Astra -95, "uusi" auto, vanhat viat?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
wbod
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja wbod »

Ensimmäinen oma opel on nyt ostettuna. Eli tuli hankittua tollanen vm -95 Opel Astra, ajettu 250 000. Moottorin mallia en tiedä, tilavuutta 1,8 litraa ja tehoa 85kw. Rekisteriotteessa lukee oikeen Sport, löytyyhän autosta oikeen sporttipenkit lämppäreillä, kuskin airbag ja lohkolämmitin. Hieno peli...
Koeajolla ei mitään erikoista löytynyt, mutta nyt kun autolla on muutamia kymmeniä kilometrejä ajettu niin alkoihan niitä pikkuvikojakin löytyä. Moottorin lämpömittari ei nouse sinne 90 asteen tienoille vaan jää sen sinisen alueen yläreunalle. Lämpöä tulee auton sisälle ihan normaalisti, joten onko kyse termostaatista vai pelkästään lämpömittarin anturista tai itse mittarista?
Toinen ongelma on tyhjäkäynti. Se välillä vaeltelee, n. 400-1100 kierroksen välillä. Moottorijarrutuksen jälkeen kun polkee kytkintä, auto sammuu aina joskus. Tänään sammui juurikin vastaavassa tilanteessa, käynnistyi kyllä kun vain nosti kytkintä, mutta moottorin vikavalo syttyi ja jäi palamaan kunnes sammutti auton. Tämän jälkeen ei vikavaloa ole näkynyt. Tulpat menossa vaihtoon, auttaakohan näihin ongelmiin?
---Wanna Be Opel Driver---

Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaakin.
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Astra -95, "uusi" auto, vanhat viat?

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

oisko toi lämpö homma vain että anturin johto löysällä.
ja tyhjäkäyntiin että joku letku irti tai sitten "tyhjäkäynti" moottori jumissa?
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Moottori on X18XE

Tyhjäkäyntiongelmiin: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 9&t=147596

Ja jos mittarin mukaan lämmöt alhaalla, niin helpoin, halvin, ja nopein keino vian korjaamiseksi on vaihtaa ensiksi termostaatti. Löytyy koneen etupuolelta, vasemmasta reunasta.

Jos anturin johto löysällä, niin mittari joko näyttää tai ei näytä. Ei näytä "vajaata". Lämpömittarin anturi löytyy puolan kupeesta, anturi moottorin kyljessä, tulee vain yksi johto. Helppo tarkistaa toki tuokin.
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

mul näytti omega "vajaata" eli mitä sattuu :bonk:
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
wbod
'Admiral'
'Admiral'

Eli termostaatti menossa vaihtoon, kaasuläppäkotelon huollon tekeminen varmasti kannattaa. Samalla vaihtuu myös tulpat, ei tietoa koska on vaihdettu viimeksi. Mites tulpanjohdot, kannattaako niitä vaihtaa jos ei ole mitään näkyviä vammoja niissä havaittavissa?

keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Älä sorru ostaan mitään ooppelin omaa paskatermoa. Niitä uusinu sekä astraan että vectraan ja molemmista uudestaan paskana vuoden sisäl. Hae hintaan 9.90 € Motonetistä QH merkkinen termari siihen vanhaan koteloon ja jo pelittää. Lämpöjen pitäis pysyä tuossa C18XEL mootorissa just eikä melkein 90 asteessa.

Tarkista että se nippa on auki siel imusarjassa, missä kiinni venttiilikopan ohuempi huohotusletku. Voi olla pirullisesti tukossa siel imusarjan päässä. Jos tää on tukos niin samaa tietä menee sun uusi/puhdistettu tyhjäkäyntimoottori.

Noilla kilometreillä seuraa tarkasti öljynkulutusta, juuri 250tkm kohdalla jouduin irrottaan kannen omasta moottorista. Oli korkannu lähes kaikki venttiilienvarrentiivisteet.

Jos moottorista pidetty huolta, ja jatkat samaan malliin niin ajat viel toiset 250tkm.
Nalen
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Kerropa sitten, nouseeko mittarin mukaan lämmöt normaaliksi, kun tuon termarin olet vaihtanut. Olis hyvä tietää ennen ku itse alan mitään vaihtelee. Ei oikein oo ylimääräistä rahaa, millä kokeilla eri vaihtoehtoja. Mulla on mittarin neula kans samassa kohtaa eikä se nouse millään siitä. Moottorina siis C18XE eli hiukan vanhempi. Muistaakseni kesällä se kuitenkin mulla näytti ihan hyvin. Eli lämmöt nous parikin kertaa ruuhkassa seisoessa sinne 95 asteeseen. Nyt talvella näyttää lämmöt jäävän sinisen yläreunaan.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
wbod
'Admiral'
'Admiral'

Kumpikohan moottori tossa sitten oikeen on, kun kahta vaihtoehtoa on tarjottu? X18XE vai C18XEL? 85kw ecotec-moottori se ainakin on. :) Ja olette sitä mieltä että kannattaa ostaa termari motonetistä ja lyödä se vanhaan koteloon? Kerron kyllä tuloksista tänne kunhan vaan saan (rahaa) vaihdettua sen.

Nalen
'Diplomat'
'Diplomat'

wbod kirjoitti:Kumpikohan moottori tossa sitten oikeen on, kun kahta vaihtoehtoa on tarjottu? X18XE vai C18XEL? 85kw ecotec-moottori se ainakin on. :) Ja olette sitä mieltä että kannattaa ostaa termari motonetistä ja lyödä se vanhaan koteloon? Kerron kyllä tuloksista tänne kunhan vaan saan (rahaa) vaihdettua sen.
Mä veikkaisin tuota C18XEL:ää. Taisi olla juurikin seuraaja tuolle minun C18XE:lle, jota valmistettiin muistaakseni vielä vuoden -94 puolella. X18XE taitaa olla vielä vähän uudemmissa F Astroissa. Korjatkaa, jos olen väärässä (todennäköisesti olen jossakin kohtaa).
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Nalen kirjoitti:Mä veikkaisin tuota C18XEL:ää. Taisi olla juurikin seuraaja tuolle minun C18XE:lle, jota valmistettiin muistaakseni vielä vuoden -94 puolella. X18XE taitaa olla vielä vähän uudemmissa F Astroissa. Korjatkaa, jos olen väärässä (todennäköisesti olen jossakin kohtaa).
Ääni tälle. X18XE:tä on ollut F-astroissa 96-98. Kaikkiin mitä olen täällä törmännyt ovat olleet aina -97.
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

Tarkista että se nippa on auki siel imusarjassa, missä kiinni venttiilikopan ohuempi huohotusletku. Voi olla pirullisesti tukossa siel imusarjan päässä. Jos tää on tukos niin samaa tietä menee sun uusi/puhdistettu tyhjäkäyntimoottori.

ja myös se ohuempi huohotinletku sekin tukkeentuu, ja sitten se putki siitä venttiilikopasta.
opel vectra c 2,2 gts
wbod
'Admiral'
'Admiral'

Nyt huomasin uuden vian (vai ominaisuuden?) kun tuli kauppareissulla käytyä. Moottorijarrutusta kun teet, ja polkaiset kytkimen pohjaan niin välillä auto yksinkertaisesti sammuu, kuten jo aiemmin mainitsinkin. Nyt teki myös sitä että kun kytkintä painoi, niin kierrokset ei tipukkaan sinne tyhjäkäyntilukemille vaan jää n. 1200-1300 kierroksen paikkeille. Vasta kun antaa hetken aikaa olla niin pikkuhiljaa alkaa kierrokset laskea lähelle normaali tyhjäkäyntiä.
Onko jotain hyvää "kotikonstia" että miten pystyisi testaamaan mahdollinen kytkimen luistaminen? Olen kuullut sellaisesta että pienessä nopeudessa laittaa viitosvaihteen päälle ja alkaa kiihdyttämään. Jos kierrokset nousee lujaa vauhtia niin silloin kytkin luistaisi ja jos taas hitaasti alkaisi keräämään vauhtia niin sitten olisi ihan terve kytkin. Onko tässä mitään perää?
Astralla ajaessa ihmettelin sitä että se tuntuu kaipaavan melko suurta vaihdetta pienissäkin nopeuksissa. Nelosvaihteella ajaessa mittarinopeutta 60km/h (todellinen nopeus 53) on kierrokset n. 1950. Onko ihan normaali välitys astroissa? Vai johtuuko tuo minun kuvitelma isomman vaihteen tarpeesta kenties opelin massiivisesta vääntömomentista? :lollis:

Makinen
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Makinen »

wbod kirjoitti:Nyt huomasin uuden vian (vai ominaisuuden?) kun tuli kauppareissulla käytyä. Moottorijarrutusta kun teet, ja polkaiset kytkimen pohjaan niin välillä auto yksinkertaisesti sammuu, kuten jo aiemmin mainitsinkin. Nyt teki myös sitä että kun kytkintä painoi, niin kierrokset ei tipukkaan sinne tyhjäkäyntilukemille vaan jää n. 1200-1300 kierroksen paikkeille. Vasta kun antaa hetken aikaa olla niin pikkuhiljaa alkaa kierrokset laskea lähelle normaali tyhjäkäyntiä.
Minulla on -95 Astra 1.6i 16V jossa täysin identtiset oireet. Jos keksit missä vika niin mielelläni kuulisi niin saisi auton leimalle.

Minulla oli muuten HC-arvot lisäksi taivaissa kun kävin koittamassa. Voi liittyä samaan vikaan.
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Jos HC taivaissa niin imee ilmaa jostain. Seuraavat olen omasta C18XEL moottorista korjannu:

- Se 90 asteen kumiputki joka ilmaläppäkotelon ja ilmamäärämittarin välis, halkeaa just siitä liikkumissaumasta. Usein alapuolelta niin ettei huomaa. Irroita ja tsekkaa.

- Imusarjantiivisteestä oli kerran pienenpieni pala irti. Huomas kun kaatoi vettä moottorinkylkeä kun kävi tyhjäkäyntiä.

- Se paksumpi huohotinletku voi olla puhki, hankautuu siihen polttoainepainesäätimen kiristysruuvviin.

-Polttoainepaineensäätimen alipaineletku vuotaa, siis jompikumpi niistä kumipaloista joka imusarjas tai itse säätimes. Pieni vuoto tässä aiheutti omassa moottorissa sen että HC pomsahti yli 200

Kato kuitenkin ensin sen tyhjäkäyntimoottorin toiminta, siis että puhdas ja et se messinkikara liikkuu siinä säätömoottorissa. Se kara on hennon messinkijosen päällä, joka ei jaksa työntää sitä karaa jos paskaa siinä moottorissa. Omassa astras oli ihan samaa sammuilua yms. kunnes, onneksi, lopuks hajotin sen tyhjäkäyntisäätimen yrittäessä puhdistaa niitten ohjeiden mukaan mitä ollu myös tääl foorumis. Olis voinu olla 220tkm mittarissa kun sen vaihdoin ja nyt on apout 440tkm ja hyvin toiminu.

Taitaa siinä astrassa olla pidempivälyksinen laatikko sen C18XEL moottorin yhteydessä. Olikos se laatikon tyyppimerkki nähtävissä siel lähel missä vaihteensiirtotanko menee laatikkoon. Jos lyhytvälyksinen niin tais mennä niin että siel lukee CR sitte. Mutta luultavasti siin luke vain F18.
Antaa laulaa vaan sen moottorin, onhan bensakone kuitenkin kierrosmoottori. Ei ne siittä tykkää että junnataan menemään jotain 50km/h nelosella. Oikein tai väärin mutta aina olen pyrkiny ajaan niin et kierroksia on sen 2500 edestä, silloin tekee mukavan vaivattomasti työnsä se astran moottori. ja polttoainekulutukses sitä ei juuri huomaa, vie sen kuuden pintaan maantiellä jos pitää yllä mainitsemaa kierroslukua.

Sen huomannu että astrassa on parempi pohjavääntö kuin esim. vectras jossa o X20XEV. Iloisesti kehrää viel tuo vanha moottori, ilman mitään EGR:ää / muuttuvapituuksista imusarjaa saati muuta paskaa, millä nää uudemmat moottorit pilattu. Pitäkää hyvää huolta noist moottoreist ja huomaatte et 200tkm ajettu on vast sisäänajettu.
Nalen
'Diplomat'
'Diplomat'

wbod kirjoitti:Nyt teki myös sitä että kun kytkintä painoi, niin kierrokset ei tipukkaan sinne tyhjäkäyntilukemille vaan jää n. 1200-1300 kierroksen paikkeille. Vasta kun antaa hetken aikaa olla niin pikkuhiljaa alkaa kierrokset laskea lähelle normaali tyhjäkäyntiä.
Samaa vikaa myös täällä. Ainakin kylmällä koneella tekee näin sekä joskus hiukan lämmenneelläkin. Pitäisiköhän se termari vaihtaa?
wbod kirjoitti: Astralla ajaessa ihmettelin sitä että se tuntuu kaipaavan melko suurta vaihdetta pienissäkin nopeuksissa. Nelosvaihteella ajaessa mittarinopeutta 60km/h (todellinen nopeus 53) on kierrokset n. 1950. Onko ihan normaali välitys astroissa? Vai johtuuko tuo minun kuvitelma isomman vaihteen tarpeesta kenties opelin massiivisesta vääntömomentista? :lollis:
Mulla on muistaakseni kierrokset 60km/h mittarivauhdissa vitosella ajaessa noin 1500-1600rpm. Ja tossa C18XE:ssä on F16 loota.
Ei se tosin jaksa oikein vääntää jos tuossa vauhdissa vitosvaihteella survaisee kaasun pohjaan. Kauhee pörinä kuuluu hetken aikaa ennen kuin kierrokset ehtii nousta vääntöalueelle. Ääni tulee kuuloni mukaan jakopään suunnalta.
Vastaa Viestiin