kysymyksiä viisaammille lastutuksesta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-07-24 23:32, 18E wrote:
Autonvalmistajat tuskin laittavat vaihdelaatikot kestämään tee-se-itse miesten viritelmiä. Ihan kustannussyistä. Mutta ainahan niillä on pieni "turvavara" ettei osat hajoa ennenaikojaan (kuluminen jne huomioitava).
Tuo on varmasti totta useimmissa autoissa.
Tosin tässä tapauksessa on pienen "opiskelun" ja selvittelyn seurauksena käynyt ilmi että esim voimansiirto on käytännössä sama kuin seuraavassa,isommalla koneella varustetussa mallissa..joten ainakin teoriassa pitäisi kestää vaivatta..
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2003-07-24 23:09, mä wrote:
mitä mieltä olette ylipäätään lastuvirityksestä? Onko se järkevää? Hajottaako konetta..vai riippuuko koneen/voimansiirron kestävyys tässäkin tapauksessa siitä kuinka railakkaasti niitä tehoja käyttelee?

Toisaalta mainosmiesten puheet asian riskittömyydestä ja samaan aikaan esim tässä tapauksessa noin 35-40hp tehonnoususta tuntuu hieman liian lupaavalta ollakseen ihan niin totta kuin luvataan.
Varmaankin tuon määrän heppoja saa 2,3l kompurakoneesta suht vaivatta kyllä irti..mutta mitkä on seuraukset?
Auton virityksiä tekee moni ja niistä voi olla montaa mieltä.

Nykypäivänä maailmasta (tai suomestakin) löytyy useampi kaveri, joka saa lastussa bitin poikittain, mutta harvempi kaveri ymmärtää sen lisäksi myös moottorin päälle.

Lastuviritys on varmaan perusteltua muutamissa moottoreissa. Jos tehdas tekee moottoriversio erot pelkällä ECUlla tai sen ohjelmalla. Niin sen varmaan voi tehdä myös moni muukin... Monta kertaa tehdas tekee myös muutakin kuin lastun (välijäähdytin, öljynjäähdytin jne...)

Voi olla että tehokkaammassa ja tehottomammassa mallissa erona on vain hinta ja lastu. Mutta kun on tehtaan lastu, niin tehdas on valmis myös takuuseen korjaamaan pitemmälle (hinta ero varattu suurentuneisiin takuu kuluihin).

Vaihdelaatikot mitoitetaan pääasiassa suurimman vääntömomentin suhteen ja sitten lasketaan noita kytkimen lipsautuksia vielä päälle riittävä määrä.

Raakana valoista lähdöillä ja rajuilla 1-2 vaihteen vaihdoilla voi lyhentää vaihdelaatikon ikää helposti...

Taisainen maksimi vääntö on laatikolle helpompaa, mutta senkin kestolla on rajansa.

Lastuvirityksen voisin ottaa omaan autooni (olisi auto ahtamaton tai ei).

Ensiksi ottaisin selvää mitä eroja on tehokkaimmissa versioissa vastaavalla koneella ja voimansiirrolla. Sitten mitä ongelmia tehtaanjäljiltä niissä autoissa on...

Sitten jos nämä olisi ok, niin tutustumaan lastuvaihtoehtoihin. Muutamien lastuvalmistajien kotisivuilla on sellaisia aikamoisia virheitä, ettei he ymmärrä että teho- ja vääntökäyrä liittyvät toisiinsa (ei sitä ymmärrä aina TMn toimittajatkaan). Siis en ostaisi heiltä lastua. Jos ei ymmärrä perusasioita, niin tuskin he osaavat mitään syvällisempää...

Sitten kun löytyisi sopiva lastu niin haluan sen autoon kiinni ja testaan pitääkö se paikkansa mitä luvataan. Eli tehopenkkiin ennen ja jälkeen lastun asennuksen, pakulutuksen saa selville penkissä aika luotettavasti miten pakulutuksen käy, no tietenkin lisäksi pienet testiajot...

No harkinnassa on omaankin on unichip, siis jos sen hankin tarkoitus on tehdä säätö itse... Sen hyviä puolia on siirrettävyys autosta toiseen.

Siis suhtaudun lastuihin syvällä epäluottamuksella, sillä ne voivat olla kuin nenä päähän tai perseeseen.

j.h

Jos Unichipin hankin, niin täytyy etsiä lainaksi tehopenkki, moottoritesteri ja säätövermeet :wink:, :wink:

http://www.dastek.co.za/
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Kiitoksia taas informaatioista :smile:

Tuo unichip on itelläkin tässä yhtenä vaihtoehtona..tiettyjä selkeitä etujahan sillä on,mutta "haittapuolena" tavallisiin lastuihin verrattuna vaikuttaisi olevan selvästi korkeampi hinta.

Vaikuttaisi siltä että lastulla ja lastulla on eroja..ilmeisesti voi olla huomattaviakin eroja..ja ilmeisesti myös on monenmoista kauppamiestä ja lastun asentajaa..Joten:

Vielä tahtoisin mielipiteitä/ kokemuksia siitä kuka valmistaa hyviä lastuja..ja kuka niitä luotettavasti myy ja asentaa.

Välttämättä ei nimittäin heti kättelyssä herätä luottamusta firma jonka päätoimiala on hälyyttimet ja muut sähkövempaimet..ja siinä sivussa myös lastut ja niiden asentaminen. Meinaan vaan että olen kanssa siinä uskossa että moottorin päällekin olisi hyvä jotain ymmärtää..ei pelkästään bittien..kun lastua asentaa..
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Unichipin etuna voidaan pitää siirrettävyyttä, ei ole autokohtainen (tietenkin ohjelmointi on autokohtainen, mutta rauta on yleismallia). Joten se on helppo ottaa pois ja siirtää toiseen autoon.

Lastuilla ja lastuilla on eroja ja vielä toisella voi olla paremmat lastus X merkin Y auton moottoriin ja toisella toiseen moottoriin. Siis yleistäminenkin voi olla vaarallista...

Superchips F-Astra C20XE ei saatu mitään iloa (saman voi lukea tuulilasista, tosin Vectrassa).

Keskustelin tuon kompura mersun lastutuksesta viime keväänä. Asia ei ollut ns. kiinnostava, joten ei jaksa muistaa tarkempia yksityiskohtia. Eikös tuohon ole tarjollalastu ja pienempi ahtimen hihnapyörä. Se yhdistelmä oli kuulemma aika tehokas...

Toisaalta monet lastun asentajat osaa fyysisen lastun asennuksen ja kaikki noteraattava JÄRKI on eeprom ohjelmoijalla ulkomailla. Tämäkin voi olla hyvä vaihtoehto, mutta noista lastuista kannnattaa kysyä referenssejä. Eli kellä on samanlainen lastu tälläisessa autossa ja onko hänelle yhteystietoja...

j.h
18E
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja 18E »

Tuo unichip on itelläkin tässä yhtenä vaihtoehtona..tiettyjä selkeitä etujahan sillä on,mutta "haittapuolena" tavallisiin lastuihin verrattuna vaikuttaisi olevan selvästi korkeampi hinta.
Mistä lähtien on saanut hyvää ja halpaa samassa pakkauksessa.. :wink:

Hestecin ja Haltecin lastun softia löytyy webistä. Niihin kannattaa tutustua etukäteen niin näkee miten lastua voi operoida. Olennainen tekijä on lastun ominaisuuksilla eli mitä tunnistimia boksi voi käyttää hyödykseen ja kuinka monipuolisia valikoita (asetuksia) on.

Periaatteessahan itsekin voisi ja voi tehdä boksin (webissä ohjeet) jolloin laittaa tietyn kierrosten mukaan tietyn määrän sähköä suuttimille(aika).
Ilman dynoa en lähtisi tekemään mitään! Mieluiten niin, että itse saisi olla vierellä tutkimassa kun ammattilainen tekee.
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

[/quote]

Hestecin ja Haltecin lastun softia löytyy webistä. Niihin kannattaa tutustua etukäteen niin näkee miten lastua voi operoida.
[/quote]

Itse olen kirjoittanut näitä ajatuksella vaihdetusta EEPROMissta, uudelleen ohjelmoidusta taikka ECUn tietoja muokkaavasta säätöboxista, kuten Unichip. Näissä kaikissa on käytössä oma alkuperäinen moottorinohjausjärjestelmä omine komponentteineen.

Ohjelmoitavat moottorin ohjausjärjestelmät Haltec, Hestec, MBE, DTA, Motec jne ovat kokonaan oma maailmansa. Toki niihen kannattaa tutustua, sillä tietoahan ei ole koskaan liikaa...

j.h

Periaatteessa "Muut tekee mitä osaa ja minä teen mitä haluan." Käytännössä on hiukka vielä hiomista...
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-07-29 12:44, 18E wrote:
Ei varmaan mistään lähtien..ja itse olen ylipäätään jokatapauksessa sitä mieltä että hyvä ja halpa eivät mahdu samaan pakettiin missään asiassa.

Mutta sikäli kun yhtään olen ymmärtänyt sitä materiaalia jota olen tässä aiheesta lueskellut niin unichip on kuitenkin hieman eriasia kuin "perinteinen" lastun vaihto/päivitys..eli sikäli niitä on huono verrata keskenään hintojenkaan suhteen.
Unichip on lienee ilman muuta parempi vaihtoehto kuin lastu..mutta tällä ajatusmallilla unichipiä parempi vaihtoehto olisi tehdä lastun lisäksi muutoksia myös ahtimeen ja koneeseen..näin tulos olisi taas parempi,mutta hintakin korkeampi..ja kaikkein paras vaihtoehto olisi tietenkin ostaa auto jossa potkua löytyy niin paljon että lisäpiristystä ei kaivata. :smile:

Tosin lastujenkin hinnoissa on aika huomattavia eroja..tällä hetkellä saamieni tarjousten vaihtelu taitaa olla 500e- 900e..eli melkoinen kuitenkin.

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-07-29 15:18 ]</font>
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Niin sitä piti vielä kysyä että onko porukalla tietoa/ kokemuksia mistä/keneltä täällä eteläsuomessa kannattaisi lastua+asennusta kysellä?
TMuukkonen kun on vähän kaukana..vaikka ihan asialliselta siellä väki vaikuttaakin niin ei ihan niin kauas jaksais kähteä..
Miksu.
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Miksu. »

Kyseleppäs P&J Powerista Hollolasta.
Puh:0407554422 tai 0407552532
Unichip lastuja asentaa ja säätää penkissä samalla.
Hyvä palvelu ja hyviä tuloksiakin on porukka saanut.
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-07-29 18:46, Miksu. wrote:
Kyseleppäs P&J Powerista Hollolasta.
Puh:0407554422 tai 0407552532
Unichip lastuja asentaa ja säätää penkissä samalla.
Hyvä palvelu ja hyviä tuloksiakin on porukka saanut.
Heiltä en oo vielä kysellytkään..kiitoksia :smile:
Vastaa Viestiin