Nalen kirjoitti:Mistä siis mahtoi tuo ratin tutina juuri tuossa vauhdissa johtua? Mulla on sama ongelma tulevassa bomegassa. Ja ravistaa rattia vauhdin ollessa juurikin tuossa 80-100km/h. Näytti vain olevan bomegaan alatukivarsi, pallonivel ja tuo etuvakaajan yhdystanko motonetissä yhteensä yli satasen.
Paha mennä sanomaan mistä tarkalleen tuo ratin tutina 80-100km/h nopeudessa aiheutui, kun oli etupäässä niin monta paikkaa rikki / väljänä. Potentiaalisia vaihtoehtoja varmasti on nuo alatukivarren puslat ja väljistyneet alapallonivelet. Mullahan ne puslat oli totaalisen "räjähtäneitä" (isoja halkeamia joka kohdassa) eikä alapallonivel sekä raidetangonpäätkään enää missään tiukimmassa kunnossa olleet. Voihan se toki olla, että kaikki etupään hilut olivat vaan sopivasti kuluneet pikkusen, että tuollainen tutina ilmeni... Nyt ei tutise, ei vetele eikä mitään muutakaan kun on etupäähän vaihdettu tosiaan ne uudet alatukivarret puslineen ja alapallonivelineen, uudet -40mm jouset ja iskarit, yläpään laakerit ja tukikumit sekä raidetangonpäät. Lopuksi tietenkin kulmat kohdilleen
Nalen kirjoitti:Oliko muuten pahakin vaihtaa nuo Calibraan? Riittääkö neljä tuntia tee-se-itse mieheltä?
Kyllä mulla meni melkeinpä 5h vaihtaa nuo alatukivarret vaikka oli korjaamo-olosuhteet ja työkalut. Muuten ihan simppeli homma ne on vaihtaa, ongelmia voi (ja varmasti aiheuttaakin) alapallonivelen kartio ja uuden alatukivarren saaminen oikealle paikalleen, kuten mulla kävi. Siinä uuden alatukivarren (tai vanha varsi uusilla puslilla) takaisin kiinnitys apurunkoon vaati pientä kikkailua, vääntämistä ja kiroilua. Siinähän on etummainen pusla vaakatasossa ja taaimmainen pystyssä ja sen taaimmaisen puslan saaminen kohdalleen niin, että sai pultin siitä läpi ja kierteilleen vaati kyllä aikamoista hikoilua. Kannattaa muuten ostaa uudet pultit (siis ne, mitkä kiinnittävät sen varren puslien läpi apurunkoon) samalla, ne kun ei maksa kauheasti (itse hain Automuovista). Ja ne ei muuten ole sitten mitään perus M10 tai M12 tusinapultteja
Summasummarum: kyllä tuo homma onnistuu vallan mainiosti DIY -mieheltäkin mutta kannattaa oikeasti varata työhön aikaa, paikat kun voi olla jumissa (lisäksi mikään ei oo v*ttumaisinta kun tehdä noita hommia kiireessä). Perustyökaluilla pitäisi aika hyvin pärjätä, mitä nyt kannattaa lisäksi pitkähköjä vääntövarsia olla saatavilla...