Startti jää päälle starttauksen jälkeen. missä vika?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
djesko86
'Agila'

Startti jää päälle starttauksen jälkeen. missä vika?

Viesti Kirjoittaja djesko86 »

Startti jää päälle starttauksen jälkeen vaikka pistää avaimen nolla asentoon ja poistaa avaimen. Akku kaapelin irroitus pysäyttää startin ja kun kaapelin laittaa takaisin starttikaan ei pyörähdä ennen kuin avaimen kääntään kokonaan startti asentoon.

Tällä hetkellä olen vaihtanut virtalukon pohjan ja avannut ja putsannut solenoidin. Solenoidi liikkui hyvin kun kädellä koitti ja putsauksen jälkeen vielä hitusen paremmin. Startti ja solenoidi näytti siltä ettei niihin oltu ennen koskettu (virtaliittimen maali näytti koskemattomalta).

Auto on seissyt muutaman vuoden, mutta välillä käytetty. Startti toimi vielä viikko takaperin.

voiko vika silti olla solenoidissa vai onko virtalukon ja solenoidin välissä vielä jotain elektroniikkaa(relettä?)?

Auto on vuoden -92 Calibra 2.0 16V (C20XE).
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Re: Startti jää päälle starttauksen jälkeen. missä vika?

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Jos kerran virtalukonpohja on uusi, niin mä itse kallistuisin veikkaamaan sitä solenoidia. Eli se ei palauta sitä... bendixiä (?) takaisin, kun olet lopettanut starttauksen, vaan se jää siihen vauhtipyörän päälle pyörimään ja alkaa huutaa leipää...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joissakin starteissa on siellä itse strattimoottorin sisällä rele... ja just katsoin kytkentäkaaviosta ja sellainen näyttäisi tuossakin olevan... piirrosmerkin mukaan näin. Eli solenoidin yhdeydessä olisi rele jonka kärjet yhdistävät suoraan akulta tulevan jännitteen starttimoottorille. Vois olla jotain nihkeyttä siellä...
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
djesko86
'Agila'

Viesti Kirjoittaja djesko86 »

Kiitos vastauksista. Löysin vian. Siellä oli sulaketaulun takana(irrallaan muusta johtonipusta) musta-punanen piuha jossa liitin keskellä. Olin viimeviikolla kytkenyt kyseisen piuhan ja ihmettelin että miksiköhän oli irti, mutta nyt irroitin sen ja startti toimii normaalisti. Ei kyllä itsellä tuu ihan heti mieleen mikä tarkotus piuhalla on, mutta tulipahan solenoidi putsattua. :)
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo selittää asian. Todennäköisesti kyseessä johdin, joka pitää kytkeä, jos ei ole K3 - relettä autossa. K3 - releeseen tulee 12V ajonestolta... on starttirele. Muitakin vaihtoehtoja tosin on.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin