vectra B vakionopeudensäädin, vaijerivetoisiin
Re: vectra B vakionopeudensäädin, vaijerivetoisiin
bmw 316d -13
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
Volvo s40 -05 2.4 iacdtic summum ymmym kinetic Edition awd
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Kiinnostus heräsi vakkarin osalta myös täällä ja samalla muutama kysymys. Miten paljon noissa servon vaijereissa on oikeesti pituuseroa esim. x18xe ja x18xe1 välillä. kellään tietoa? Itellä ois yks servo x18xe koneesta kiikarissa, mut oma kone on x18xe1 (vectra B2). Tuo vaijeri kuitenkin taitaa olla se tärkein osa, joka pitää valita koneen tyypin mukaan
Missä hinnoissa mahtaa uuden vaijerin hinta pyöriä? Entä miten on mittariston valon kanssa, syttyykö kun vakkari päällä? Mulla ainakin on paikka merkkivalolle, mut lueskelin hieman, et valoa ei ole ilmeisesti kytketty/aktivoitu toimimaan tms. näissä malleissa sen paremmin kuin muissakaan samanikäisissä. Kellään merkkivalo toiminnassa?
Vectra C2 1.8 -07 & Vectra C2 GTS OPC 1.8 -08
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Yhdet osat tilattu, ja tyhmä kun on, ni ei älyä kysellä tarpeeks. Vakkarin moottori ei ollut alkuperäinen
,mut viiksi tosin oli, no onneks sain halvalla. Nyt olis tulossa alkuperäinen servo 2.0 vaijerilla. Kävin selvittämässä myös uuden vaijerin hintaa, 144€ joutuis pulittamaan, huh huh!. Mitään tarkempaa tietoa eivät osanneet kertoa vaijereista, eivät edes pituutta. Luulen kyllä saavani tuon 2.0 vaijerin käymään omaan x18xe1 koneeseen, vaikka vaijeri vaikuttaa kuvien perusteella jonkun verran lyhyemmältä. Kaasuvivustoon tuleva pää ainakin liikkuu mittailujen perusteella tarpeeksi, joten pitää vaan tuota servon paikkaa kattoa sopivaksi et vaijeri ei tule liian kireälle.
Sitten taas tuota mittarin merkkivalo juttua. Servon liittimessä on kymmenen nastaa, mutta vain yhdeksän johdinta lähtee, jotka sähkökuvaankin on merkitty.
Vectran vakionopeudensäätimen sähkökuva:
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... luukku.jpg
Voisikohan tuo yksi ylimääräinen nasta mahdollisesti olla kaivattu lähtö merkkivalolle? Vois kait sitä yrittää virtamittarilla mitata, vakkarin ollessa päällä
Sitten taas tuota mittarin merkkivalo juttua. Servon liittimessä on kymmenen nastaa, mutta vain yhdeksän johdinta lähtee, jotka sähkökuvaankin on merkitty.
Vectran vakionopeudensäätimen sähkökuva:
http://dinoracing.no-ip.info/Vectra/Tek ... luukku.jpg
Voisikohan tuo yksi ylimääräinen nasta mahdollisesti olla kaivattu lähtö merkkivalolle? Vois kait sitä yrittää virtamittarilla mitata, vakkarin ollessa päällä
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Olisko kellään muuten ylimäärästä vakionopeussäätimen servon kiinnitysrautaa?
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Omaan vectraan löysin ainakin ulkoisesti hyväkuntoisen vakkarimoottorin. Ollu kiinni 2.0 litran Omegassa ja sen mukaan vaijeri on pidempi kuin vakio 2.0 vaijeri. Vastaa vectrassa kuutoskoneiden vaijereita. Viel en o saanu laitettua palikoita kiinni kun se vakkarimoottori on niin pirullisessa paikassa siellä runkopalkin kyljessä. Vähän pitäis vaivautua et sais ne palikat kiinni ja pääsis kokeilemaan mikäli lainkaan toimii. Pakko se on sillä pidemmällä vaijerilla saada toimimaan, enkä usko että siinä sen kummempia ongelmia kun se pituusero on kuitenkin melko vähäinen.
kyllä se noin päin tuntuu vähäiseltä. 
kuva vaijereista vielä
mulla ois kait vieläkin hyllyssä yksi kappale 2 litrasen vaijeria, jos kiinnostaa.
kuva vaijereista vielä
mulla ois kait vieläkin hyllyssä yksi kappale 2 litrasen vaijeria, jos kiinnostaa.

Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
en muista onko mulla yks jemmassa jossain piilosa, maksaa muistaakseni uus opelilla 20e.J.Mustonen kirjoitti:Olisko kellään muuten ylimäärästä vakionopeussäätimen servon kiinnitysrautaa?
-Janne
ex Corsa E OPC PP 2018
ex Corsa E OPC PP 2018
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Jees, vois tietenkin käydä kysymässä opelilta tuota kiinnitysrautaa. Jostain mulle jäi muistikuva et 40e ois uus kiinnike, voi tosin muisti pettää.JJ kirjoitti:en muista onko mulla yks jemmassa jossain piilosa, maksaa muistaakseni uus opelilla 20e.J.Mustonen kirjoitti:Olisko kellään muuten ylimäärästä vakionopeussäätimen servon kiinnitysrautaa?
No saatto se olla lähenpänä 40e ku 20e, mut käys kyseleen
-Janne
ex Corsa E OPC PP 2018
ex Corsa E OPC PP 2018
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Vakkari paikoillaan ja voila! Toimii!!
Servon kiinnikkeen väsäsin itse, kun arvelin et joutuu servon paikkaa kattomaan, kun vaijeri oli 2.0 litrasesta. Ihan hyvin vaijeri kuitenkin ylti vakio paikalta, vaik ei vaijerissa juuri ylimäärästä ollu ja melkoiselle mutkalle se lopulta päätyi. Vaijeri liikkuu kuitenkin hyvin ja pääasia et toimii niiku pitää. Toi servon asennus on kyl aika syvältä, nimittäin on tosi v**tumaisen ahtaat noi opelin paikat
Ite kun jouduin viel mittailemaan iskaritolpan kiinnityspulttien paikat, jotta sain reiät oikeille paikoille kiinnikkeeseen. En myöskään kehannu irrotella mitään ylimäärästä esim. raidetankoa, vaa koitin survoa osat paikoilleen rungon ja raidetangon välistä. Mahtuhan ne lopulta pienen vänkäyksen jälkeen.
Eli x18xe1 koneeseen käy myös 1.8 ja 2.0 koneisiin tarkoitetut vaijerit, kun vetää sen vaijerin vaan mahdollisimman suoraan.
Ymmärsinkö nytten oikein että B1:stä saa laitettua B2:n vakkarin kun vaihtaa sen jarrupolkimen kytkimen?
Johnny, la gente esta muy loca.
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Vaatii lisäksi katkaisimen kytkinpolkimeen. Molemmat kannattaa hakea Motonetistä, jarrupolkimen katkaisija 37-1156 ja kytkinpolkimen katkaisija 37-2458. Tietenkin tarvitset myös viiksen sekä servon+vaijerin, luonnollisesti.Johnny kirjoitti:Ymmärsinkö nytten oikein että B1:stä saa laitettua B2:n vakkarin kun vaihtaa sen jarrupolkimen kytkimen?
-
keltanokka
- 'Diplomat'

Olen ymmärtänyt asian niin että benasamoottori ei tartte kaksnapaista kytkintä jarrupolkimeen, ainakaan X20XEV. Piirikaavioita kun kattoo niin jo lähtee sen yksnapaisen jarrukatkaisijan jälkeen musta/keltainen johto sinne vakkarimoottorin pistokkeelle. Diesel mallit tarttee sen kaksnapaisen kytkimen koska toisesta navasta menee myös ECU:lle tieto. Eli vaan kytkin kytkinpolkimelle ja viikset sekä vakkarimoottori tilpehööreineen.
-
J.Mustonen
- 'Kapitän'

Katkaseekos sulla jarrun painaminen cruisen pois päältä? Minä ymmärsin sillai, et cuisen virta kulkee tuon jarrukytkimen kautta ja viiksen 0-painikkeen kautta. Jompaa kumpaa painettaessa, cruise tippu pois päältä, koska virtapiiri katkeaa. Viisaammat korjatkoon..keltanokka kirjoitti:Olen ymmärtänyt asian niin että benasamoottori ei tartte kaksnapaista kytkintä jarrupolkimeen, ainakaan X20XEV.
Minä ymmärsin taas tuon englannin kielisen ohjeen perusteella että B1:ssä olisi se 2-napainen kytkin ja B2:ssa 4-napainen...
Johnny, la gente esta muy loca.