vectra b -99 P0170 vikakoodi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
tapelopio
'Agila'

vectra b -99 P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja tapelopio »

Tervehdys !

Olen uusi Opel-heppu täällä. Olen viikon ajan tapellut x16xel-moottorin vikakoodin kanssa. Vikavalo syttyy kun ajan noin 5 km (kylmälähtö )koodi P0170, tyhjäkäyntikierrokset nousee n 1200 rpm:n. Kylmäkäynti kierrosluku 800-900 ? Ajossa ei tunnu mitään ihmeellistä, mutta noettaa. Joskus kylmällä ilmalla pikkuisen nykii (kylmälähtö). Vaihdoin ilmasuodattimen, tulpat, öljyt, öljysuodattimen. Vanhat tulpat oli tosi nokiset, joka ainoa. Katsoin lambda-anturin siinä oli liitosvika ( aiemmin oli vikakoodina lambda olikohan P013 ja jotain loppunumeroita). vika poistui kun laitoin uuden abiko-liittimen lambda-anturin johtoon. Olen testannut tyhjäkäynti säädinmoottorin ja se tuntuisi toimivan. Olen puhdistanut ilmaläppäkoneiston, imukanavan päältä (pikkureikä oli tosi tukossa mutta ei senkään puhdistus auttanut). Läpän asentotunnistin tuntui toimivan kun ohmi-mittarilla sitä kokeilin. En ole löytänyt kuin yhden vuotavan letkun eikä senkään korjaaminen auttanut. Olen vaihtanut jäähdyttäjän termostaatin. kojetaulun mittarin näyttämä ei kuitenkaan muuttunut miksikään, vaikka epäilin mittarin perusteella sen käyvän liian kylmänä.

Nostan kädet pystyyn !! Voisko joku auttaa ???
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: vectra b -99 P0170 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tarkista moottorin lämpötila - anturi, sen johdotus ja liitin. ECU saa siitä lämpötilatiedon... voi käydä liian rikkaalla, jos anturi pätkii tai näyttää esim. -10 astetta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Pientä tarkennusta... tarkista siis moottorin jäähdytysveden lämpötila-anturi... muistaakseni on lohkossa kiinni siinä vesiletkun lähistöllä. Tarkista myös imuilman läpötila - anturi ja imuilman absoluuttipaineen anturi
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
tapelopio
'Agila'

Kiitos vinkeistä ! Tarkistin antureita joista mainitsit. Kaikki tuntui olevan ok. Mulla oli ostettuna lambda-anturi jonka sitten vaihdoin. Pienellä koeajolla ei vikavalo syttynyt (10 km). Tyhjäkäynti vaelteli, aika pienellä alueella kuitenkin, mutta mittarin näyttämä oli n. 1000-1200 rpm lämpimänä. Ajelen vielä huomisen päivän, katsotaan sitten. Kiitos avusta !!
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuossa linkki toiseen threadiin, jossa myös vikakoodi 0170 , mutta myös toinen vikakoodi.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &sk=t&sd=a

Ehkä kannattaisi tarkistaa kampiakselin anturi.
tapelopio
'Agila'

tapelopio kirjoitti:Kiitos vinkeistä ! Tarkistin antureita joista mainitsit. Kaikki tuntui olevan ok. Mulla oli ostettuna lambda-anturi jonka sitten vaihdoin. Pienellä koeajolla ei vikavalo syttynyt (10 km). Tyhjäkäynti vaelteli, aika pienellä alueella kuitenkin, mutta mittarin näyttämä oli n. 1000-1200 rpm lämpimänä. Ajelen vielä huomisen päivän, katsotaan sitten. Kiitos avusta !!
Vikavalo ei ole enää syttynyt, mutta tyhjäkäynti on lämpimänä n.1500 joskus ajossa jopa 2500 rpm. Vaihdoin uuden tyhjäkäyntisäätömoottorin. Käynnistin koneen ja kone ei suostunut käymään alle 3500 rpm:n. Vaihdoin vanhan takaisin jotta voin ajaa. ilmavuotoja en ole löytäny. Katsoin tulpat ne oli hyvän väriset aikaisempaan verrattuna (aiemmin tosi nokiset). Ehkä joku antureista ei kuitenkaan toimi mekaanisesti mutta kuitenkin antaa oikean sähköisen viestin ECU:lle (vikavalo ei syty). Enpä tiiä !?!?

Jotta taas apuva !!!!
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

tapelopio kirjoitti:
tapelopio kirjoitti:Kiitos vinkeistä ! Tarkistin antureita joista mainitsit. Kaikki tuntui olevan ok. Mulla oli ostettuna lambda-anturi jonka sitten vaihdoin. Pienellä koeajolla ei vikavalo syttynyt (10 km). Tyhjäkäynti vaelteli, aika pienellä alueella kuitenkin, mutta mittarin näyttämä oli n. 1000-1200 rpm lämpimänä. Ajelen vielä huomisen päivän, katsotaan sitten. Kiitos avusta !!
Vikavalo ei ole enää syttynyt, mutta tyhjäkäynti on lämpimänä n.1500 joskus ajossa jopa 2500 rpm. Vaihdoin uuden tyhjäkäyntisäätömoottorin. Käynnistin koneen ja kone ei suostunut käymään alle 3500 rpm:n. Vaihdoin vanhan takaisin jotta voin ajaa. ilmavuotoja en ole löytäny. Katsoin tulpat ne oli hyvän väriset aikaisempaan verrattuna (aiemmin tosi nokiset). Ehkä joku antureista ei kuitenkaan toimi mekaanisesti mutta kuitenkin antaa oikean sähköisen viestin ECU:lle (vikavalo ei syty). Enpä tiiä !?!?

Jotta taas apuva !!!!
Koitapa tossakin nollata boxin muisti.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Lähinnä ennemmin tulis mieleen, että joku anturi on mekaanisesti ok, mutta antaa väärää tietoa ECUlle.
Lähinnä tulee mieleen moottorin lämpötila - anturi edelleen ja ilmamassa/ilmämäärän anturi.

Onkohan se lambda - anturi oikean tyyppinen ??
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Robertx kirjoitti:Lähinnä ennemmin tulis mieleen, että joku anturi on mekaanisesti ok, mutta antaa väärää tietoa ECUlle.
Lähinnä tulee mieleen moottorin lämpötila - anturi edelleen ja ilmamassa/ilmämäärän anturi.

Onkohan se lambda - anturi oikean tyyppinen ??
Noista mustista tulpista vanhaa lamdaa ja uuden eroa esim,mikä ennen ollut rikkaalla esim.kun mustat ja nyt ei osaa kohalleen säätää uudella lamdalla??? :roll:
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Vanhan lambdan kohdalla tuli tuo sama mieleen tulppiin liittyen kuin terokimmolla ja sit lukenut olen, että on jotain eroja noissa lambdoissa... parempia ja huonompia... joidenkin mielestä. Noinhan tuossa ei pitäisi käydä, että uudella tyhjäkäyntimoottorilla kierrokset nousee. Jostain syystä koneeseen pitää saada lisää ilmaa... eli lambdan mielestä seos oikeaksi.
Jos jatketaan samaa teoreettista höpinää, niin ilmapuolella kaiken ollessa kunnossa liiallinen polttoaineen paine tai määrä voi vaatia liikaa ilmaa. Tällöin paineensäädin voi olla viallinen tai kampiakselilta tuleva anturipulssi on liian pitkä.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

mitäpäs jos siellä olisikin vaan ihan se ooppelin yksi perusvika elikkä jonkinäköinen imuvuoto? oireet ainakin passaa.

käväse ostaan jostakin huoltsikalta sellaista jarrujen puhdistus ainetta tms missä on helposti syttyvä merkki kylessä, ei kuitenkaan ehkä pilottia kannata käyttää
ja suihkuttele sitä imusarjaan tiivisteisiin / letkuihin tai mahdollisiin paikkoihin joissa voisi olla imuvuoto, moottorin käynti muuttuu jos suihkutat vuotokohtaan
tapelopio
'Agila'

Robertx kirjoitti:Vanhan lambdan kohdalla tuli tuo sama mieleen tulppiin liittyen kuin terokimmolla ja sit lukenut olen, että on jotain eroja noissa lambdoissa... parempia ja huonompia... joidenkin mielestä. Noinhan tuossa ei pitäisi käydä, että uudella tyhjäkäyntimoottorilla kierrokset nousee. Jostain syystä koneeseen pitää saada lisää ilmaa... eli lambdan mielestä seos oikeaksi.
Jos jatketaan samaa teoreettista höpinää, niin ilmapuolella kaiken ollessa kunnossa liiallinen polttoaineen paine tai määrä voi vaatia liikaa ilmaa. Tällöin paineensäädin voi olla viallinen tai kampiakselilta tuleva anturipulssi on liian pitkä.
Ostin lambda-anturin Motonetistä, nelijohtoisen. Laadusta en osaa sanoa.
Olen sen verran jässikkä että vuodesta -73 lähtien en ole vienyt ainuttakaan omistamaani autoa vuosimallit -65 -76 -82 -91, näissä ei ollut elektroniikkaa ja oli eri merkkejä) huoltokorjaamoon, en siksi etten luottaisi niihin, mutta toistaiseksi olen pystynyt korjaamaan itse. Mulla on ollut -96 Astra ja -99 Astra no problem. Olen ensikertaa tekemisissä vian kanssa (Opel Vectra B -99 X16XEL) jota joutuu oikein opiskelemaan, ja kyselemään, kiitos teille Opel Clubin asiantuntijoille, kun neuvotte !!

Näyttäisi siltä että alipaine puolella on vuotoa, en ole kuitenkaan vielä löytänyt sitä !!

Yksi asia tuli mieleen. Kuinka kauan moottorin pysäytyksestä, ruiskutuspumpun paine on voimissaan ? Avasin ruiskutuskanavan venttiilin moottorin ollessa kohtuullisen lämmin ( noin tunti ajosta) venttiilistä ei kuulunut pihaustakaan.

Kiitos kaikille neuvoista !!

P.S. Vika poistui kun Motonetin tarvike lambda vaihdettiin Bosch osaan. Kone käy moitteettomasti !! Jotta tämmöstä.
Vastaa Viestiin