Tuohon edelliseen että ei niitä tappeja sentään tuolla raudalla kampeamalla pois saa vaan tuohon rautaan on annettava lekalla laakia,niin sitten ne tapit irtoaa tai nuo tuurnat katkeaa...,Snap Onilta saa myös vataavaa irroitus settiä mutta hintaa on x kertaa enemmän kuin tuossa.
Omavalmisteiset työkalut yms
Re: Omavalmisteiset työkalut yms
Jaha nyt tuli asiaa Biltemaan.
Tuohon edelliseen että ei niitä tappeja sentään tuolla raudalla kampeamalla pois saa vaan tuohon rautaan on annettava lekalla laakia,niin sitten ne tapit irtoaa tai nuo tuurnat katkeaa...,Snap Onilta saa myös vataavaa irroitus settiä mutta hintaa on x kertaa enemmän kuin tuossa.
- nikkari_83
- 'Senator'

biltemaan siis ja kokeilemaan kestääkö kyseiset työkalut....
yleensä en kyllä biltemasta osta mitään ns.tärkeetä minkä pitää kestää tms.
köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa vai mitenkäs se meni...
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
nikkari_83 kirjoitti:![]()
hmmh... ihte ainakin oon biltemasta saanu ihan laadukkaita työkaluja.
Ainakin räikät, hylsyt ja lenkkiavaimet on ollu ihan nappi ostoja biltemasta.
- nikkari_83
- 'Senator'

Helpless kirjoitti:nikkari_83 kirjoitti:![]()
hmmh... ihte ainakin oon biltemasta saanu ihan laadukkaita työkaluja.
Ainakin räikät, hylsyt ja lenkkiavaimet on ollu ihan nappi ostoja biltemasta.
juu no täytyy myöntää et multakin löytyy näitä bilteman 10 vuoden takuulla olevii työkalui , eikä loppupeleis o ees kallei.
jotkut työkalut vaan on semmosii et pistän mielummin vähän enemmän rahaa siihen laatuun ja vaikka merkkiinkin , eipähän tarvitse toista moista ostaa enää
ainakaan oman elämän aikana...kestää vaarilt isälle ja vielä pojallekkin asti.
exät alkaen 2009 : a omega 2.0i -90 , ascona c -86 1.8i , corsa a 1.4l -87 , gsi kadett -88 , F-astra 1.6i -92 , e kadett 1.4i -90 , sedan. F Astra 2.0 16v -97 , F-astra 1.6l i 8v -95.F-Astra 1.6,16-v,96-.vectra b -97,2.0i 16v.Astra 1.6,16v,-96.
Ei ite tekemä mutta omavalmiste toki...saatu lahjoituksena naapuritallin harrikkaukoilta. Kyseessä siis toinen pitkäaikainen haaveeni tuon aiemmin jalostamani sikkikoneen lisäksi eli englanninpyörä:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Todennäköisesti väärässä.
^toihan näyttää toimivalta... Onko tietoa mistä alimainen pyörä on peräisin?
On se kova...
Hienohan se on, mihin sitä muuten tarvitaan 
Sillä saa tehtyä pyöreitä muotoja liikuttelemalla peltiä edestakaisin rullien välissä pikkuhiljaa tunkista painetta lisäämällä...
Vaikkapa sisälokareiden muotoiluun, mitä nyt keksiikin...
Vaikkapa sisälokareiden muotoiluun, mitä nyt keksiikin...
On se kova...
Ei mitään hajua. Mistähän sitä helpommin muokattavaa peltiä mahtaa saada? On pehmeää mutta kovenee muokattaessa kuten...sinkkone kirjoitti: Onko tietoa mistä alimainen pyörä on peräisin?
Nyt meni mulla yli ihan kirkkaasti mistä sä puhut!? Kulutusteräs kovenee muokattaessa jos nyt sitä haet tai mistä sit onki kyse!? Eli ainakin Liftillä käytettiin Raex 300 ja 500 kulutusterästä...omega16T kirjoitti:Ei mitään hajua. Mistähän sitä helpommin muokattavaa peltiä mahtaa saada? On pehmeää mutta kovenee muokattaessa kuten...sinkkone kirjoitti: Onko tietoa mistä alimainen pyörä on peräisin?...ei vaan, oon kuullu että kutsuttais muottipellin nimellä mutta google ei ainakaan tunnista sillä. Mikähän mahtaa olla oikea nimitys kyseiselle laadulle?
On se kova...
Ihan yhtä tiedoton oon itekin tuon materiaalin suhteensinkkone kirjoitti:Nyt meni mulla yli ihan kirkkaasti mistä sä puhut!? Kulutusteräs kovenee muokattaessa jos nyt sitä haet tai mistä sit onki kyse!? Eli ainakin Liftillä käytettiin Raex 300 ja 500 kulutusterästä...omega16T kirjoitti:Ei mitään hajua. Mistähän sitä helpommin muokattavaa peltiä mahtaa saada? On pehmeää mutta kovenee muokattaessa kuten...sinkkone kirjoitti: Onko tietoa mistä alimainen pyörä on peräisin?...ei vaan, oon kuullu että kutsuttais muottipellin nimellä mutta google ei ainakaan tunnista sillä. Mikähän mahtaa olla oikea nimitys kyseiselle laadulle?
Sen verran tiedän että se on jotenkin samantyylistä kuin kupari lämmityksen jälkeen eli pehmeämpää kuin normaali pelti ja kun sitä työstää se kovettuu sen mukaan. Alumiinia, joka oli juuri tuollaista todella pehmeää venyttää, tutkailin ihan kädessäkin ja se oli ikäänkuin olis tinaa pyöritelly käsissään...siis paljon pehmeämmän tuntuista kuin normaali alumiinilevy. Tuntui venyvän ratkeamatta tosi hyvin koska sihen levyyn oli painettu ilmeisesti prässillä tai naputeltu jollakin sellainen opelin nännivilkun muotoinen ja halkaisijainen mutta noin 2x syvempi upotus eikä ollut jälkeäkään ratkeamisesta.
Tuo muottipelti on ainut nimitys minkä olen kuullut kyseisenlaiselle pellille mutta oikea nimitys olis tarpeen jotta tietäis mitä sitten osaa etsiä.
Mihin muuten tuon englanninpyörän toiminta perustuu? Onko se paineen/puristuksen sekä noiden rullien eri pyörintänopeus jotka sitten aiheuttaa pellin eri puolille erilaisen kuorman ja sen takia pelti alkaa muotoutua?
Haluaisin tavata sen miehen joka on joskus muinoin saanut tuohonkin idean "Hei, täähän voisi toimia.."
Haluaisin tavata sen miehen joka on joskus muinoin saanut tuohonkin idean "Hei, täähän voisi toimia.."
Rouheaa, jämerää, talonpoikais- ja viikinkityyppistä huonekalua ynnä muuta puusepäntuotetta:
www.puustikki.fi
www.puustikki.fi
Eikös se pellin takominenkin laajenna peltiä. Tuo perustunee samaan, mutta olla samalla "aavistuksen" hallitumpi tapa toteuttaa muotoja.
Tuossa on hyvä kuvasarja kapineen käytöstä: http://www.timohapponen.net/englishwheel/
Tuossa on hyvä kuvasarja kapineen käytöstä: http://www.timohapponen.net/englishwheel/
- nikkari_83
- 'Senator'

itekkin vasta kuulin kyseisen pellin nimityksen...siitä siis en enempiä tiiä.
mutta englanninpöyrällähän mun näkemän perusteella saa suorasta pellistä osaavissa käsissä vaikka mitä muotoja ja siistiä / tasaista jälkeä.
ite en oo vielä päässy kokeilemaan mutta yhellä peltipajalla joku 50-v pappa siellä englanninn pyörällä "väänteli" peltii.
kantteja tms. sillähän ei mun käsityksen mukaan saa tehtyy , siihenhä on sitte omat laitteet ja pelit..
edit : ite ollu joskus ajoneuvopeltisepän ammattikoulussa , mutta eihän mulla siitä mitään todisteita ole kuten lujitemuoviveneen rakentajan ammatistakaan kun en oo mistään ammattikoulusta koskaan valmistunut.
mutta englanninpöyrällähän mun näkemän perusteella saa suorasta pellistä osaavissa käsissä vaikka mitä muotoja ja siistiä / tasaista jälkeä.
ite en oo vielä päässy kokeilemaan mutta yhellä peltipajalla joku 50-v pappa siellä englanninn pyörällä "väänteli" peltii.
kantteja tms. sillähän ei mun käsityksen mukaan saa tehtyy , siihenhä on sitte omat laitteet ja pelit..
edit : ite ollu joskus ajoneuvopeltisepän ammattikoulussa , mutta eihän mulla siitä mitään todisteita ole kuten lujitemuoviveneen rakentajan ammatistakaan kun en oo mistään ammattikoulusta koskaan valmistunut.
Kiitos tuosta linkistä. Kaveri ehdottikin että tavallisen pellin "päästäminen" saattaisi olla hyvä ratkaisu helpottamaan muokkausta, itelle tuo ei ehtinyt tulla edes mieleen.PJR kirjoitti:Eikös se pellin takominenkin laajenna peltiä. Tuo perustunee samaan, mutta olla samalla "aavistuksen" hallitumpi tapa toteuttaa muotoja.
En ole edes ehtinyt opettelemaan tuon käyttöä vielä kun on ollut vähän muita hommia mutta eiköhän sitä jossakin välissä ehdi treenaamaan.