20NE nykii nyhtää nyppii nyksähtelee
-
havericky
- 'Diplomat'

- Viesti:
Juu eli tommosta tekee.
Kun esim 3 vaihteella ajaa ja kierroksia 1500rpm niin kivaa pikku rytkytystä on heti luvassa. Vastaavasti muillakin vaihteilla kun pienet kiekat kyseessä.
"Kenguru-bensattaminenkin" onnistuu varsin helposti. Vaihteiden vaihtaminen ilman nykäisyä on varsin vaikeaa joskin onnistuu kun oikeen varovasti yrittää.(tämä tekee autosta ikävän ajettavan)
Tästä puhuttu foorumillamme varmaan useita kertoja mutta yhtään fiksua lopullista ratkaisua tuohon ongelmaan en ole löytänyt.
Auto mihin nykimisen liike-energia vaikuttaa on Opel-Ascona-C-20NE-87.
Vika diagnooseja?
Kun esim 3 vaihteella ajaa ja kierroksia 1500rpm niin kivaa pikku rytkytystä on heti luvassa. Vastaavasti muillakin vaihteilla kun pienet kiekat kyseessä.
"Kenguru-bensattaminenkin" onnistuu varsin helposti. Vaihteiden vaihtaminen ilman nykäisyä on varsin vaikeaa joskin onnistuu kun oikeen varovasti yrittää.(tämä tekee autosta ikävän ajettavan)
Tästä puhuttu foorumillamme varmaan useita kertoja mutta yhtään fiksua lopullista ratkaisua tuohon ongelmaan en ole löytänyt.
Auto mihin nykimisen liike-energia vaikuttaa on Opel-Ascona-C-20NE-87.
Vika diagnooseja?
onko tulpan johdot + jakajan kansi ja pyörrin tarkistettu,sekä moottorin maadoitus
piuha sekä akun maadoituspiuha kunnossa,vaihda polttoainesuodatin jos sillä on yli 30tkm ajettu,tarkista myös ilmansuodattimen ja kaasuläppäkammion välinen " norsunkärsäputki " sen pitää olla ehjä ja tiivis...
Toivotaan että vika löytyy.
piuha sekä akun maadoituspiuha kunnossa,vaihda polttoainesuodatin jos sillä on yli 30tkm ajettu,tarkista myös ilmansuodattimen ja kaasuläppäkammion välinen " norsunkärsäputki " sen pitää olla ehjä ja tiivis...
kaikki edellä mainitut on katsottu ja vikaa löytyy monesta autosta....
myös minulla...
niin no mulla on uutta pyörijä, kansi, johdot (oli vaihdettu aijemman omistajan toimesta kun oli tehny motronikki tenän...)
ite vaihdoin...
tulpat(no jaa vois vaihtaa jo uudestaan)
imuputki, suodatin...

<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-08-01 11:11 ]</font>
myös minulla...
niin no mulla on uutta pyörijä, kansi, johdot (oli vaihdettu aijemman omistajan toimesta kun oli tehny motronikki tenän...)
ite vaihdoin...
tulpat(no jaa vois vaihtaa jo uudestaan)
imuputki, suodatin...

<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-08-01 11:11 ]</font>
-
havericky
- 'Diplomat'

- Viesti:
Maadoitukset aika varmasti kunnossa. Polttoaine suodatin aika uusi ja GM. Ilmansuodatin sama homma. Haitarikumissa ei moitteen sijaa.On 2003-08-01 10:54, ekomies wrote:
onko tulpan johdot + jakajan kansi ja pyörrin tarkistettu,sekä moottorin maadoitus
Tulpat ok. Johtoja ja kantta+pyörijää ei vaihdettu mutta jotenkin tuntuu että muitakin vikoja/ominaisuuksia ilmenisi jos niissä todellista vikaa...
Kovin tuttua on! Vaihteita on vaikea vaihtaa ilman nykimistä, ja matalilla kierroksilla pienillä vaihteilla meno on nyks nyks nykivää... Esim. valoihin tultaessa kytkin pohjassa, meinaa auto sammua kun kierrokset laskevat, mutta yhtäkkiä tilanne korjaantuu ja kierrokset nousevat normaaleiksi. Tämä kaikki korostuu silloin, kun kojelautaan syttyy moottorin sähkövikavalo. Diagnostiikka antaa koodin 35, joka tarkoittaa tyhjäkäyntimoottoria.On 2003-08-01 09:45, havericky wrote:
Olen koittanut putsata tk.moottoria, mutta eipä ole juurikaan auttanut. Moottorin kara kyllä tulee ulos enemmän kuin korjauskirjassa mainittu 26mm, liekö tällä merkitystä... Jos jollain on kyseinen palikka myytävänä, ilmoitelkaa.
Vectra GL 1.6i kat -91
Onhan tuon nykimisen kanssa saanut tapella ihan tosissaan ja nyt luulen löytäneeni siihen vastauksen. Ainakin oma kohtaisten kokemusten perusteella uskaltaisin väittää että ainakin eräs todella suuri syy tuohon nykimiseen on nokan ajoitus. Eli noka ajoitusta säätämällä tuon nykimisen saa ainakin omasta autosta kokonaan pois, mutta silloin myös menopuoli kärsii. Omaan autoon on vaihdettu kans melko liuta uusia osia esim. ilmamäärämittari, tyhjäkäynninsäädin, kaasuläppäanturi, lambda-anturi, virranjakaja, pyörijä ja tulpanjohdot. Myös johtosarja on käyty osilloskoopilla mittaamalla läpi ja ruiskusuuttimet puhdistettu ultraääni pesukoneella. Kuitenkin nykimisen on saanut pois vain nokan ajoitusta säätämällä.
polttoainepumpun rele saattaa pätkiä tai
pumppu ei saa tarpeeksi virtaa,ja kun polttoainepumppu on ulkopuolella alttiina kaikelle kuralle ja suolalle niin siihen tulevien johtojen liittimet saattavat olla
tosi pahasti hapettuneet,jos pumppu ei saa täyttä virtaa niin se toimii vajaateholla.
Omissa Opeleissani ei näitä oireita ole ilmennyt.
Ascona c 88 1.6 Sv / Irmscher
Ascona c 88 2.0 Ne / Vakio
pumppu ei saa tarpeeksi virtaa,ja kun polttoainepumppu on ulkopuolella alttiina kaikelle kuralle ja suolalle niin siihen tulevien johtojen liittimet saattavat olla
tosi pahasti hapettuneet,jos pumppu ei saa täyttä virtaa niin se toimii vajaateholla.
Omissa Opeleissani ei näitä oireita ole ilmennyt.
Ascona c 88 1.6 Sv / Irmscher
Ascona c 88 2.0 Ne / Vakio
Katsoppa lohkon kyljessä olevaa anturaa, etummaisen moottorikorvan alla. Nakutuksen estotunnistin, sytytys säätyy sen mukaan ja siitä johtuu nykiminen koska ennakko heittelee sytkässä 3 asteesta 13 asteeseen. Ruiskun paineet on helppo tarkistaa kotikonstein, laita bensanpaluu puoleen kuristin ja kokeile menoa uudestaan.Jos tulee putken päästä mustaa niin ainakin pumppu jaksaa tehdä paineen. Yleensä viallinen polttoainepaine vie ensin tehot pois ja sitten vasta sammahtaa
Kannattaa myös tarkistaa ilmamäärämittarin jousen asento ja putsata samalla se koko systeemi. Jos ei se läppä siellä avaudukkaan niinkus pitää?
Ja vielä muistutan tarvike sytkäjohtojen petollisuudesta. mulla ne kesti viime talvena n.3 kk.,kun lopetti auto käymästä silloin -35 asteen pakkasissa.Hae siinä sitten vikaa,kun on mielestään uuden karheet johdot!!!
- Ei enää tarvikesoopaa,maksaa loppupelissä enemmän!
Ja vielä muistutan tarvike sytkäjohtojen petollisuudesta. mulla ne kesti viime talvena n.3 kk.,kun lopetti auto käymästä silloin -35 asteen pakkasissa.Hae siinä sitten vikaa,kun on mielestään uuden karheet johdot!!!
- Ei enää tarvikesoopaa,maksaa loppupelissä enemmän!
vähän takennusta tähän kun kaikki eivät ole oikein tietoisia tästä konetyypistä eli siinä ei ole lambdaaa eikä sitä nakutusanturiakaan...
eli vikaa niistä tuskin sillom löytyy....
sit se jako kyllä se on kohillaan...
itse olen dianosoinut vikaa bensan syöttöön lähinnä suuttimiin tai sitten vetarit/koneenkannatinkumit/väljyydet niissä

<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-08-06 08:21 ]</font>
eli vikaa niistä tuskin sillom löytyy....
sit se jako kyllä se on kohillaan...
itse olen dianosoinut vikaa bensan syöttöön lähinnä suuttimiin tai sitten vetarit/koneenkannatinkumit/väljyydet niissä

<font size=-1>[ This Message was edited by: veksu on 2003-08-06 08:21 ]</font>