Opel Tigra 1.4 16v vm.96
Ostin auton vuonna 2007 tammikuussa, silloin oli autolla ajettu n.131tkm ja viimiset 4 vuoden katsastuspaperit olivat kaikki menneet puhtaasti läpi, autoon oli silloin vaihdettu mm. Jakopäänhihna, jarrulevyt, öljyt. Kyseinen myyjä oli itse metro-auton työntekijä.
Seuraavaksi kerron, mitä itse olen vaihtanut / vaihdattanut aina tähän päivään saakka tuossa autossa, jos se auttaisi vaikka ratkaisemaan tuon nykyisen vian, mikä on niinkin yksinkertainen kuin nykiminen.
5.6.2007 145000tkm
Öljynvaihto + suodatin + tulpat
12.9.2007 151000tkm
Tulpanjohdot uusittu (Bosch)
4.10.2007 156000tkm
Sylinterikannen tiivisteen vaihto (sis. yläpään tiivistesarjan, kannen pultit, pakoventtiilit, vent. kiilat. kannenkoneistukset, öljynvaihto + suodatin, jäähdytinnesteen vaihto, Jakohihnan vaihto + ohjainrullat + kiristin, vesipumpun vaihto. Sekä nopeusmittarin vaijerinvaihto
26.3.2008 180000tkm
Öljynvaihto + suodatin + tulpat + ilmansuodatin
13.8.2008 191000tkm
Pissapojan pumpun vaihto
4.10.2008 199000tkm
Jarrupalat vaihdettu (Bosch)
Jarrulevyt vaihdettu (Mapco)
Vilkun viiksi
10.10.2008 200000tkm tuli täyteen
8.11.2008 202000tkm
Takajarrukengät / rummut / laakerit vaihdettu
Käsijarruvaijerit vaihdettu
Moniura hihna vaihdettu
Tulpat vaihdettu
Laitettu vapaavirtasuodatin
23.1.2009 209000tkm
Sytytyspuola vaihdettu
Ulommat raidetangon päät vaihdettu oik / vas
Takapönttö vaihdettu
Aurauskulmat säädetty
18.2.2009 215000tkm
Jakohihnan vaihto (sis. hihna, kiristinrulla, ohjainrullat, vesipumpun vaihto.
Jäähdytinnesteen tarkastus / lisäys
Öljynvaihto + suodatin
Kytkinvaijerin vaihto
Tässä huollossa suoritettiin myös perustarkastus auton kuntoon ymv. ja isompia vikoja ei todettu ja koneen varsinkin sanottiin olevan hyvässä tikissä.
Löydetyt viat olivat:
Takaiskarit hieman hikoilleet
Vas. vetoakselin stefa hikoillut öljyä
Rekisterikilvenvalo puuttuu
Vas. sisempi raidetangonpää hieman väljä
pakkivalot eivät aina toimi
Oik / vas ajovalojen umpioiden valoohjaimet irti
Tästä n.2 viikkoa eteenpäin huomasin että auto nykii hieman pintakaasulla ajaessa, tyhjäkäynti normaali
Kokeilin laittaa ruiskun puhdistuslitkua tankkiin ei auttanut, muutama päivä myöhemmin auto nykii entistä rajummin, mutta ei pintakaasulla
Maaliskuun alussa soitin samalle korjaajalle, missä edellinen huolto oli tehty ja kerroin viasta ja sieltä todettiin että vika on tod. näkösesti lambda anturin rikkoontuminen vikakoodi 13 mutta he eivät voineet korjauttaa sitä, koska autoni on vm. 96 ja heidän testerinsä tukee vuosimallia 97:sta eteenpäin, kehottivat viemään Metro-autoon
4.3.2009 217000tkm
Metroautossa ei aluksi saatu yhteyttä ajotietokoneeseen, vianhakua, selvisi että radion uusimisen myötä olin vahingossa katkaissut ruskea / valkoisen diagnoosijohdon, se korjattiin ja saatiin yhteys ajotietokoneeseen, josta löytyikin vikakoodi 13 (happitunnistin) sen toiminta tarkastettiin testerillä, arvo ei liikkunut kunnolla.
Tunnistin siis vaihdettiin suoritettiin lyhyt koeajo, toimi normaalisti
Noh ajoin himaan n.20km ja toimi suht normaalisti mutta ei mielestäni ihan niinkuin oli joskus toiminut
5.3.2009 217000tkm
Aamulla töihin lähtiessä pääsin moottoritielle asti, kunnes sama raju nykiminen alkoi rampille kiihdyttäessä.
8.3.2009 217000tkm
Keskipönttö vaihdettiin
Bensansuodatin vaihdettiin (Bosch)
Nykiminen ei poistunut, joten tarkastimme tulpat + johdot ja puolan. Olivat kaikki aivan kunnossa
10.3.2009 217000tkm
Nykiminen alkaa olla todella rajua, huomasin ettei ota enää kierroksia edes 5000rpm ja sen jälkeen haisi hieman palaneen käry ja kaasuttaessa takakontista kuului merkillinen nakuttava ääni ?? sekä perseen alta alkoi tuntua, että putki vuotaa, ulkoista reikää ei kyllä löytynyt katsoessa samana päivänä.Tämän jälkeen ajoin auton suosiolla kotiin ja en ole sen jälkeen sitä käyttänyt
Seikat mitä olen itse kiinnittänyt ton nykimisen kanssa:
Liikkeellä ollessa, jos laitan kytkimen pohjaan, kierrokset eivät tahdo mennä alle 1000, vasta paikallaan se palaa ns. normaaliin
Nykiminen oli rajumpaa loskaisella / märällä säällä (Voi olla että kuvittelen vaan
Tyhjäkäynti on koko ajan lähes normaali ja terveentuntuinen
Paikallaan ollessa pahin nykiminen on 1500-3000 kierroksen kohalla
Ajaessa nykiminen on rajuinta, mikäli laittaa tallan pohjaan tai vauhtia alkaa olla yli 100km/t
Kiitos että jaksoit lukea tämän
Ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan!!
Tuossa on video auton ollessa tyhjäkäynnillä sekä hieman kaasua paikallaan
http://www.youtube.com/watch?v=_Rip0q5d08s