Tuli tässä mieleeni sellanen homma kun ko. auto on ollut meillä jo yli puolen kymmentä vuotta ja paljon on puhuttu että jarrunesteet pitäis vaihtaa joka toinen vuosi niin kertokaahan vinkkejä että miten ne olis kaikkein paras vaihtaa jotta välttyis turhalta työltä ja ajan haaskaukselta mahdollisimman hyvin. Onko muuten miten ollut vaikutusta teidän kohdalla jarruihin tämän operaation jälkeen?
Sitte vielä toinen homma kun tuossa on alkanut ilmenemään koko auton tärinää noin kahdeksankympin vauhdissa ja satasessa ajottaista ratin tärinää. Vika johtuu tod. näkösesti vetonivelistä. Tuohon on vaihdettu vasemman puoleinen ulompi vetonivel muutama vuosi sitten jotenka mahdollisesti oikean puoleinen on vaihtokunnossa, mikä on paras tapa saada tämä vetonivel irti tuosta akselista ku ovat aika lujassa siinä. Ei vielä ainakaan ole alkanut naputtamaan. Mutta tuo tärinä käy hermoille aika raakasti pitkää matkaa ajaessa. Onko mitään muuta konstia että miten tuon tärinän sais loppumaan ettei niveltä tarvis vielä vaihtaa?
<font size=-1>[ This Message was edited by: Juzu on 2003-08-18 01:06 ]</font>
Kysymyksiä ascona C:stä
Mun oli kerran pakko vaihtaa ne jarrunesteet aikasemmin kuin olin suunnitellut, ku yhessä jarrutuksessa hävis jarrut ja poljin painui pohjaan ja vauhtia melkein satanen ja Katuman liikenneympyrä alko lähestyä... onnex sain moottorijarrutuksella ja käppärillä vauhdin hiljeneen...
Ilmeisesti oli kertynyt vettä sen verran, et nesteet kiehahti.
Ite oon vaihtanu siten, et oon yhen pullollisen eli 0,5l kaatanu jarrunestesäiliöön ja vuoron perään jokasesta kulmasta ilmausventtiiliä auki niin kauan et on tullu ulos sen puolen litran verran vanhaa. Eihän toi menetelmä varmaan ihan kaikkea poista, mut melkein.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Timonen on 2003-08-18 04:37 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timonen on 2003-08-18 04:38 ]</font>
Ilmeisesti oli kertynyt vettä sen verran, et nesteet kiehahti.
Ite oon vaihtanu siten, et oon yhen pullollisen eli 0,5l kaatanu jarrunestesäiliöön ja vuoron perään jokasesta kulmasta ilmausventtiiliä auki niin kauan et on tullu ulos sen puolen litran verran vanhaa. Eihän toi menetelmä varmaan ihan kaikkea poista, mut melkein.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timonen on 2003-08-18 04:37 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Timonen on 2003-08-18 04:38 ]</font>
Ei kai ne kovin tiukassa yleensä ole, kun ovat vielä aika hyvin ruosteeltakin suojassa siellä rasvan ympäröimänä.On 2003-08-18 00:20, Juzu wrote:
mikä on paras tapa saada tämä vetonivel irti tuosta akselista ku ovat aika lujassa siinä.
Nivel on kiinni akselissa sokkarenkaalla, joka on muodoltaan ympyrä joka on katkaistu yhdestä kohtaa ja päät käännetty ulospäin. Sokka on nivelen keskiosan ja akselin välissä olevassa urassa.
Irrota nivelen suojakumi ja pyyhi isoimmat rasvat pois. Nivelen keskiosassa on vetoakselia vasten pieni kolo, josta sokkarenkaan päät löytyy. Levitä sitä sokkaa sokkapihdeillä ja kopauta nivel irti akselista. Tässä on hyödyksi jos omistaa kolme kättä tai pyytää kaverin avuksi, mutta onnistuu kyllä kahdellakin kädellä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
letku on hyvä tohon jarrunesteiden vaihtoon ja sit vaan purkkia alle...
pumppaa aina yhtä piiriä nii kauan että tulee vain puhdasta nestettä...
säiliöön on hyvä laittaa ehkä vasta sitten uutta kun vanhat on melkein poissa mutta varo ettei mene ilmaa saattaa joutua näkemään isomman työn sitten pian...
niin ja jos on viisi vuotta ettei ole koskettu niin voipi olla ilmaus ruuvit kiinni hyvin...
takaa tuskin kansii kauheita tapella kun uudet ei paljon maksa mutta edestä saattaapi olla jo projekti mutta sitähän ei tiedä kun kokeilemalla...
niin ja olen nähnyt uusissaki autoissa kun on nesteet kiehuneet ja sen jälkeen ei ole kunnolla mennyt lukkoon enään....
vaihdon jälkeen kyllä meni ihan hyvin kaikki jopa kuivalla asfaltilla huomaamatta...
pumppaa aina yhtä piiriä nii kauan että tulee vain puhdasta nestettä...
säiliöön on hyvä laittaa ehkä vasta sitten uutta kun vanhat on melkein poissa mutta varo ettei mene ilmaa saattaa joutua näkemään isomman työn sitten pian...
niin ja jos on viisi vuotta ettei ole koskettu niin voipi olla ilmaus ruuvit kiinni hyvin...
takaa tuskin kansii kauheita tapella kun uudet ei paljon maksa mutta edestä saattaapi olla jo projekti mutta sitähän ei tiedä kun kokeilemalla...
niin ja olen nähnyt uusissaki autoissa kun on nesteet kiehuneet ja sen jälkeen ei ole kunnolla mennyt lukkoon enään....
vaihdon jälkeen kyllä meni ihan hyvin kaikki jopa kuivalla asfaltilla huomaamatta...

Niin no suoralla, mutta entäs mutkaan...
Starttimoottori tippui pelistä itellä viime talvena (aina just kylmimmät ilmat) niin calibran startti kiinni 1.8:iin tuo mukavasti lisää kestävyyttä ja suorituskykyä, varsinkin tulenuuden akun kanssa! aina ei kannata laittaa org.osia.. ongelmaksi tulee sovittamis/palautus härdellit,kuka mistäkin tykkää..Ja sit viä semmonen juttu et mistähän mahtais johtua semmonen kun tahtoo noi starttimoottorit kärähtää sillain tasasin väliajoin (3. moottori 2 vuoden sisäl)
t:Ville
"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"