Autoon peltiä Tampereelta.

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Timo.S
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Re: Autoon peltiä Tampereelta.

Viesti Kirjoittaja Timo.S »

Omega B i4000
Manta B R6
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Kattele joku metallifirma joka tekee jotain peltihommia ja sitte painelet sinne ja kysyt jos saat käydä dyykkaamasaa niiden siirtolavalta hukkapaloja.
Niistä on helpompi leikelläkkin,kuin tuollaisesta isosta arkista.
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Jäsennumero: 3208

Viesti Kirjoittaja JNN »

Galvanoidusta joudut ennen hitsaamista hiomaan esim. lamellilaikalla sen sinkin pois saumareuoista, toisaalta kestää kyllä puhkiruostumati paljon pitempään kunhan saumatkin suojaa.. :roll: 1,25-1,5mm vahvaa peltiä kannattaa melki kysyä, ok muovailla ja pystyy hitsaankin kivammin kuin mitään 0,8mm korjaus pala peltiä. Ja ilmastointi firmoista sitä peltiä löytyy kans.. Tuolta Soinilta (nekalassa) pitäs kyl paloja löytyä kans.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja sinkkone »

kyl on aika jöötiä jos alkaa vaik kaaria 1,5 pellistä vääntämään... :lollis: :lollis:
Runkopalkkeihin on toi 1.5 alarajana et ei siit ohuempaa mut jotain lattian paikkoja vaik on kohtalaisen helppo viäl millisestä vääntää jos sinne nyt on pakko nii paksua peltiä saada...
0.75 on helppo hitsata ja muotoilla, sisälokareihin mä olen yleensä laittanu millisestä, palkit 2mm ja muuten 0.75...
Ihan puhdas kylmävalssattu pelti on paras, ei ne sinkityt osat sen paremmin siellä kestä ku käyttää kunnon pohjamaaleja...
On se kova...
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja telwin »

Itse suosin normi paikkauksissa 0.7mm sähkösinkittyä ja sitten jos palkkeja tarvitsee tehdä niin 1.25 - 2mm sähkösinkitystä olen ne tehnyt.

Turha sinne mitään 1mm tai paksumpaa on laittaa pyöräkoteloihin ja lattiaan kun ne hitsatut kohdat sieltä kuitenkin viimeisenä häviää jos on kunnolla suojattu.
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'

Pyöräkoteloihin mä olen millistä laittanu lähinnä vaan sen takia et tulee vähän jäykempi, kestoikä ei ole ollu mulla mielessä koska toi on ihan totta et se muu auto häviää siitä ympäriltä ensin ja paikat jää jäljelle...
Ehkä turhaa mut ei siitä haittaakaan ole...
0.7 se yleisin paksuus mulla kuitenki on ollu mut toi sähkösinkitty pelti vähän ihmetyttää, miks ihmees? Siitäki joutuu reunat hiomaan ettei kohise hitsatessa... :roll:
On se kova...
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

sinkkone kirjoitti:Pyöräkoteloihin mä olen millistä laittanu lähinnä vaan sen takia et tulee vähän jäykempi, kestoikä ei ole ollu mulla mielessä koska toi on ihan totta et se muu auto häviää siitä ympäriltä ensin ja paikat jää jäljelle...
0.7 se yleisin paksuus mulla kuitenki on ollu mut toi sähkösinkitty pelti vähän ihmetyttää, miks ihmees? Siitäki joutuu reunat hiomaan ettei kohise hitsatessa... :roll:
Ei tarvii hioa mitään eikä räiski eikä kohise hitsatessa.
Ei ainakaan minulla.
Galvanoitu ja Alusinkki pelti on sitten erijuttu.
Uhtua
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Uhtua »

Sähkösinkitty on hyvää, jollain tapaa notkeampaa muokata kuin musta pelti ja kestää ruosteen paremmin. tuo 0,75mm on helppoa muotoilla, mutta itse suosin ennemmin millistä, voi hitsata kunnon virralla kun tuo heikompi herkästi karkaa alta.
sinkkone
'Diplomat'
'Diplomat'

telwin kirjoitti:
sinkkone kirjoitti:Pyöräkoteloihin mä olen millistä laittanu lähinnä vaan sen takia et tulee vähän jäykempi, kestoikä ei ole ollu mulla mielessä koska toi on ihan totta et se muu auto häviää siitä ympäriltä ensin ja paikat jää jäljelle...
Ei tarvii hioa mitään eikä räiski eikä kohise hitsatessa.
Ei ainakaan minulla.
Galvanoitu ja Alusinkki pelti on sitten erijuttu.
Ettet vaan sekota pulverimaalattua peltiä sinkittyyn?
Ku meillä oli töissä kaikki sähkösinkittyjä osia mitä piti hitsata, no riittävällä virralla isot kappaleet kyllä meni mut pellinfliisut oli pakko hioa reunoistaan et sai kunnollisen hitsin, pinta oli välil ihan hyvä mut sit ku sauma kuvattiin ni kävi ilmi et se on ihan pitsiä sisältä...
Sähkösinkityksessä tulee pellin pinta melkeen peilimäiseksi, jos se taas on samea ja selvästi hiukan karhea niinku joku 1000 vesihiomapaperi tai hienompi ni se on pulverimaalattu...
Jokainen paikka ruostuu loppujenlopuksi siitä sauman vierestä ja aina se on se vanhempi pelti mikä ruostuu pois, itselläni ei ole kokemusta siitä onko nyt sitten sinkitty parempi kuin se tavallinen kylmävalssattu musta paskarauta eli fe 37... Pointti on nyt se että halvimmalla saa tavallista peltiä ja se kestää kuitenkin kauemmin ku se itte auto eli paikat jää ja auto häviää ympäriltä... Onko siis mitään järkeä laittaa muuta ku tavallista peltiä jos sen suojaa riittävästi(esim. harrasteautossa mikä on ajossa kuitenkin vaan pienen hetken kesällä ja lopun aikaa paskana) eikä aja suolassa talvisin ja kesällä pelkästään sateessa...
Pellin pinnoite ei vaikuta siihen miten helposti se on muotoiltavissa koska se on vaan pinnoite, ei maalattu puukaan katkea helpommin...
Pyydän anteeksi asiaan takertumistani eikä ole kenellekkään tarkoitus vittuila vaan ammattini puolesta satun tietämään tästä asiasta jonkinmoisen tiedonjyväsen ja yritän sitä myös muille kertoa avoimesti ilman ylimääräistä vanhoille metallimiehille tavanomaista vittuilua...
Perustelkaa siis vastauksenne ettei tule väärinkäsityksiä... :)
On se kova...
hajama
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja hajama »

?? Kyllä maalatun pellin jokainen erottaa sinkitystä! Pulverimaalista tulee paksu pinnote peltiin jonka näkee jo pitkälle,varsinkin reunasta!
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

En tosiaankaan sekoita sähkösinkittyä peltiä mihinkään muuhun olen sitä senverran paljon hitsannut,viimeksi eilen ja sähkösinkitty pelti on tasaisen mattaharmaa,kuumasinkitty eli galvanoitu on sikityksen jälkeen kiiltävä.
Kuumasinkitty eli galvanoitu on ihan hanurista hitsata tavallisella migillä,tänäpäivänä senkin hitsaamiseen löytyy välineet ja langat tai no ei se hitsaamista ole vaan juottamista.
Eli pulssikone ja oikea lanka niin galvanoitukkaan ei räiski ollenkaan.
Vastaa Viestiin