Vectran puskeminen

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Vectran puskeminen

Viesti Kirjoittaja 18E »

Olisi hakusessa vectra-a:n ominaisuuksia, jotka vähentäisivät tuota auton puskemista vieläkin enemmän.
(E)Kadetilla tuli aikanaan kokeiltua vaikka mitä virityksiä, joista parhaiten toimi madallettu alusta, auraus, jäykkä taka-akseli ja kovemmat iskarit, erilaiset kumit edessä/takana.

entäpä vectra? Toimiiko samoilla perusmuutoksilla?
-Vetovoimana raskaampi c25xe-kone.

Etuosa on normaaleilla lötköillä gm-iskareilla ja vakiojousilla. Takana eibach:in melko pehmeät -30mm madaltavat jouset Konin Sport-iskareilla 180astetta tiukattuna. Perusajo toimii kyllä jo ihan kivasti, mutta haussa öh,vielä tehokkaampi ajo-ominaisuus.

Niin, auto käyttäytyy nyt hieman yllättävästi. Pienellä vastaheitolla lähtee tietyn muutoskulman jälkeen todella nopeasti lapasesta.. vai lienekö vain niin jäinen tie..

Talvirenkaat ovat hyvät niin edessä kuin takanakin. Tietysti laittamalla kesäkumit taakse tuo puskeminen loppuu mutta ei sillä sitten enää uskalla ajaakaan kovempaa :what:
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Juhapes
'Senator'
'Senator'

Re: Vectran puskeminen

Viesti Kirjoittaja Juhapes »

ÖööÖ...jutun pointti oli? :roll: Ajetaaks tällä nyt muuallakin ku yleisillä teillä vai miks pitäs saada puskemista hillittyä? Vai missä tilanteessa se niin pahasti puskee että siitä jotai erityistä harmia olis? Tuohan on ihan normaalia etuvetoselle autolle että puskee... Jos autossa on kaikki katsastuksen vaatimat paikat kunnossa renkaat mukaan lukien niin ei sen pitäs normaalissa ajossa niin älyttömästi puskea missään tilanteessa... :lollis:
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Kai se pointti on siinä et pitää leikkiä jotain rallikuskia välillä :D

En tie sit miten paljon vectran ajettavuus eroaa vastaavasta calibrasta, taka-akselisto ainaki on erilainen. Mut voisin sanoa, ettei calibra ainakaan mitään puske. Lähinnä sanoisin että perse on normi ajossa vaarallisen liukas. Itellä on kyllä edessä haritusta aikas perkeleesti, mut vois sanoo, et kyllä kääntyy. Tälläsellä talvikelillä saadaan tappisladi aikaseks pelkällä ratin heiluttelulla, kuhan on vauhtia tarpeeks. Mut mut jos pitää järkevillä nopeuksilla mutkissa leikkiä, ni vastaheitolla ja vasemmanjalan jarrulla taittuu kyllä minne vain. Ongelma on lähinnä siinä että tollasella lukottomalla etuvedolla ja aikansa eläneillä nastapyörillä ei pysty sitten yhtään vedättämään jos huomaa että valuu leveeks. Siin ei sit voi ku odotella mitä tapahtuu :D

Nii ja heitä helvettiin se ABS sulake jos leikkiä pitää. Sen kanssa saa muuta aikaseks ku läheltäpiti tilanteita..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
veksu
in memoriam
in memoriam
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veksu »

kylki edellä menosta ei kello tykkää. kyllä tommosta isompi koneista pitää viedä keula edellä.
suosittelisn kyllä parempia puslia alustaan jos jostakin helposti apua kaipaa.
Kuva
Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Joo harvemmin liika roikottelu se nopein tapa on, mut kyllähän se perse pitää pikkasen saada liitämään muuten mennään suoraan. Mä tykkään et tossa vehkeessä on kyllä vauhdin kannalta melkeen se ja sama missä se perä heiluu, se kun tulee siellä vaan pulkkana perässä ilman minkäänlaista pitoa mihinkään suuntaan.

Mut vectrahan saattaa olla ihan erilainen ajettava, kun takapään rakenne on ainakin eri..
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mulla on tuollainen V6 A Vectra ja oon kyllä samoilla linjoilla kuin Calis. Eli perä lähtee kyllä mutkassa ennen keulaa.

Alusta on hmm, todella matala :D Iskareina Koni Sportit perussäädöllä ja alla kaksi päivää vanhat 205/50-16 Hakkapeliitta Q kitkat.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Astra H:ssa lähtee vakioalustalla perä irti ennen keulaa ellei kyseessä ole erityisen tiukka käännös. Sama kesät talvet. Perä tulee toki mukana kun etupyörillä vaan on pitoa (riittävän iso vaihde ja olosuhteisiin sopivat renkaat alla). Puskemisen välttämiseksi voisi madaltaa ja koventaa alustaa. Koria voi myös jäykistää, muuttaa auton painopistettä tai kokeilla eri rengaspaineilla. Hakee sitten edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen pyörien kulmat kohdalleen.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

Vsq kirjoitti:---clip---
puskemisen välttämiseksi voisi madaltaa ja koventaa alustaa. Koria voi myös jäykistää, muuttaa auton painopistettä tai kokeilla eri rengaspaineilla. Hakee sitten edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen pyörien kulmat kohdalleen.

Pitää tuota etupäätä sitten jäykistää, ehkä se auttaa tuohon. Samoin katsoa vielä tuo aurauskulma(auraus) tarkemmin.
Mihinkä suuntaan tuota painopistettä kannattaa muuttaa. Keulahan on jo melko painava nykyiselläänkin.
Eli jäykistetanko vielä etutolppien väliin..

rällää ja ryyppää ne"
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

vectraTBO kirjoitti:Mulla on tuollainen V6 A Vectra ja oon kyllä samoilla linjoilla kuin Calis. Eli perä lähtee kyllä mutkassa ennen keulaa.

Alusta on hmm, todella matala :D Iskareina Koni Sportit perussäädöllä ja alla kaksi päivää vanhat 205/50-16 Hakkapeliitta Q kitkat.
Millä jousilla?
-uskalsit sitte kitkat vielä valita..hyrr.. ite painelin sellasilla ojaan alamäki mutkassa kun oli jääkeli..ei mitään pitoa!

rällää ja ryyppää ne"
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Ai että astrassa lähtee ihan vaan rattia normisti kääntämällä perse ekana? :o Kyllä toi calibra tienpinnasta riippuen vaatii joko pienen vasemman jalan polkasun ja pitävämmällä alustalla lisäks pienen vastaheiton. Mut kerran ku saa sen perän luistamaan, ni sitä ei tunnu enää mikään pysäyttävän. Johtuu varmaan noista perän camber kulmista.
Kesällä tuo alusta mun mielestä toimii talvella taas ei yhtään..

Tollasta yhden auton mentävää pikkutietä ku syöttää ni täkäläisen kuuluisan kedauttikuskin sanoin "ku etupyörä menee ojas ni perse hakkaa auraus keppei" :lol:

Edit: Jaa niin, siin astras on tietty kaikki esp:it sun muut härpäkkeet jo. Kerran olin kyydissä ku kaveri paino uudella corsalla esp paukkuen menemään. Ihmeesti se vaan taittu vaikkei sällillä oo etuvetosen ajotekniikasta pienintäkään käsitystä. Helvetin liukas keli ja kaveri vaan ajaa kaasulla suoraan kurviin sisään ja lyö ratin linkkuun. Siinä vaiheessa tais mennä silmät kiinni.. Sitte ku sai silmät auki ni olin fiilikset vähä että wtf? miten se muka tosta käänty? :what: Sen ajelun jälkeen ei oo paljo sen kaverin kyytiin huvittanu mennä..
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

CaLis kirjoitti:Ai että astrassa lähtee ihan vaan rattia normisti kääntämällä perse ekana? :o Kyllä toi calibra tienpinnasta riippuen vaatii joko pienen vasemman jalan polkasun ja pitävämmällä alustalla lisäks pienen vastaheiton. Mut kerran ku saa sen perän luistamaan, ni sitä ei tunnu enää mikään pysäyttävän. Johtuu varmaan noista perän camber kulmista.
Kesällä tuo alusta mun mielestä toimii talvella taas ei yhtään..

Tollasta yhden auton mentävää pikkutietä ku syöttää ni täkäläisen kuuluisan kedauttikuskin sanoin "ku etupyörä menee ojas ni perse hakkaa auraus keppei" :lol:

Edit: Jaa niin, siin astras on tietty kaikki esp:it sun muut härpäkkeet jo. Kerran olin kyydissä ku kaveri paino uudella corsalla esp paukkuen menemään. Ihmeesti se vaan taittu vaikkei sällillä oo etuvetosen ajotekniikasta pienintäkään käsitystä. Helvetin liukas keli ja kaveri vaan ajaa kaasulla suoraan kurviin sisään ja lyö ratin linkkuun. Siinä vaiheessa tais mennä silmät kiinni.. Sitte ku sai silmät auki ni olin fiilikset vähä että wtf? miten se muka tosta käänty? :what: Sen ajelun jälkeen ei oo paljo sen kaverin kyytiin huvittanu mennä..
Jaa - sitä hurjastellaan pikkuteillä :D

Astralla tosiaan perä irtoaa ensin sekä kesällä soratiellä että talvella liikenneympyrässä (erinomaiset renkaat alla). Riittävästi vain vauhtia kurviin niin kyllä perä irtoo ensin. Olen yrittänyt ajaa sillai mahdollisimman vähillä ratin liikkeillä, mutta joskus on pakko heittää lievää vastaliikettä perän irrotessa. Nykyinen Astra ei ole koskaan ollut pahassa kylkimyyryssä, mutta selvästi perä irtoo ensin. Tiukoissa 90-asteen mutkissa taas ennemminkin puskee. Ja ei tässä oo mitään ESP-härpäkkeitä tms. Olivat valinnaisvarusteita vuonna 2004, joten auton ensimmäinen omistaja (nainen) hankki auton ilman niitä :banghead:

Jos ongelmaa lähtisin korjaamaan niin yrittäisin ensimmäisenä muuttaa painonjakaumaa 50/50 suuntaa. Calibrassa lienee parempi painonjakauma?
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

18E kirjoitti:Mihinkä suuntaan tuota painopistettä kannattaa muuttaa. Keulahan on jo melko painava nykyiselläänkin.
Eli jäykistetanko vielä etutolppien väliin..
Korin jäykistämisestä on varmasti jossain määrin apua ja painonjakaumana 50/50 lienee se paras. Ralliautoissa siirtävät painavia osia kuten akku auton toiseen (yleensä taka-) päähän. Kannattaa hetki miettiä lompakon paksuutta ja todellisia tarpeita auton suorituskyvyn suhteen. Vaihtoehto on tosiaan monia, joten ei kannata hötkyillä vaan miettiä rauhassa.
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

18E kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti:Mulla on tuollainen V6 A Vectra ja oon kyllä samoilla linjoilla kuin Calis. Eli perä lähtee kyllä mutkassa ennen keulaa.

Millä jousilla?
-uskalsit sitte kitkat vielä valita..hyrr.. ite painelin sellasilla ojaan alamäki mutkassa kun oli jääkeli..ei mitään pitoa!
Itse en uskaltaisi hankkia kitkarenkaita vaikka monet tutut niitä kehuvatkin. Nyt viime päivien liukkaiden aikana olen huomannut kuinka hiljaa kitkarenkailla todella ajetaan :banghead: Mukavat tietysti suolan sulattamalla asfaltilla ja hiljaiset, mutta ei vaan sovi mun ajotyyliin. Tykkään renkaista, jotka tasoittavat kelien vaihteluja eli aina parhaat mahdolliset nastarenkaat alla. Ei väliä nastojen aiheuttamasta melusta.
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Alkuperäiseen ongelmaan liittyen kysyisen Prostreet-nimimerkillä kirjoittelevalta kaverilta vinkkejä. Prostreet tuntuu olevan oikeasti asiaan vihkiytynyt kaveri.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Vsq kirjoitti:
18E kirjoitti:

Millä jousilla?
Itse en uskaltaisi hankkia kitkarenkaita vaikka monet tutut niitä kehuvatkin. Nyt viime päivien liukkaiden aikana olen huomannut kuinka hiljaa kitkarenkailla todella ajetaan :banghead: Mukavat tietysti suolan sulattamalla asfaltilla ja hiljaiset, mutta ei vaan sovi mun ajotyyliin. Tykkään renkaista, jotka tasoittavat kelien vaihteluja eli aina parhaat mahdolliset nastarenkaat alla. Ei väliä nastojen aiheuttamasta melusta.
Jouset on edessä Konin neloskoneiseen tarkoitetut -25mm ja takana jotkut -40mm jouset.

Olen ajanut kitkoilla vuodesta 2001 ja nastoja ei enään tule. On täälläkin ollut aika pääkallokeliä mutta hyvin on pitoja ollut kitkoilla. Vaimokkeen autossa on Hakkapeliitta 4 nastat ja paremmin noi mun Q:t pitää. Edellistalven ajelin Continentalin 195/50-16 "saksan" kitkoilla joissa oli H nopeusluokka(210kmh) eikä niidenkään kanssa ollut mitään ongelmia. Se täytyy myöntää että kyllä nuo Nokialaiset Q nopeusluokan(160kmh) kitkat pitää paremmin kuin ne Contit mutta pointti oli vaan se että kummatkin toimii.

Multa ainakin loppuu kantti ennenkuin renkaista pito :D
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Vastaa Viestiin