen ja b) sen että koneessa tosiassa on enemmän potkua kuin rekisteriote sanoo..ja näin asiakas on tyytyväinen kun luulee saaneensa roppakaupalla lisätehoa.
No..en tiedä..muuta kuin sen että tuossa mun tapauksessa havaittavaa muutosta ei tullut ja näin ollen jälkiviisautena sanoen: homma ei kannattanut.
Mutta "yrittänyttä ei laiteta" kuuluu vanha sanonta..pätee tässäkin..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-07-17 10:45 ]</font>
Joskus aikoinaan eka Astra coupeni ( 1.8 ) lastutettiin + vaihdettiin takapönttö..luvattiin noin 10-15hv lisää..sitä en tiedä tuliko noita kaakkeja lisää..ja jos tuli niin missään muussa sitä ei ajossa huomannut kuin siinä että takapöntön "ansioista" äänet muuttui aavistuksen möreämmiksi.
Mutta ajossa sitä ei kyllä huomannut millään lailla. Tehot kyllä mitattiinkin ja sen mukaan lisätehoa tuli tuo luvattu reilut 10hv..MUTTA..useissa Opeleissa on jo valmiiksi tosiasiassa enemmän tehoja kuin mitä rekisteriote antaa ymmärtää..johtuen Saksan verotuksesta jossa veron määrä on verrannollinen koneen tehoon.
Ja kun tehoja ei mitattu ennen lastutusta niin todellinen tehonnousu jäi aivan tyystin arvailujen varaan..vai olisiko ollut niin että työn tekijä ei halunnutkaan mitata ennen asennusta koska tiesi a) työn todellisen vaikutuksen ja b) sen että koneessa tosiassa on enemmän potkua kuin rekisteriote sanoo..ja näin asiakas on tyytyväinen kun luulee saaneensa roppakaupalla lisätehoa.
No..en tiedä..muuta kuin sen että tuossa mun tapauksessa havaittavaa muutosta ei tullut ja näin ollen jälkiviisautena sanoen: homma ei kannattanut.
Mutta "yrittänyttä ei laiteta" kuuluu vanha sanonta..pätee tässäkin..
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-07-17 10:45 ]</font>
No..se riippuu vähän mikä on "kohtuukustannus"..meinaan lastutuskaan ei ole ihan halpaa..jos yhtään muistan oikein niin lastutus töineen maksoi n. 500e ja koko lysti yhteensä reilut 1000e.On 2003-07-17 10:50, Cobra wrote:
OK, kiitos neuvoista, sillä kyllähän se vitu*** jos laittaa fyrkkaa kiinni osiin ja sitten luulee saaneensa lisätehoa. Onko mitään "oikeita" ideoita, millä tuosta koneesta saisi kohtuukustannuksilla kannattavasti lisätehoja irti ?
kaipa vapaastihengittävään todellisiakin tehoja saa noilla kansi-,imusarja-,nokka- ym hommilla, mutta ite en tiedä niistä juurikaan mitä mahtaa kustantaa?!
No niin..muistin väärin..pelkkä lastutus töineen/säätöineen maksoi noin tonnin ja päälle sitten se pönttö ym..eli yhteensä lähemmäs 2000egeä oli kustannukset..tai siis 12 000mk silloin.
<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-07-17 11:01 ]</font>
kävin tuossa Muukkosen sivuilla ja sieltä löytyy Astra G seuraavasti: Astra G 1,8-2,0 S.wagon 98- € 429 +10hp € 479 +12hp € 955 +18-20hp. Ekassa pelkkä lastu ja optimointi. Tokassa lastu, JR-suodatin ja optimointi, kolmannessa em. lisäksi tehoputkisto. Asennukset vielä päälle. Mutta nuo on sitten ilmeisesti kusetusta.
No..vaikeahan se on tietty sanoa ennenkuin kokeilee ja mittaa mitä tuli tehoja lisää..mutta aika huimilta lisäyksiltä kuulostaa..ainakin omien ja muiltakin kuultujen kokemusten perusteella..
Tosi vaikeita juttuja nää on kenenkään sanoa mikä on lopputulos..voinee olla aika tapaus-/ yksilökohtaistakin..mene ja tiedä..
Tosi vaikeita juttuja nää on kenenkään sanoa mikä on lopputulos..voinee olla aika tapaus-/ yksilökohtaistakin..mene ja tiedä..
Aika maltillinen toi +25hp kun kyseessä on kuitenkin ahdettu peli. Saa sitä kompurastakin puristettua lisää ahtopainettaOn 2003-07-17 11:35, mä wrote:
Näytti se muukkonen lupaavan tuohon mun nykyiseenkin autoon 25hp lisää pelkällä chipillä..tiedä sitten kuinka kävis..toisaalta se on kyllä kompressoriahdettu..mutta..EI HITTOLAINEN..nyt mä oon taas menossa samaan vipuun kuin aikaisemminkin..![]()
![]()
Ja nyt jäitä meikäläisen hattuun ja heti..![]()
<font size=-1>[ This Message was edited by: juniper on 2003-07-17 12:16 ]</font>