Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Otsikon mukaista toimenpidettä ois tarkoitus ruveta vääntämään
Osaako kukaan kertoa mistä sais lukitustyökalut hommaan, että jako ei heti ensikättelyssä mene persiilleen.
Soitin muutamaan autoliikkeeseen ja osa ei edes rupea tekemään tohon jakopään remppaa.
Joten säästetään rahaa ja tehdään itse
Tai jos joltain löytyy nurkista pyörimästä ja voisi lainata niitä niin voin jotain euroja heittää
Aiheesta näköjään puhuttu ennenkin ja toimenpiteessä nyt ei mitään sen kummempia erikois-kikkailuja vissiin tarvitse? Haynesin opas apparina mukana
V-koneeseen en ole ennen rempppaa tehnyt, normimyllyyn kylläkin.
pilipali kirjoitti:Otsikon mukaista toimenpidettä ois tarkoitus ruveta vääntämään
Osaako kukaan kertoa mistä sais lukitustyökalut hommaan, että jako ei heti ensikättelyssä mene persiilleen.
Soitin muutamaan autoliikkeeseen ja osa ei edes rupea tekemään tohon jakopään remppaa.
Joten säästetään rahaa ja tehdään itse
Tai jos joltain löytyy nurkista pyörimästä ja voisi lainata niitä niin voin jotain euroja heittää
Aiheesta näköjään puhuttu ennenkin ja toimenpiteessä nyt ei mitään sen kummempia erikois-kikkailuja vissiin tarvitse? Haynesin opas apparina mukana
V-koneeseen en ole ennen rempppaa tehnyt, normimyllyyn kylläkin.
Niistä työkaluista oli juttua jokin aika sitten.parikin malli tais olla.
En nyt ite jaksa hakee ,ku ei enään taas silmät auki pysy.mut sielläne o jaohjeitakin oli.
Ja olihan sen joku tehnyt kejullakin jakopään muutoksen.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
jariz kirjoitti:Ihme pajoja jotkut mitkä ei edes lähde yrittämään tota remppaa. Onnistuu kuitenki ihan kotiasentajaltaki perustyökaluilla.
Miten tarkistat nokkien ajoituksen ilman sitä siihen tarkoitettua työkalua ?
Ja en minäkään korjaamoyrittäjänä lähtisi tuota hihnaa vaihtamaan ilman asianmukaisia välineitä firmalla kun on jonkinlainen vastuu tekemästään työstä.
Joten jos vähänkään epäilyttää niin parempi on ettei edes aloita koko hommaa.
On useampi tovi, kun viimeksi V6 Opelin jakopäätä on katsellut.
Eikös siellä ole normaalit ajoitusmerkit, joista jakopään ajoitustarkastetaan. Työkalut helpottavat (=nopeuttavat) työtä huomattavasti, koska niillä estetään nokkien pyörähtäminen SIIS VAIHDON AIKANAN (säädön aikana).
Moottori jakopäässä on enempi hilppeita kuin X20XEV vastaavassa, mutta sinänsä samanoloisia.
Itse hommaisin minimi varusteena kaksi dohc moottorin nokkien lukitustyökalua ja sitten loput hoitaisin lukkopihdeillä ja oma tekemillä lukitustyökaluilla.
Ei ne lukitus työkalut siellä säädön aikana ole vaan hihnan asennusvaiheessa,on sielä merkit mutta ne ei satu samaan kohtaan kuin tuossa ajoituksen tarkistus työkalussa.
Kampiakselin lukitus työkalu piti vissiin laitaa paikalleen kun konetta on pyöritetty se 2 kierrosta hihnan asennuksen jälkeen.
Sitten nokkien tarkistus ja säätö ja jälleen 2 kierrosta ympäri jne...
Kullä sen käymään saa ja kestää varmasti kasassakin ilman noita työkalujakin sitä en väitä.
Nokat vaan saa paremmin kohdalleen tuolla työkalulla.
telwin kirjoitti:Ei ne lukitus työkalut siellä säädön aikana ole vaan hihnan asennusvaiheessa,on sielä merkit mutta ne ei satu samaan kohtaan kuin tuossa ajoituksen tarkistus työkalussa.
Kampiakselin lukitus työkalu piti vissiin laitaa paikalleen kun konetta on pyöritetty se 2 kierrosta hihnan asennuksen jälkeen.
Sitten nokkien tarkistus ja säätö ja jälleen 2 kierrosta ympäri jne...
Kullä sen käymään saa ja kestää varmasti kasassakin ilman noita työkalujakin sitä en väitä.
Nokat vaan saa paremmin kohdalleen tuolla työkalulla.
Itse pistin virheellisesti säädöstä... Eihän siellä ole mitään säätöä, merkit ovat kohdillaan tai sitten ei...
Ajoitusmerkit ovat myös moottorissa ja hihnapyörissä, siihen ei tarvita työkaluja.
No miten vain,mutta se välipyörä siinä lohkon yläosassa vaikutaa vectrassa etummaiseen nokkapariin ja kiristin pyörä vaikutaa takimmaisen nokkaparin ajoitukseen.
Ja ainakin niisä vectroissa mihin hihnan olen vaihtanut niin nokkapyörien ja taustalevyn merkit ei ole aivan kohdakkain kun nokkapyörän merkit on työkalun merkkien kanssa kohdakkain ??
Voihan noissakin olla eroja.
Tuolla on aika hyvät kuvat aiheesta > http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... M%26sa%3DG
Ohjeet on tosin saksaksi,ja kyllä siellä tosiaan on 2 välipyörää ja kiristin.
Kyllähän tuo kiristin jotain vaikuttaa ajoitukseen > löysä hihna aiheutaa nokkien ajoituksessa heittoa.
Muistelin että tuo alempi välipyörä ei olisi epäkeskeinen mutta voin muistaa väärinkin.
jariz kirjoitti:On se alin pyörä epäkesko.
Mitä eroa on uudemmalla 120tkm vaihtovälin jakopäällä tohon vanhempaan 60tkm?
Automuovilta sanoivat että sarjat ei käy ainakaan ristiin kun tiedustelin samaa asiaa/eroja sarjoissa. ainakaan ei pitäis.
varaosakuvissa ero uusimmassa(3.2 -02->) on ylempien pyörien kasvatettu väli, ylärullien teline/rullat joka tulee sarjassa on siirretty kiinnityspaikkoja.
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella
Mä kyllä oon vaihtanu noi jakopäät ihan normi työkaluilla, eli lukkopihdit vain niihin nokkapyöriin kiinni sopivalla tiukkuudella niin ei kaikki hajoa. Kannattaa kyllä ennen purkua pyöritellä se jakopää kohileen. Ja tuola V6 viritys palstalla on se V6 koneiden korjausopas, helpottaa huomattavasti tuota moottorin remontointia. Ja mulle on sitten turha mutista mitään noista työkaluista, olen todennut toimivaksi, kun kerran saanut jo 4:ään V6 moottorin jakopäät vaihdettua. Ja aina on ollut kohdillaa, senhän kuulis jo äänestä jos jako ei ole noissa kohdallaan.
TDIC kirjoitti:
Automuovilta sanoivat että sarjat ei käy ainakaan ristiin kun tiedustelin samaa asiaa/eroja sarjoissa. ainakaan ei pitäis.
varaosakuvissa ero uusimmassa(3.2 -02->) on ylempien pyörien kasvatettu väli, ylärullien teline/rullat joka tulee sarjassa on siirretty kiinnityspaikkoja.
Ja tähän voin sanoa että erona on se alumiini palikka missä kiristin ja yläpyörä on kiinni. Muut osat on samoja osanumeroiltaan. Näin ainakin 98 vectrassa, jossa oli uudempi kuin noissa -94-98.
BMW E46 318 Touring "2.8IA"
BMW E46 328i "3.0" limo projekti
BMW E46 330D Touring -03
BMW E30 Touring 320
BMW E30 Touring 318 "2.0"
BMW E30 Touring 325i 4x4
Saab 9-3 2.0 -01
Snowman kirjoitti:Mä kyllä oon vaihtanu noi jakopäät ihan normi työkaluilla, eli lukkopihdit vain niihin nokkapyöriin kiinni sopivalla tiukkuudella niin ei kaikki hajoa. Kannattaa kyllä ennen purkua pyöritellä se jakopää kohileen. Ja tuola V6 viritys palstalla on se V6 koneiden korjausopas, helpottaa huomattavasti tuota moottorin remontointia. Ja mulle on sitten turha mutista mitään noista työkaluista, olen todennut toimivaksi, kun kerran saanut jo 4:ään V6 moottorin jakopäät vaihdettua. Ja aina on ollut kohdillaa, senhän kuulis jo äänestä jos jako ei ole noissa kohdallaan.
TDIC kirjoitti:
Ja tähän voin sanoa että erona on se alumiini palikka missä kiristin ja yläpyörä on kiinni. Muut osat on samoja osanumeroiltaan. Näin ainakin 98 vectrassa, jossa oli uudempi kuin noissa -94-98.
kyllähän ne vaihtuu ilmanki mutta on se mukavampi nuilla työkaluilla vaihtaa, oon ilman työkaluja itekkin vaihtanu ja parit työkaluilla niin on se mukavampi kun ei tarvi leikkiä pihtien tms. kanssa...
kolmea sarjaa on V6:siin saatavilla, mitat(rullien ulkoreunoista tuo mitta) menee näin:
.
216,1mm prikka 5mm
206,6 prikka 11mm
241,8 prikka 11mm
moottorinumeron mukaanhan nuo menee kun ovat "Yrittäneet" saada remminkulkua paremmaksi...
VXdiag(MDI)/Tech2/OpCom/Opelscanner testerit..yv:llä yhteys, pohjois-pohjanmaan alueella
eiköhän näillä ohjeilla se jakopääremppa saada tehtyä
Ekegreniltä tilaan moottorinumeron perusteella remmin ja hilut ni tulee ainakin oikeat
Koitan vielä kalastella jostain niitä virallisia lukitustyökaluja ja jos ei ala löytyy ni sit mennään lukkopihdeillä ja omilla patenteilla