Omega x20xev aloittelijan kansiremontti (öljynpaineongelma)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

Omega x20xev aloittelijan kansiremontti (öljynpaineongelma)

Viesti Kirjoittaja Hebbo »

Nyt tökkäs, v'''''ttaa, ahistaa.... :banghead: Eli ensimmäistä kertaa konetta aukomassa, ja vähän patti tilanteessa.

Irrotettuna jakopää, nokka-akselit + nostimet, pakosarja, ruiskun "jakotukki" suuttimineen. Mutta sitten se imusarja, olen löytänyt ja saanut irrotettua 7 kuparimutteria ja yhden pultin vas reunasta sarjaa. onko se vielä jostakin kiinni kun ei inahdakaan? Laturin korvakot näyttäs kyllä olevan siinä kiinni. Onko imusarjalla jotain lisäkiinnikkeitä/tukia alapuolella? Kun ei näe sinne, on semmonen letku ja piuhaviidakko edessä. Entä onko koneen takaa, sieltä rintapellin päästä otettava jotain irti (todella mukavan, eli helv'''' ahtaan näköinen paikka)?

Olis voinu tämänki kirjoittaa tuonne "Vituttaa topickin" puolelle! :) Mutta, josko täältä sais jotain neuvoja.

Käytössä on Vectran korjauskirja, mutta siinähän on kone poikittain. Omegan kirjaa en löytäny mistään, kirjakauppakin sano myyneensä loppuun ja kustantajalta ei enää saa...
- Omega Caravan CD -98, X20XEV
- "Antakaa määki huudan, määki olen kännissä..."
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

Re: Omega x20xev aloittelijan kansiremontti

Niin, omega on -98 vuosimallia, jos sillä jotain merkitystä.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ulkoa en muista tarkalleen kuinka monesta kohtaa se on kiinni, mutta kannen voi kyllä nostaa pois imusarjoineen. Helpompi pohtia sitä sarjan irrotusta kun on kansi pöydällä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

Niinpä tietysti. Välillä vaan miettii asioita turhan monimutkaisesti ja varovasti edeten, kun ei ole kokemusta.

Muistaako kukaan onko siellä imusarjan alapuolella niitä tukia/lisäkiinnikkeitä? Vai lähteekö ihan nostamalla ku kansi irti. Entäpä siellä koneen takana ne rojut, onko ne kannessa kiinni ja kuinka paljon haitolla nostaessa, eli onko välttämätöntä irrottaa?

Paljon kysymyksiä, vähän tilaa niin konehuoneessa kun autotallissakin (just mahtuu auto talliin, paitsi kun menee jatkaan hommia on ovet auki ja omenan perä ulkona), välillä vituttaa paljon ja välillä tosipaljon! Mutta, en perkele minä valita... :)
teusak
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja teusak »

kyllähän siellä virranjakajan puolella johtoja on. Olisin laittanut digikuvia vaan oli näköjään jo hävinneet koneelta.Tuossa purkuhommassa on muuten digikamera hyvä.Itse kun olin saanut aikoinaan kannen kiinni ,niin oli suuresti hyötyä aiemmin otetuista kuvista.Varsinkin sinne virrajakajan puolelle tulevista johdoista.
rampuli
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja rampuli »

Imusarjan alapuolelta pultti auki niin irtoo...
rausku72
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja rausku72 »

rampuli kirjoitti:Imusarjan alapuolelta pultti auki niin irtoo...
Juuri näin siellä imusarjan alapuolella on yksi 13mm kannalla oleva pultti, pääsee näkemään/käsiksi helpommin kun menee auton alle kattomaan..
Itse kanssa jonkin aikaa tuli ihmeteltyä, että miks ei imusarja irtoo, ennenkuin hokasin/löysin ton pultin... :o
Erno
Meriva OPC(gas), Manta -74, Manta -72, Manta -77, vectra c 3.2.
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

Joo, onhan siellä imusarjan alla lisätuki. Lähti suht helposti sen irrottamisen jälkeen imusarjakin ylös. :) Kansikin on jo irti, kylläkin makaa vielä paikallaan. Muutama letku kun irrotellaan niin voip nostaa poies ja kiikuttaa koneistamon pojille tarkistettavaksi.

Ajattelin samaan pläjäykseen putsata kaasuläppäkotelon ja tyhjäkäyntimoottorin. Saako ne tiivisteet tarvikkeena vai pitääkö hakee GM:ltä? Ainakaan Motonetilta ei sattunu silmään...

Niin, ja jos joku vois laittaa linkin siitä puhdistuksesta. Mulla ei jostain syystä haku löydä millään sitä ohjetta Ihan sama mitä kirjottaa, niin aina tulee "ei löytynyt". Jos jollain löytyis vielä se ulkomaankielinen, jossa on todella hyvä kuvasarja.
WernerOrre
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja WernerOrre »

Hebbo kirjoitti: Jos jollain löytyis vielä se ulkomaankielinen, jossa on todella hyvä kuvasarja.
http://users.volja.net/grebenm/plx/x20xev/x20xev.html
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

Tuleeko se virranjakaja kannen mukana, kun on irrotellu tarvittavat johdot? Vai pitääkö se ruuvailla irti? On niin ahtaat paikat että ei oikein pääse näkemään. Joku vesiletku on kans siinä kiinni, ja klemmari tietysti niin päin ettei pääse aivan helpolla puristamaan sitä auki... Oisko jippo miten ne saa helpoiten katkastua?
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Hebbo kirjoitti:Tuleeko se virranjakaja kannen mukana, kun on irrotellu tarvittavat johdot? Vai pitääkö se ruuvailla irti? On niin ahtaat paikat että ei oikein pääse näkemään. Joku vesiletku on kans siinä kiinni, ja klemmari tietysti niin päin ettei pääse aivan helpolla puristamaan sitä auki... Oisko jippo miten ne saa helpoiten katkastua?
Tulee se mukanakin.mutta kansi suht painava ja vaara tietysti kolhasta sitä jakajaa isolla painolla ei paljoo tarvii kun jotain särkyy.varsinkin yksi kubn nostaa sarjoineen ylös hatun.voi sen poiskin ottaa.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
teusak
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja teusak »

Muistaakseni itse tein niin,että kun kansi oli irti, nostin kantta eteenpäin että pääsee irrottamaan tarvittavat johdot ja letkut.Siellä virranjakajan vieressä on lämpöanturin johto,muista ottaa se myös irti.Kansi on tosiaankin melko painava yksin nostaa,mutta kun menee rintapellin päälle istumaan,ja laittaa jalat moottoritilan läpi maahan ei tarvi selkä koukussa nostaa...
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

Kone kasattu ja lähti jopa käyntiin. Eka käynnistyksellä aikas mielenkiintöiset äänet, mutta siitähän ne sit tasottu.

Nyt murheena on öljynpaine. Öljynpainevalo syttyy heti kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille. Öljyä on tikun mukaan riittävästi. Aluksi ei ollu mitään häikkää, mutta pienen koeajokierroksen aikana valo alkoi himmeämmin ilmoitella itestänsä, mutta nyt siis tyhjäkäynnillä kunnon loisteessa. Oisko ongelmanratkaisuja tiedossa, tai mahdollisia syitä asiaan. Muuten kone käy ajossa ihan ok.

Missä sijaitsee x20xev koneessa öljykello? Josko olis mahdollinen syypää... Suodatinta ruuvatessa paikalleen, tippu sieltä kiinnityspaikasta semmonen kierresysteemi, johon suodatin pyöritetään. Ruuvailin sen takas sinne, kylläkin vaan ihan sormitiukkuuteen, koska siinä ei ole kohtaa mistä vois avaimella kiristää.

Ja öljyähän sinne meni kahtakin sorttia, halpaa 5w-50 Pyroil 3,5l ja GM:n 5w-30 1,5l. Koska mulla olis tarkoitus käyttää koneessa se mikälie STP engine flush, sen takia tämmönen sotku. Lopulliseksi öljyksi huuhtelun jälkeen olis tarkoitus laittaa tuota edellämainittua GM:n öljyä. Suodatin on uusi, samoin kun huuhtelun jälkeen vaihdetaan uus.
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Hebbo kirjoitti:Kone kasattu ja lähti jopa käyntiin. Eka käynnistyksellä aikas mielenkiintöiset äänet, mutta siitähän ne sit tasottu.

Nyt murheena on öljynpaine. Öljynpainevalo syttyy heti kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille. Öljyä on tikun mukaan riittävästi. Aluksi ei ollu mitään häikkää, mutta pienen koeajokierroksen aikana valo alkoi himmeämmin ilmoitella itestänsä, mutta nyt siis tyhjäkäynnillä kunnon loisteessa. Oisko ongelmanratkaisuja tiedossa, tai mahdollisia syitä asiaan. Muuten kone käy ajossa ihan ok.

Missä sijaitsee x20xev koneessa öljykello? Josko olis mahdollinen syypää... Suodatinta ruuvatessa paikalleen, tippu sieltä kiinnityspaikasta semmonen kierresysteemi, johon suodatin pyöritetään. Ruuvailin sen takas sinne, kylläkin vaan ihan sormitiukkuuteen, koska siinä ei ole kohtaa mistä vois avaimella kiristää.

Ja öljyähän sinne meni kahtakin sorttia, halpaa 5w-50 Pyroil 3,5l ja GM:n 5w-30 1,5l. Koska mulla olis tarkoitus käyttää koneessa se mikälie STP engine flush, sen takia tämmönen sotku. Lopulliseksi öljyksi huuhtelun jälkeen olis tarkoitus laittaa tuota edellämainittua GM:n öljyä. Suodatin on uusi, samoin kun huuhtelun jälkeen vaihdetaan uus.
ois kyllä järkevin mitata ne paineet ennen kuin paljo käyttelee..ettei esim roskaa päässy johkin tukkimaan.ilmeisesti nesteitä ei jäänyt öljypohjaan,kun vaihoit jälken öljyt.?
Onko lämmöt normaalit rempan jälkeen ollu.Tuo himmeästi palaminen vähän outo.mielestäni palaa tai ei.jos mihin ottaa väliltä niin syttyy,kun yksipiuhainen liitin kellolle.
Öljyn paine mittaukseen kyllä alkasin ekana.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Hebbo
'Kadett'
'Kadett'

e
terokimmo kirjoitti:
Hebbo kirjoitti:Kone kasattu ja lähti jopa käyntiin. Eka käynnistyksellä aikas mielenkiintöiset äänet, mutta siitähän ne sit tasottu.

ois kyllä järkevin mitata ne paineet ennen kuin paljo käyttelee..ettei esim roskaa päässy johkin tukkimaan.ilmeisesti nesteitä ei jäänyt öljypohjaan,kun vaihoit jälken öljyt.?
Onko lämmöt normaalit rempan jälkeen ollu.Tuo himmeästi palaminen vähän outo.mielestäni palaa tai ei.jos mihin ottaa väliltä niin syttyy,kun yksipiuhainen liitin kellolle.
Öljyn paine mittaukseen kyllä alkasin ekana.
Ennen remonttia valutin vanhat öljyt ihan vaan tyhjennyspropun kautta, en tiedä onko voinu jäädä öljypohjaan nesteen jämiä. Tänään käyn huuhtelemassa sekä öljy- että jäähdytyspuolen niillä puhdistusaineilla.

Lämmöt on ihan normaalit, eli siinä 92-95°C. Auton seistyä yön yli, ainakaan lyhyen (n. 10km) ajon jälkeen ei valo palanut.

Tuolla himmeästi palamisella tarkoitin sitä, että valo alkoi vilkutella eikä heti loimottanu täysin tyhjäkäyntikierroksilla. Pitää käydä läpi nuo anturit ja se suodattimen jalka samalla kun vaihtelee nesteet. Niin, vielä jos joku vois kertoa sen öljykellon sijainnin...
Vastaa Viestiin