SYÖTTÖPUMPUN VIKA... MIKÄ ???
-
farmariauto
- 'Admiral'

SYÖTTÖPUMPUN VIKA... MIKÄ ???
heip
Niin esim. astra 2001 dsl mikä niissä syöttöpumpuissa oikein hajoaa, kuluvat rattaat vai elektroniikka konkat, johdot yms. miksei niitä saa jokin elektroniikkamies esim. korjattua jos vika vaikka ohjausboksissa.
kiitos mahd vast.
Niin esim. astra 2001 dsl mikä niissä syöttöpumpuissa oikein hajoaa, kuluvat rattaat vai elektroniikka konkat, johdot yms. miksei niitä saa jokin elektroniikkamies esim. korjattua jos vika vaikka ohjausboksissa.
kiitos mahd vast.
Re: SYÖTTÖPUMPUN VIKA... MIKÄ ???
Pumpun päällä oleva elektroniikkalaatikko kyrvähtää. On tehdy "moduulirakenteiseksi" eli ei voi korjata. On niitä muutamat yrittäneet.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Jep, eli elektroniikka on tehty "bondaamalla". Eli elektroniikka yksikössä ei ollut kuin 2-3 normaali komponenttia ja loput IC:t ja tehokomponentit ovat paljaita puolijohdepaloja jotka on bondattu langoilla piirilevyyn.
Tutkin yhden boksin ja siinä bondauslanka oli irronnut tehopuolijohteen pinnasta. En ole ainakaan kuullut että uudelleen bondausta kukaan olisi koti olosuhteissa onnistunut tekemään... Varsinkin kun koko boksi on täynnä pehmeää geeliä pitämässä langat kurissa tärinässä.
Tutkin yhden boksin ja siinä bondauslanka oli irronnut tehopuolijohteen pinnasta. En ole ainakaan kuullut että uudelleen bondausta kukaan olisi koti olosuhteissa onnistunut tekemään... Varsinkin kun koko boksi on täynnä pehmeää geeliä pitämässä langat kurissa tärinässä.
Opel Zafira 2.0D -01
Ford Taunus GT 2000 V6 -72
Ford Taunus 12m TS -65 (x2)
Onko vika varmuudella aina noissa bondausten irtoamisissa, eikä itse komponentit kärähtänyt? En väitä, että niin olisi tapahtunut, mutta siinä geeliä velloessa luulisi helposti itse katkaisevan ne bondaukset? Itselläni on jonkinlainen mahdollisuus uudelleenbondaukseen, mutta ei ole onneksi vielä kärähtänyt tuo ohjainboksi. 265 tkm takana, joten sitä odotellessa.jryti kirjoitti:Jep, eli elektroniikka on tehty "bondaamalla". Eli elektroniikka yksikössä ei ollut kuin 2-3 normaali komponenttia ja loput IC:t ja tehokomponentit ovat paljaita puolijohdepaloja jotka on bondattu langoilla piirilevyyn.
Täysin mahdollista että puolijohde on myös kärynnyt. Geeli on läpinäkyvä joten tuo irtoamisen näki koskematta geeliin. Kun ottaa huomioon että nuo viat tapahtuu lämmön myötä, niin äkkikseltään voisi luulla että kompo on lämmennyt ja lanka on "palanut" irti. Lisäksi puolijohteen pinta näytti myös puoltavan tätä teoriaa kun siihen oli jäänyt n 2mm läiskä siihen kohtaan mistä lanka oli lähtenyt.rökösö kirjoitti:Onko vika varmuudella aina noissa bondausten irtoamisissa, eikä itse komponentit kärähtänyt? En väitä, että niin olisi tapahtunut, mutta siinä geeliä velloessa luulisi helposti itse katkaisevan ne bondaukset? Itselläni on jonkinlainen mahdollisuus uudelleenbondaukseen, mutta ei ole onneksi vielä kärähtänyt tuo ohjainboksi. 265 tkm takana, joten sitä odotellessa.
Opel Zafira 2.0D -01
Näin on luultavasti käynyt kun kerran chipilläkin näkyy vaurioita. Oikein hyvällä säkällähän se bondauslanka olisi voinut toimia sulakkeena, mutta heikot taitaa olla mahikset. Toivottavasti ei tarvi ite nähdä tuollaistajryti kirjoitti: Täysin mahdollista että puolijohde on myös kärynnyt. Geeli on läpinäkyvä joten tuo irtoamisen näki koskematta geeliin. Kun ottaa huomioon että nuo viat tapahtuu lämmön myötä, niin äkkikseltään voisi luulla että kompo on lämmennyt ja lanka on "palanut" irti. Lisäksi puolijohteen pinta näytti myös puoltavan tätä teoriaa kun siihen oli jäänyt n 2mm läiskä siihen kohtaan mistä lanka oli lähtenyt.
Mites muuten, jos tuollaisen yrittäisikin korjata, kuinka vaivalloista testaaminen olisi? Pitääkö pumppu ruuvata kokonaan takaisin paikalleen ennen kuin tulokset näkee?
Vectra B -98 DTH
Voit ottaa pelkän boxin irti pumpusta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Se hopealanka oli kohtuullisen jykevää evästä. Ainakin piirikortilla (joku keraaminen kortti) olleisiin kultalankoihin verrattunarökösö kirjoitti: Näin on luultavasti käynyt kun kerran chipilläkin näkyy vaurioita. Oikein hyvällä säkällähän se bondauslanka olisi voinut toimia sulakkeena, mutta heikot taitaa olla mahikset. Toivottavasti ei tarvi ite nähdä tuollaista![]()
Mites muuten, jos tuollaisen yrittäisikin korjata, kuinka vaivalloista testaaminen olisi? Pitääkö pumppu ruuvata kokonaan takaisin paikalleen ennen kuin tulokset näkee?
Jossakin oli ohjeet tuon pumpun mittaamiselle yleismittarilla. Siinä pääteltiin vastuksen perusteella onko boksi pimeänä.
Olisi mielenkiintoista tietää onko muissa pumpuissa ollut tuo sama vika? Siis että juuri tuon yhden puolijohteen bondaus on irronnut....Pitäisi tutkia lisää pumppuja.
Opel Zafira 2.0D -01
- StarBreakeR
- 'Diplomat'

kiinnostais kovasti tuommonen rikkonaine poksi saada käsiinsä.. jos joku viittis paiskata ni ois jees. 
Pahimman savun hälvettyä vaihdetaan 6" galvanoidut sulakkeisiin.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Zafira-A-OPC, Astra-F-Cabrio, Ascona-A-3.0t
Vianlukua, security code ja ohjelmointeja.. silloin kun jaksaa.
Jospa jatkan tämmöseen ketjuun..
Potilaana Astra G 2000 2.0DTI ajettu 420000km. Kolme kertaa tehny, että lähtee hyvin käyntiin, mutta sammuu samantien. Nyt kolmannen kerran jälkeen en ole saanut enää käyntiin. Ilmavaivahan tuo on varmastikin ollu, nyt aloin asiaa tutkimaan avaamalla suodattimen mutta se oli tyhjä? No vaihdoin putsarin ja täytin sen dieselillä, yritin käynnistää, mutta ei vaan lähde.. Mitähän seuraavaksi..
Paluuletkuja ei ole vaihdettu.. muuten ei ole kyllä autosta ollu pahaa sanottavaa, ainoastaan laturin, iskarit ja pyörän navan olen vaihtanut. Itse olen ajanut 150000km.
Mikä johto muuten tulee suodattimelle?
Potilaana Astra G 2000 2.0DTI ajettu 420000km. Kolme kertaa tehny, että lähtee hyvin käyntiin, mutta sammuu samantien. Nyt kolmannen kerran jälkeen en ole saanut enää käyntiin. Ilmavaivahan tuo on varmastikin ollu, nyt aloin asiaa tutkimaan avaamalla suodattimen mutta se oli tyhjä? No vaihdoin putsarin ja täytin sen dieselillä, yritin käynnistää, mutta ei vaan lähde.. Mitähän seuraavaksi..
Paluuletkuja ei ole vaihdettu.. muuten ei ole kyllä autosta ollu pahaa sanottavaa, ainoastaan laturin, iskarit ja pyörän navan olen vaihtanut. Itse olen ajanut 150000km.
vaikuttas paluuletku vialta ainakin itsellä teki vanhassa G Astrassa saman ku oli suuttimien paluuletkut huonossa kunnossa... se vaan teki ton käyntiin lähtemisen kerran...JRA kirjoitti:Jospa jatkan tämmöseen ketjuun..
Potilaana Astra G 2000 2.0DTI ajettu 420000km. Kolme kertaa tehny, että lähtee hyvin käyntiin, mutta sammuu samantien. Nyt kolmannen kerran jälkeen en ole saanut enää käyntiin. Ilmavaivahan tuo on varmastikin ollu, nyt aloin asiaa tutkimaan avaamalla suodattimen mutta se oli tyhjä? No vaihdoin putsarin ja täytin sen dieselillä, yritin käynnistää, mutta ei vaan lähde. Eikös sen kuitenkin pitäisi lähteä ainakin hetkeksi käyntiin juottamalla putsarin kautta löpöä?
---Ketola Drift Team---
Viestissä esitetyt mielipiteet eivät edusta OCF:n virallista kantaa ellei näin erikseen mainita.
Viestissä esitetyt mielipiteet eivät edusta OCF:n virallista kantaa ellei näin erikseen mainita.
[ Ilmavaivahan tuo on varmastikin ollu, nyt aloin asiaa tutkimaan avaamalla suodattimen mutta se oli tyhjä? No vaihdoin putsarin ja täytin sen dieselillä, yritin käynnistää, mutta ei vaan lähde.. Mitähän seuraavaksi..
Itse veikkaan pumppuvikaa kerran suodin mennyt tyhjäksi
toivottavasti olen väärässä 
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Astra G 1.6 8V
Jäin itsekseni miettimään tätä niin jos pumppu hajoaa eikö suodattimeen silloin jäisi ainetta paremminkin?jjvirtan kirjoitti:[ Ilmavaivahan tuo on varmastikin ollu, nyt aloin asiaa tutkimaan avaamalla suodattimen mutta se oli tyhjä? No vaihdoin putsarin ja täytin sen dieselillä, yritin käynnistää, mutta ei vaan lähde.. Mitähän seuraavaksi..
![]()
Jos tankilta tulevassa putkessa vuoto niin silloin imisi suodattimen tyhjäksi.
En väitä vaan kysyn...
Opel kadett C useita eri tekniikoilla 1,2-1,9 turbo
Hmm näinhän se voisi olla.. täytyypä vilkaista missä kunnossa letkut on.ramo79 kirjoitti:Jäin itsekseni miettimään tätä niin jos pumppu hajoaa eikö suodattimeen silloin jäisi ainetta paremminkin?jjvirtan kirjoitti:[ Ilmavaivahan tuo on varmastikin ollu, nyt aloin asiaa tutkimaan avaamalla suodattimen mutta se oli tyhjä? No vaihdoin putsarin ja täytin sen dieselillä, yritin käynnistää, mutta ei vaan lähde.. Mitähän seuraavaksi..
![]()
Jos tankilta tulevassa putkessa vuoto niin silloin imisi suodattimen tyhjäksi.
En väitä vaan kysyn...
Noin on vaan täällä kaverit kertoneet joilta pumppu mennyt.Suodatinkuppi menee tyhjäksi ja kun täytät sen ja starttailet se on taas tyhjä.Kokeile itse.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Astra G 1.6 8V