B-omegan automaattinen ilmastointi, lämpöongelmia
-
Harrastaja8054
- 'Kadett'

B-omegan automaattinen ilmastointi, lämpöongelmia
Eli b-omegan automaattinen ilmastointi sekoilee lämmön suhteen. Pitempiä matkoja talvella ajettaessa alkaa yhtäkkiä puhaltaa kylmää suoraa ulkoa kaikilla lämpötilasetuksilla, vaan hi asennolla saa ennään lämmintä sisälle. Taas kun sammuttaa ja antaa hetken seisoa nii pelaa taas normaalisti. Toisaalta taas joskus tuntuu että puhaltaa kaikilla asetuksilla taas niin kuumaa ku saa. Oisko ideoita, onko sisällä esim. misä antureita josa ois kosketushäikkää, tai vastaavaa?
Re: B-omegan automaattinen ilmastointi, lämpöongelmia
Mulla on samaa vikaa. Yleensä menee noin puol tuntia kunnes alkaa puhaltaa kylmää. Joskus taas toimii ihan ok pitkiäkin matkoja.
Sisätilan lämpöanturin tuulettimen toimimattomuus voisi olla yksi syy, mutta mulla se toimii.
Lämpötilan asetus (LO - asteluku - HI) vaikuttaa mulla myös siihen, että kuinka paljon tulee puhallusta tulee sivulaseille, vaikkei noilla pitäisi kait olla mitään yhteyttä.
Sisätilan lämpöanturin tuulettimen toimimattomuus voisi olla yksi syy, mutta mulla se toimii.
Lämpötilan asetus (LO - asteluku - HI) vaikuttaa mulla myös siihen, että kuinka paljon tulee puhallusta tulee sivulaseille, vaikkei noilla pitäisi kait olla mitään yhteyttä.
Jos lämpötilanäyttöihin tulee sammuttaessa -- niin ei muuta kuin vikakoodeja lukemaan.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
-
High revs.
- 'Kadett'

Samaa vikaa täälläkin. Autona siis omega 3.0 -99. Joku puol tuntii kun on maantietä paahtanut, niin tuulilasille sekä sivuikkunoille alkaa tulla kylmää ilmaa. Sivuikkunoille siis tulee kylmää niistä pienistä suuttimista, joiden suuntausta ei voi säätää. Muuten niistä säädettävistä sivusuuttimista ja keskisuuttimista tulee lämmintä. TaI eipä niistä keskisuuttimista paljon puhallusta olekaan. Ja kaikki tämä on, kun asetuksena 21 astetta ja automaatti-säädöt päällä.
Lämmintä alkaa tulla tuulilasille vasta sitten, kun lämpöjä on säätänyt reilusti ylöspäin. Olen koittanut nollata kojetta painamalla AUTO sekä OFF nappeja yhtäaikaa, kun jossain täällä joku niin väitti noillautuvan. Mitään eroa en ole huomannut, eikä -- merkkiäkään näytössä ole näkynyt.
Kyllähän se lämpöasetus vaikuttaa puhallusnopeuteenkin, koska silloin kabiini lämpiää nopeammin, kuin pelkästään ilmanlämpöä säättämällä. Mutua..
Akku on ollut irti, joten mahdolliset vikakoodit on kuitattu ja silti tekee samaa.
Lämmintä alkaa tulla tuulilasille vasta sitten, kun lämpöjä on säätänyt reilusti ylöspäin. Olen koittanut nollata kojetta painamalla AUTO sekä OFF nappeja yhtäaikaa, kun jossain täällä joku niin väitti noillautuvan. Mitään eroa en ole huomannut, eikä -- merkkiäkään näytössä ole näkynyt.
Kyllähän se lämpöasetus vaikuttaa puhallusnopeuteenkin, koska silloin kabiini lämpiää nopeammin, kuin pelkästään ilmanlämpöä säättämällä. Mutua..
Akku on ollut irti, joten mahdolliset vikakoodit on kuitattu ja silti tekee samaa.
-
Harrastaja8054
- 'Kadett'

Joo itelläkin on käyny kengät useaan otteeseen irti ja edelleen tekee samaa.
Täytyypä tarkistaa kun seuraavan kerran ajelee. Pystyykös ilmastoinnin koodeja jotenkin itse lukemaan, vai merkkiliikettäkö tässä täytyy alkaa rahoittamaan?-WW- kirjoitti:Jos lämpötilanäyttöihin tulee sammuttaessa -- niin ei muuta kuin vikakoodeja lukemaan.
Meette kysyyn suoraan asentajalta että nappaa tech2 mukaan niin tienaa vähän kahvirahaa..
Ei siis pysty itse lukemaan. Joku lämpötunnistin siella varmaan on paskassa, löytyy molempien puolien puhallus putkista ja sitten ilmastointi paneelista, ellei ole kattovalossa. Paineilmalla saa paskat pois, imuri kerää sitä aika tehokkaasti sinne ajankanssa.. Jos siis auton sammuttaessa tulee lämpötila näyttöihin kaks viivaa niin vikoja on tiedossa. Jos oireilee vaan aurinkoisella säällä / valosalla niin kokeilkaa laittaa pahvi tms. aurinkotunnistimen päälle. Löytyy keskeltä kojelautaa, musta nänni.
Ei siis pysty itse lukemaan. Joku lämpötunnistin siella varmaan on paskassa, löytyy molempien puolien puhallus putkista ja sitten ilmastointi paneelista, ellei ole kattovalossa. Paineilmalla saa paskat pois, imuri kerää sitä aika tehokkaasti sinne ajankanssa.. Jos siis auton sammuttaessa tulee lämpötila näyttöihin kaks viivaa niin vikoja on tiedossa. Jos oireilee vaan aurinkoisella säällä / valosalla niin kokeilkaa laittaa pahvi tms. aurinkotunnistimen päälle. Löytyy keskeltä kojelautaa, musta nänni.
- Rusko Motorsport -
Kannattaa tarkistaa se pikku flekti mikä on siinä ilmastointi paneelin keskellä sijaitsevan ritilän takana, että toimiiko se lainkaan. Sen pitäisi imeä sisään ilmaa jonka mukaan se valvoo onko asetettu lämpötila ohjaamossa, jos se ei pyöri niin mittaa lämmöt sieltä paneelin takaa ja tää tuntuis olevan aika yleinen vika omegoissa. En lähtis puhaltelee paineilmalla siitä reiästä ettei mene mitään muuta paskaksi, vaan ottaisin auki sen paneelin.
Mulla oli täsmälleen samanlainen vika, joka korjaantui ulkoilmanlämpötilananturin vaihdolla.Eli b-omegan automaattinen ilmastointi sekoilee lämmön suhteen. Pitempiä matkoja talvella ajettaessa alkaa yhtäkkiä puhaltaa kylmää suoraa ulkoa kaikilla lämpötilasetuksilla, vaan hi asennolla saa ennään lämmintä sisälle. Taas kun sammuttaa ja antaa hetken seisoa nii pelaa taas normaalisti. Toisaalta taas joskus tuntuu että puhaltaa kaikilla asetuksilla taas niin kuumaa ku saa. Oisko ideoita, onko sisällä esim. misä antureita josa ois kosketushäikkää, tai vastaavaa?
-
Harrastaja8054
- 'Kadett'

Onko tuo ulkoilmanlämpöanturi sama, mistä monitoiminäyttö kattoo ulkolämpötilan, eli pitäiskö sillon senki näyttää mitä sattuu? Jos ei oo, niin mistä kohtaa tuo ulkoanturi mahtais löytyä?
Eipä näkyny viivoja sammuttaessa, mutta eipä kyllä oo niin pitkää tullut ajettua, että tuo kylmää olisi puskenutkaan.
Jääköhän viat muistiin? Eli jos viime viikolla on ollut häikkää, niin vieläkö vilkuttelee viivoja?
Jääköhän viat muistiin? Eli jos viime viikolla on ollut häikkää, niin vieläkö vilkuttelee viivoja?
Pitäs jäädä muistiin..
Zafira B 2.0T Sport
e91
e91
Joo, on sama ja mulla näytti tosiaan ihan mitä sattui... muistaakseni jotain -64C. Ainakin -02 Omegasta löytyy keskeltä etupuskuria säleikön välistä.Harrastaja8054 kirjoitti:Onko tuo ulkoilmanlämpöanturi sama, mistä monitoiminäyttö kattoo ulkolämpötilan, eli pitäiskö sillon senki näyttää mitä sattuu? Jos ei oo, niin mistä kohtaa tuo ulkoanturi mahtais löytyä?
Ilmastoinnilla pitäs olla oma ulkoilma anturi, puhaltimen kopassa. Ja viat jää muistiin, mutta jos ei sammuttaessa ole "esillä" niin ei näytä viivoja. B1 omegassa ajotietokoneennäytön antura on torvien läheisyydessä, torvet taas löytyy kun painaa nappia.Stiller kirjoitti:Joo, on sama ja mulla näytti tosiaan ihan mitä sattui... muistaakseni jotain -64C. Ainakin -02 Omegasta löytyy keskeltä etupuskuria säleikön välistä.Harrastaja8054 kirjoitti:Onko tuo ulkoilmanlämpöanturi sama, mistä monitoiminäyttö kattoo ulkolämpötilan, eli pitäiskö sillon senki näyttää mitä sattuu? Jos ei oo, niin mistä kohtaa tuo ulkoanturi mahtais löytyä?
- Rusko Motorsport -
-
Harrastaja8054
- 'Kadett'

Joo kun ainakin itellä tuo näyttö on aika lailla oikiaa mieltä ulkoilmanlämpötilasta. Noista vikakoodeista vielä et millälailla esillä, kun omassa ei tuota ajotietokonetta oo et pitäiskö viivojen tulla niihin konsolien näyttöihin?